Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3084 ggr
siberlina
2016-06-21 22:18

Bo gratis

Läser ofta om stackare som får betala ockerhyror,man kan istllet på gratis hos varandra,om jag bor gratis hos en person i ett rum ,i ett år så bor samtidigt någon i min lägenhet för en billig hyra ,året efter bor någon gratis i min lägenhet,osv…men för att detta system ska funka så måste allt skötas ärligt,på detta vis kommer ingen behöva betala. En galen hyra på typp 10000,och fler kommer få boenden.pengarna jag sparar när jag bor gratis behöver jag dessutom inte betala skatt för….bra va

Annons:
tlover
2016-06-21 22:22
#1

Fast boende kostar (el, vatten/el till pump, värme, avlopp/slamtömning, sophämtning, slitage och underhåll m.m)

Det går inte att folk ska bo gratis hos varandra även om man skulle önska att det gick

l'm back

siberlina
2016-06-21 22:27
#2

I en bostadsrätt så funkar det.el kan jag hålla med om.men fö under 1år inte så mycket kostnader .men tänk på hur mycket man sparar under det året man bor gratis .mobilen betalar man själv

siberlina
2016-06-21 22:31
#3

Men det är ok då att lura människor att betala ockerhyror…..för att själv få in en massa stålar

tlover
2016-06-21 22:32
#4

Nej, det måste fortfarande betalat, eller ska avlopp, värme, sophämtning etc stängas av till just den lägenheten?

Även om man skulle göra det så sliter det fortfarande på lägenheten/huset att nån är det, reparationer m.m. behövs med jämna mellanrum osv.

Vill man bo billigt så får man bli sambo med nån vän och dela hyra, jobba mot husrum på nån gård (går fortfarande på vissa ställen) eller skriva sig hos nån (man måste ha adress) och campa i skogen, men tänk på om du skulle göra sista att man måste flytta sig varje dag och även tält slits så inte ens det är gratis.

l'm back

tlover
2016-06-21 22:32
#5

#3 Ockerhyror är inte ok men det finns lagar mot det

l'm back

siberlina
2016-06-21 22:36
#6

Jag betalar hyra 3600,och el ca 900 var tredje månad,,,,

Annons:
tlover
2016-06-21 22:39
#7

#6 Det är inte ocker om inte det är stora skador eller liknande på lägenheten (som du inte själv står för av mer än vanligt slitage)

Särskilt om allt förutom el är med i det. Elen var dessutom låg (jag själv som äger ett hus betalar halva det varje månad även om jag inte använder nån el alls för att ha el kopplat till huset)

l'm back

[helga21]
2016-06-21 23:22
#8

Dessutom så måste man ha en bostad att låna ut. De allra flesta som behöver någonstans att bo har inte detta.

annia1
2016-06-21 23:29
#9

Jag vet inte om det går att bo gratis nånstans.

I en bostadsrätt så även om man har betalt den kontant eller betalat av lån så brukar det vara så att man betalar en fast kostnad varje månad till bostadsrättsföreningen för att täcka in skötsel av fastigheten och större reparationer. Plus de kostnader som tlover tar upp.

Bor man i eget hus, även om lånen är betalda så finns de fasta kostnaderna. Förutom el och sånt så har man även fastighetsskatt.

Och bor man hos nån i ett rum så bör man betala nånting för den har ju kostnader i alla fall för el och va/av för det behöver man ju  använda även om man bara bor i ett rum. Och sen bör man betala nåt för att täcka in ev framtida reparationer.

Så jag kan inte se att man kan bo gratis däremot så kan man ju se till att man inte behöver betala mer än nödvändigt.

.

Maria
2016-06-22 15:51
#10

#0 Jag fattar nog inte riktigt.

"om jag bor gratis hos en person i ett rum ,i ett år så bor samtidigt någon i min lägenhet för en billig hyra"

Är det du som låter en person bo billigt i din lägenhet? Betalar du mellanskillnaden? Din fulla hyra måste ju betalas av någon. Eller fattar jag helt fel?

Det är dessutom inte OK i alla fastigheter att hyra ut i andra hand utan riktiga kontrakt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2016-06-22 16:13
#11

Tycker mycket även beror på hur stor lägenheten är, samt  är insats eller inte. Ett litet sammhälle där det knappast går buss igenom har en närbutik (med dyrare mat i) anser jag andra kostnader tillkommer  så som måste ha en körkort+bil för att kunna handla/jobba osv. Priserna är olika beroende på vart man bor i landet 😎

siberlina
2016-06-22 21:35
#12

Man ska slippa betala hyran i ett år resten betalar man ,typ mat mm,när jag har bott gratis i ett år så kommer någon och bor gratis hos mig i ett år. Men ok det var en dum ide ,ber om ursäkt, tycker synd om ungdomar som betalar ockerhyror..

tlover
2016-06-22 22:04
#13

#12 Vem ska då betala hyran det där första året? För kostar gör det ju hursom

l'm back

Annons:
Maria
2016-06-22 22:16
#14

#13 Ja, det är lite det jag undrar också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2016-06-23 00:25
#15

siberlina jag förstår nog inte riktigt hur du menar.

Iden att kunna bo gratis är nog i sig inte så dum, men hyra/månadsavgift måste betalas om man bor i lägenhet oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt. Hyran/månadsavgiften täcker ju in vissa utgifter som finns för själva fastigheten. Som tex snöskottning, gräsklippning, trappstädning och en del andra sysslor. Likaså om nåt går sönder tex om det blir nåt fel på taket eller det blir att strula med värmen så täcks den kostnaden. Och idag är väl lönekostnader en av de största kostnaderna ett företag har så att ha tex vaktmästare anställda kostar pengar. Visst en del av de kostnader som jag skrev kan väl de boende sköta själva, men inte allt.

Sen finns det ju skillnader mellan hyresrätt och bostadsrätt. Bor man i en hyresrätt och tex kylskåpet går sönder så behöver man bara kontakta hyresvärden så blir det utbytt, men bor man i bostadsrätt så får man köpa själv. 

Så visst kan man tycka att hyrorna för en hyreslägenhet är höga idag, men samtidigt får man titta på vad som faktiskt ingår i hyran. Men jag vet inte om vanliga hyror som man betalar kan ses som ockerhyror med tanke på vad som ingår, däremot så är det väl många gånger på gränsen om man hyr i andra hand.

Så hyra/månadsavgift måste man betala så att fastigheterna blir ordentligt skötta.

Däremot så kan ju vem som helst låta nån bo gratis hos sig. Brukar inte vara nå problem att ha en inneboende. Det som man brukar behöva tillstånd till är om man hyr ut lägenheten i andra hand till nån. Men om man själv bor i lägenheten och samtidigt låter en till bo där brukar inte vara nå problem. Så på det viset kan man ju låta nån bo gratis om man vill.

.

Vixxen
2016-06-25 15:32
#16

Varför inte dela på kostnaderna?

Agafia
2016-07-03 02:24
#17

Du bor aldrig gratis varken i en hyreslägenhet , Bostadsrätt eller Hus . I hyresrätt betalar du hyra per månad, i bostadsrätt betalar du en månadsavgift till föreningen för yttre underhåll, sophämtning osv. I ett hus betalar du av på ev. Lån , fastighetsskatt….. För att få ner sin bostadskostnad hyr många ungdomar en stor lägenhet och delar Med 3-5 andra .

Zadeira
2016-07-06 16:03
#18

Jag tror jag förstår hur TS menar, men att TS förklarar dåligt och dessutom gör det väldigt avancerat. Jag tror att TS menar att någon bor i din lägenhet och betalar alltså din hyra, medan du så bor gratis hemma hos någon annan. Nästa år flyttar du tillbaka till din lägenhet och betalar din hyra, men någon annan bor gratis hos dig. På så vis är det ju möjligt för en person att bo gratis ett år, och sen byter man om rollerna till nästa år och den som bott gratis betalar hyran och har en inneboende som i sin tur bor gratis. Hyran blir alltid betald, men någon kan bo gratis en period. Menar du något sånt TS?

Jag tror det är lite väl avancerat med såna system, för det bygger på så mycket mer än välvilja. Istället borde man ju kunna bo ihop och dela på hyran, antingen lika varje månad, betalar varannan månad eller liknande.

Halvdansken
2016-07-06 18:30
#19

Dessutom ska det ju skrivas 2a hand kontrakt osv. Det är inte så enkelt som det ser ut till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

siberlina
2016-07-06 19:20
#20

#19 JO MEN om folk börjar luras ,då är det lika bra att lägga ner det ,då förlorar fler på det

Annons:
Aleya
2016-07-18 17:30
#21

Du kommer aldrig kunna bo eller leva gratis. Du måste ju betala el, mat och annat. Jag tror inte någon heller vill ha någon ska bor gratis hemma hos sig. Man hyr ofta ut till folk för att man inte har råd att bo själv. Inte för att vara snäll. Och varför många accepterar dessa ockerhyror är för att dom måste ha någonstans att bo. Men viss. Testa din egna idé och se om den funkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

citytjejen
2016-07-23 13:54
#22

Va? Fattar ej. Det där är väl inget koncept som kan funka. Hade det varit så enkelt så skulle vi inte ha dom bostadsproblem som vi har…

/Christina

siberlina
2016-07-30 21:11
#23

Men va mycke nej sägare det finns här,,,,,

Aleya
2016-07-30 23:16
#24

#23 som jag skrev: testa ditt egna påhitt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Agafia
2016-07-30 23:52
#25

#23. Nej sägare ? Nä , snarare realister 😉

Honestyisdead
2016-08-01 17:25
#26

Inget är gratis här i livet. Speciellt inte boende.

Upp till toppen
Annons: