Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2269 ggr
tlover
2016-08-10 18:24

Har vi rätt att kräva en köksfläkt?

Vi har nyss flyttat till en lägenhet. En lägenhet som inte har någon köksfläkt. Att det ger problem kan nog alla förstå. Senast idag gick brandlarmet då jag stekte pannkakor. Finns det någon byggregel eller liknande som säger att det ska finnas en köksfläkt eller är det upp till hyresvärden om han vill sätta in en eller inte?

l'm back

Annons:
Sindri
2016-08-10 18:34
#1

Hyresvärden är inte skyldig att hålla med det.

http://www.svd.se/ingar-koksflakt-i-hyreslagenhet

fossingen
2016-08-10 18:40
#2

#1 Men då får ju hyresvärden se till att byta tapeter och sådant ofta?
#0 Jag förstår ditt problem. Inge kul utan fläkt nej. Har själv en dålig fläkt, men skulle inte hjälpa om man bytte fläkten själv då det är ovanpå taken som måste installeras bättre och nyare.


Sindri
2016-08-10 18:42
#3

Inte säkert hyresvärden ser det så!
Jag skulle skaffa en kolfilterfläkt för min egen skull. Den kan man ju lätt ta med sig när man flyttar, eller så är nästa hyresgäst intresserad av att överta den.

Maria
2016-08-10 18:46
#4

De lägenheter jag bott i som inte har haft fläkt så har vi skaffa själva.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-08-10 18:49
#5

Jag har ingen köksfläkt. Finns liksom inte utrymme till det här. Det är inget som måste finnas i hyreslägenheter tyvärr.

Record
2016-08-10 22:02
#6

Om ventilationspipan är gemensam för alla i uppgången (huset) kan man inte ha en fläkt, då den trycker doften av pannkakor till alla andra. Installera en kolfilterfläkt utan att ansluta till ventilen är alternativet.

Annons:
Vixxen
2016-08-11 00:37
#7

Kolfilterfläkt är ett bra alternativ!

[Devya]
2016-08-11 17:09
#8

Jag har inte haft någon fläkt i de fyra senaste lägenheterna som jag har haft. Man ser dock till att sätta brandalarmet på ett passligt ställe så det inte piper till direkt då man lagar mat,  men ändå på ett sådant ställe att då det väl händer något rejält så reagerar den. Kanske dags att istället fundera på vart ni ska lägga brandalarmet. Vi har alltjämt haft brandalarmet i köket men en bra bit från spisen åtminstone.

Du kan ju förstås alltid prata med hyresvärden om saken, kanske han/hon går med på att skaffa en. Jag pratade med min hyresvärd som gick med på att skaffa en helt ny spis till lägenheten. Om jag hade några bekymmer skulle jag kontakta henne direkt och hon skulle fixa det. Ibland får man en riktigt bra hyrsevärd,  kanske ni har den turen också :)

tlover
2016-08-11 21:30
#9

#8 den är på det bästa stället för en brandvarnare (i hallen utanför sovrummet) men den går ändå igång. Hyresvärden vill inte lägga ut ett öre mer än vad han behöver. Han har redan lurat oss minst en gång (sagt att detta var den billigaste lediga tvåan när det fanns en som är 2000:- billigare som var ledig samtidigt). Han har redan sagt att han inte kommer att installera en fläkt

l'm back

Record
2016-08-11 21:59
#10

#tlover

Finns det inte någon spiskåpa du kan använda, för att öka självdraget i ventilationen? Alternativet att du får installera fläkt vilket medför att du delar ut doften från pannkakorna.

Vixxen
2016-08-11 22:47
#11

#10 Om tlover installerar en kolfilterfläkt medför det inget problem för övriga boende då luften renas på plats och ställe! Det ska vara en fristående enhet! Kolfilterfläkten  får inte anslutas till befintligt fläktsystem i byggnaden. (om det nu finns något sådant….)

Record
2016-08-12 10:26
#12

#11

Jo det gör det, en spiskåpas intag är större än dess anslutning till ventilen, vilken ökar luftströmmen där och således en fördel. En fläkt ökar mer än tillåtet och är säkert inte tillåten. 👍

Vixxen
2016-08-12 17:18
#13

#12 En kolfilterfläkt som används korrekt skickar runt befintlig luft och ökar ingen luftström i fläktsystem i flerfamiljshus och är därför tillåtna!

Annons:
Record
2016-08-12 21:48
#14

Läs vad ja skriver, har inte sagt att det skall vara kolfilter i spiskåpan och heller ingen fläkt där. Det är inte tillåtet att använda fläkt till den ventilationskanalen. 😭

tlover
2016-08-12 22:37
#15

#14 det finns ändå ingen spiskåpa

l'm back

Record
2016-08-12 22:43
#16

Då har ni nog flyttat in i fel lägenhet, vad du sagt. Byt tapeter oftare.

fossingen
2016-08-13 00:02
#17

#0 Om ni absolut inte få ha någon typ av fläkt rekommenderar jag er att köpa en luftrenare helt enkelt. Låter ändå konstigt att inte få ha någon i en lägenhet.. Jag menar man brukar ju åtminstonde ha en med kolfilter (typisk tickande ena, även om endel gamla kan vara nästan helt värdelösa)


Sindri
2016-08-13 08:36
#18

TS har aldrig skrivit att de inte får ha fläkt. De får bara inte ha en fläkt som är ansluten till ventilationssystemet. Då skaffar man en kolfilterfläkt.

Upp till toppen
Annons: