Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1846 ggr
tlover
2016-08-24 19:30

Sälja huset, behålla marken, arrendera marken

Vi funderar på att sälja vårt hus till vår hyresgäst och arrendera ut marken till honom, bland annat för att vi aldrig gillat själva huset (passar inte oss helt enkelt) men vi älskar platsen, vi vill ha mer folk dit så vi tänker riva ett gammalt hus på gården och bygga nytt till oss.

Finns det nån som gjort något liknande? Hur har det gått?

Har man nån rätt som markägare att vräka den som arrenderar om tex marken ser ut som en soptipp?

Vattenledningen till där vi ska bygga nytt går genom det huset, kan man skydda det på något sätt eller måste man dra nytt vatten? (det är egen brunn om det spelar roll).

Jag kommer säkert på fler frågor sen men det är vad jag kommer på nu.

l'm back

Annons:
Halvdansken
2016-08-25 09:07
#1

Det är ju nån form av tomträtt. Varför inte bara hyra ut huset? Tycker det verkar lite osäkert för er del. Tänk om personen säljer huset vidare? Kan man vräka nån som äger huset? Jag hade helt klart dragit ny vattenledning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
2016-08-25 11:56
#2

Om ni vill ha rätt till grannens brunn behöver ni skriva ett avtal (servitut) om det. Vill ni slippa en soptipp kan ni skriva i arrendeavtalet vad som ska gälla.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2016-08-25 12:01
#3

#2 om vi behåller marken så är det väl ändå fortfarande vår brunn eller? Men bra att veta att vi kan undvika tex en soptipp

l'm back

Niklas
2016-08-25 12:12
#4

#3: Ja, om den ligger på er mark. Jag trodde den låg på blivande grannens tomt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2016-08-25 12:37
#5

#4 Nej, beroende på hur man drar "tomtlinjerna" på marken som vi kanske isåfall ska arrenderas så kan den hamna inom den arrenderade marken. Jag vet inte om det skulle bli problem däremot

l'm back

Niklas
2016-08-25 12:43
#6

#5: Ska ni arrendera eller arrendera ut mark?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
tlover
2016-08-25 12:46
#7

#6 Arrendera ut marken isåfall, vi har nog som det är för oss ändå och vill gärna ha folk upp till oss.

Som det är nu så hyr vi ut huset men hyresgästen vill gärna köpa och det har kommit oförutsedda utgifter som gör att vi annars måste höja hyran ganska rejält

l'm back

Niklas
2016-08-25 13:36
#8

#7: Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2016-09-01 11:15
#9

Vad anser du vara vinsten med att sälja huset kontra hyra ut det?

tlover
2016-09-01 12:00
#10

#9 vi slipper massa utgifter, visst vi får mindre inkomster men just nu har vi tex inte de 80 000:- som behövs för en ny panna som så lägligt gått sönder

l'm back

Upp till toppen
Annons: