Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 4038 ggr
Miowi
2016-04-20 19:16

Konstiga mönster på spishäll

Har bott i min lägenhet i en månad nu och märkte i veckan att det blivit konstiga mönster på spishällen på plattan jag alltid använder till stekning.

Är en "vanlig" spishäll dvs inte induktion (ursäkta om jag säger något fel, inte den bästa på spishällar) och stekpannan jag använder på den plattan passar till alla spistyper.

Det är ingenting som går att skrapa på och gnuggar jag med fingret på händer ingenting. Försökt nå tillverkaren men de strular då jag inte har något namn på modellen så de undrar om de verkligen är deras vara trots att det är stor logga på spishällen (Whirpool), så får testa här istället!

Någon som vet vad det kan vara och ifall det går att få bort=

Annons:
Cragan
2016-04-20 19:18
#1

du har inte möjlighet till att ta en bild och lägga upp?

Zadeira
2016-04-20 19:21
#2

Bild vore hjälpsamt. Eller att du beskriver mönstren mer. Är de ljusa eller mörka? Hur stora? På hela plattan eller delar? Runda, ränder eller blandade former?

Miowi
2016-04-20 19:22
#3

Haha glömde såklart bilden, här kommer den!!

Inkanyezi
2016-04-20 19:24
#4

Om du drar ut spisen och tittar på baksidan hittar du säkert en typskylt där det står vilken modell det är.

Och som andra säger, kan du visa med en bild så är det värt mycket.

Zadeira
2016-04-20 19:24
#5

Jag trodde inte det var en sån du hade utan en med såna där upphöjda plattor!

Miowi
2016-04-20 19:27
#6

Nu är den en spishäll som sitter fast i bänken, dock har ungen under den ett klistermärke på sidan när man öppnar luckan - men vet inte om dessa hör ihop, väntar ännu på svar från tillverkaren.

Annons:
Cragan
2016-04-20 19:28
#7

#3 hade du inte skrivit att det inte går att påverka fläckar genom att gnugga eller skrapa så hade jag sagt att det är vätska mellan stekpanna och spis som ger fläckar men dom går o gnugga bort.
det enda jag kan gissa på nu är delaminering av glaset på hällen men det skall inte hända, så nu fick du mig nyfiken på vad det kan vara 🤪

Miowi
2016-04-20 19:29
#8

#5 Åh ja som sagt jag har inte koll på begreppen helt, tänkte att spishäll innebar sådan som jag har men antar att jag hade fel.. Vet att det inte är induktion i alla fall!

Miowi
2016-04-20 19:30
#9

#7 Haha typiskt att de konstiga sakerna alltid ska hända mig..

Zadeira
2016-04-20 19:39
#10

#8 Det är möjligt att det heter spishäll. Tänkte bara att eftersom det inte var induktionshäll så borde det vara "vanlig". Vet inte vad det finns för flera spisar eftersom det bara är de två jag själv har erfarenhet av 😃

Bjornen
2016-04-20 19:41
#11

En spishäll är för mig av gjutjärn som sitter i en öppen spis där man eldade och lagade mat.

Miowi
2016-04-20 19:46
#12

Kollar man på whirpools sida och klickar på produkter och sedan spishällar så får man upp sådan som jag har, dvs bara "plattan" man har på bänken:

http://www.whirlpool.se/produkter-1/spishällar-3/102191003/

Men oavsett vad så vet jag att det inte är induktion och är mest nyfiken på vad mönstret skulle kunna vara, lär förmodligen kalla måste typer av köksvaror fel då detta är helt nytt för mig! :)

Inkanyezi
2016-04-20 19:55
#13

Om din stekpanna har väldigt blank botten kan glaset bli varmare än stekpannan, och om det ligger några korn salt där eller rester av tvättmedel är det möjligt att få märken i repskyddsskiktet på hällen.

Normalt när man har en halogenhäll ska glaset ta upp relativt lite av värmen, som i idealfallet mest ska föras över till maten. Om kärlet är mörkt förs värmen över bättre än om det är blankt, och när man har glaskärl går värmen direkt till maten inuti kärlet. Med ett rostfritt högglanspolerat kärl värms glaset i hällen till betydligt högre temperatur, eftersom värmen speglas tillbaka, och orenhet mellan kärlet och glaset kan brännas eller smälta. 

Det kan faktiskt handla om rester av rengöringsmedel. Fönsterputs är till exempel direkt olämpligt att använda till en keramisk häll, likaså vanlig Ajax.

http://blog.us.schott.com/how-to-keep-your-glass-ceramic-cooktop-looking-shiny-and-new/

Annons:
Miowi
2016-04-20 19:58
#14

#13 Ah, skulle mycket väl kunna vara fönsterputs då.. såklart, slarvat med att kolla upp vad jag borde ha använt.

Har du någon aning om ifall det går att få bort i sådant fall?

Inkanyezi
2016-04-20 20:40
#15

Jag vet inte om det går att få bort, men jag har lyckats få bort det mesta som folk jag städar hos har bränt in i sina hällar. Jag har inte sett så här stora skador, så jag vet inte hur jag skulle tackla det. Om du följer anvisningarna från Schott kanske de går bort. Det finns grejer från andra också, även Whirlpool.

http://www.whirlpool.se/tillbeh%C3%B6r-1/spish%C3%A4llar-3/reng%C3%B6ringsmedel-f%C3%B6r-keramikh%C3%A4ll-%26-skrapa-kvt200/480131000172/

http://shop.electrolux.se/product/9029793214/Reng%C3%B6ringssats+f%C3%B6r+h%C3%A4llar

Jag vet inte hur väl Expressens tips funkar, men det ser ut att vara värt att prova. Jag har använt bakpulver för att göra ren ugn, och det funkar kanon.

http://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/hemligheten-som-ger-dig-en-skinande-ren-spis/

oh-la
2016-04-21 07:53
#16

Det vi har använt på fläckar sim verkar vara permanenta och inte går att gnugga bort är mr muscle keramiken (grå liten flaska) och en hällskrapa med rakblad.

Shailina
2016-04-21 08:56
#17

jag har fått sånt som ser likt ut på min spishäll och det har gått att skrapa bort med skrapa till spishällar. Jag investerade i specialmedel för spishällar som jag sprejade på, sen skrapade jag. Fick jobba lite men bort gick det iaf.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

[helga21]
2016-04-21 09:42
#18

# 16 Allting ska gå bort om man använder rätt medel och rätt utrustning dvs keramik-rent för glashällar och glasskrapa. Men låt bli glasputsen på hällen.

Miowi
2016-04-21 11:52
#19

#16 Tack får testa!

#17 När du kände på fläckarna kände man att det var någon typ av beläggning på spishällen eller var det som att det "smält" in i glaset? Känns så konstigt att det skulle gå att skrapa bort när det inte känns som en beläggning, men helt klart värt att pröva! Tack!

#18 Haha ja jag har lärt mig en läxa nu!

oh-la
2016-04-21 12:44
#20

#18, har nog inte sagt något om glasputs vad jag vet…

Annons:
Shailina
2016-04-21 15:56
#21

#19 jag kunde inte direkt känna nånting när jag nuddade fingertopparna över mina fläckar heller, men ändå fick jag bort det med att skrapa med sådan skrapa för spishällar, så nåt måste det ju vara :D

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

[helga21]
2016-04-21 16:07
#22

Det var i # 15 det stod att man inte ska använd fönsterpust på hällen.

beem
2016-04-21 18:00
#23

Om de tvivlar på att det är en Whirlpool så fota och skicka med mailet.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Miowi
2016-04-21 23:14
#24

#20 Oj blev fel där, sorry!

#21 Super då ska jag köpa det imorgon och börja skrapa!!

#23 Ja jag tyckte det var märkligt att de sa att det inte lät som deras produkt när jag ska vad modellen heter (står på spishällen) skickade bilder igår men nu dröjde de med svar plötsligt. Får se vad de säger sen! Misstänker dock ändå att det inte är någon garanti kvar utan att de tar betalt för att skicka ut en specialsist (såg att man kunde boka tid) får testa med medel och skrapa först och se!

Upp till toppen
Annons: