Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1971 ggr
The_pearl
8/10/16, 10:56 PM

Luktar avlopp

Jag får tokspel på den här äckliga och fräna avloppsdoften i vårt badrum. En fruktansvärt stark lukt som sticker rejält i näsan o förpestar hela ovanvåningen. Köpte huset i höstas, tyckte på visningen att det luktade avlopp på ovanvåningen när jag spolade på nedanvåningen. När vi flyttat in kom doften ofta och vi trodde det var golvbrunnen i duschen. Men doften kommer från toalettstolen (fantastiskt att jag lyckades lokalisera det därifrån med tanke på den fräna doften som är intensiv överallt). Vi har golvvärme i badrummet, badrummet renoverades för flera år sen men det fräscht och modernt. Jag kan inget sånt här. Alls. Vad är det som kan orsaka lukten? Såhär kan vi ju inte ha det. Vill veta lite innan vi börjar byta toastol helt i onödan tex. Om det tex är avloppet som det är fel på. Någon som varit med om liknande? Kan tillägga att avloppsrören spolats 2 gånger precis innan vi flyttade in. Fast det verkar som sagt ha å göra med något inne i huset. Hjälp?

Annons:
Huygens
8/10/16, 11:03 PM
#1

Hur är toaletten förankrad?

Själva vattenlåset ska stoppa lukt i toakröken, men kanten runt toan där vattnet spolas, kan ha luftförbindelse med (brutet) avloppsrör.

Inkanyezi
8/10/16, 11:38 PM
#2

Du behöver nog inte byta toastol, men du kan behöva lyfta av den och täta anslutningen mot avloppet när du sätter tillbaka den.
Det är troligen där felet finns.

annia1
8/10/16, 11:44 PM
#3

Jag vet inte, men för mig låter det som att när det spolas på nedervåningen så blir det ett sorts baksug så att ett (eller flera) vattenlås på ovanvåning blir urdraget på vatten och då kommer avloppslukten upp den vägen.

Jag antar att ni har handfat i badrummet. Klistra igen hålet som finns där med tex frystejp eller liknande, ska var ordentligt tätt. Sätt i proppen i handfatet och slå i lite vatten där. Sen spola på nedervåningen och se om det luktar lika illa. Kolla även brunnen vid duschen hur högt vattnet står i brunnen. Kolla även så att brunnen verkligen sluter tätt mot golvet.

Sen en annan sak som går att prova. Stäng igen ventilationen som ni har i badrummet. Tänker i fall avluftningsröret som går till avloppet om det ligger för nära badrumsventilationen och att det blir nåt sorts baksug via luften.

.

The_pearl
8/11/16, 11:48 AM
#4

#1 & #2 Tack, ska prova detta! Är det så enkelt blir jag hur glad som helst! #3 Ja men precis, spolar vi där nere så stinker det där uppe. Du menar att jag ska göra det du skriver för o se var doften kommer ifrån? Brunnen vid duschen rengjordes och kollades för en vecka sen, och doften kom inte därifrån iaf och inget såg konstigt ut. Sambon gick på toan där nere när jag nästan var klar och då kom doften från toaletten.

Huygens
8/11/16, 12:19 PM
#5

Det är knappast en doft, det är snarast en stank. :)

annia1
8/11/16, 1:50 PM
#6

Doft precis som ljud är svårt att hitta vart det kommer ifrån, man kan tycka att det kommer från ett ställe, men kommer från nåt annat, så man måste utesluta en sak i taget. Det kan vara toaletten det vet jag inte, men uteslut det andra först innan du börjar på med den.

Ta en plastficka och tejpa för golvbrunn så det blir riktigt tätt. Sen gör som jag skrev gällande handfatet. Har du en bide så gör samma med den. Och stäng igen ventilationen. Är allt stängt ordentligt och lukten kommer ändå så kommer det från toa. Annars så öppna en sak i taget och prova.

Det som gör att jag inte tror på toan i första hand är för att det inte luktar hela tiden. Är det otätt nånstans vid den så borde det lukta hela tiden.

.

Annons:
Record
8/11/16, 2:23 PM
#7

Orsaken är ganska enkel, som fler skriver.

Stammen som går mellan våningarna där toan är ansluten skall vara avluftad till ovan taket på huset, annars töms vattenlåsen vilka är anslutna till stammen.

The_pearl
8/18/16, 8:59 AM
#8

Glömde skriva med att det tjuter i toastolen ibland. Ett högt gällt tjut, ett pipande liksom. Vet inte om det kan vara ett samband.

Inkanyezi
8/18/16, 9:23 AM
#9

Nej, tjutet har knappast något samband med lukten. Tjutet antar jag att det kommer när man har spolat, och den fyller på vatten i behållaren. Det är i ventilen där vattnet passerar som det tjuter, och det är väldigt långt från avloppet. 

Avloppslukten kommer säkerligen från avloppet, och det beror endera, kanske mest troligt, på någon otäthet, där en möjlig orsak är att toastolen inte tätar mot avloppsstosen, och en annan möjlig orsak är att det finns något vattenlås som är tomt eller skadat på sådant sätt att det kommer upp luft ur avloppet.

Jag har varit med om att äldre vattenlås har rostat sönder, så att det kommer upp lukt, och jag har sett nyare vattenlås, där själva "koppen" inte var ordentligt nertryckt, så att det var otätt och lukten kom upp. Jag har också sett tätning vid toastol som har varit trasig, för att den hade torkat under många år, så att det kunde komma upp luft.

Om det är från toastolen det kommer och verkligen handlar om avlopp, så är det troligen där det är otätt, precis där toastolen är ansluten mot avloppet. 

Kolla också om det efter spolning verkligen finns vatten i toan, som går upp över utloppets övre kant. Om felet ligger i systemets luftning, så att vattnet sugs ur vid spolning, kan för mycket vatten sugas ut ur vattenlåset och nivån bli så låg att det luktar. Men i så fall borde det lukta också från andra ställen.

Record
8/18/16, 9:41 PM
#10

Toalettens anslutning o vattenlås kan inte sugas ur, men övriga golvbrunnar med liten vattenmängd sugs ur enkelt eller hur? 😭

Upp till toppen
Annons: