Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1323 ggr
[tk1971]
4/12/16, 11:46 AM

Septiktank

Jag tror jag skrivit om detta tidigare gällande ett annat hus, men jag skriver igen.

Vi (2 personer) är spekulanter på ett hus. Avloppssystemet där består av en septiktank på 6 m3, men det finns även en stenkista så jag misstänker att inte allt avloppsvatten går till tanken. Kommunen har blivit ålagd att ordna kommunalt VA-nät där senast till nästa sommar, så vi skulle alltså bara behöva stå ut med septiktanken i ett år.

Finns det nån här som har en sån här tank? Hur ofta måste ni tömma den? Finns det nåt sätt att veta när den håller på att bli full? (Och då menar jag att man får nåt slags signal innan avloppet svämmar över inomhus…)

Annons:
Maria
4/12/16, 11:52 AM
#1

Även om kommunen har blivit ålagd att tillhanda kommunalt vatten och avlopp så är det nog ni som får stå för anslutningskostnader från ledning till huset så att säga.

Kan ni inte kontakta nuvarande ägare och höra hur de har gjort med tömning av tanken, hur ofta och kostnader.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
4/12/16, 11:55 AM
#2

#1: Självklart, det kommer att kosta ca 130.000 kr att ansluta sig. Det får vi ju ta med i beräkningen om vi köper huset.

Vi har inte varit på visning än, den är nu i veckan. Vi ska såklart ställa frågor till mäklaren. Hans roll är ju att vara en mellanhand mellan köpare och säljare (även om hans lojalitet naturligtvis ligger hos säljaren).

Spectabile
4/12/16, 8:27 PM
#3

Är det en trekammarbrunn? I så fall är det troligt att den töms 1gång/år. En trekammarbrunn är inte detsamma som en sluten tank som måste tömmas oftare. Hur ligger stenkistan i förhållande till tanken?

Det kan vara värt att kolla upp avloppssystemet för är det en gammal enkammar- brunn med bara stenkista så är den med all säkerhet inte godkänd. Öppna locket så ser ni vad det är. Kolla sen med kommunen så ni inte åker på ett bakslag som kostar kulor

[tk1971]
4/12/16, 8:48 PM
#4

#3: nej, det är ingen trekammarbrunn utan en sluten tank. Jag vet inte var stenkistan finns, det står inte ett ord om den i prospektet. Jag fick reda på att den fanns när jag var i kontakt med miljökontoret som gjort en inventering där. Anläggningen har ju inget tillstånd eftersom det inte inkommit nån ansökan till kommunen. Jag har dock svårt att se att de skulle börja inkräva vitespengar nu när det bara är ett år kvar tills området måste vara anslutet till kommunens VA-system.

Spectabile
4/12/16, 9:11 PM
#5

Jag vet inte hur ofta man måste tömma en sluten tank eller vad det kostar.  Tänkte att det kunde vara bra att kolla med kommunen först i vilket fall som helst. Inte heller jag tror att dom kommer kräva vite men för säkerhets skull ….

Record
4/12/16, 10:31 PM
#6

Tänker man sig tillbaka ett antal år har nog fastigheten varit ansluten till trekammarbrunnen med bräddavlopp till stenkistan för diskavloppet, samt torr-dass i övrigt. Kanske slamsugning några gånger/år.

Senare har säkert septiktanken installerats för en snålspolande vattentoalett på 6 kubikmeter, där det finns en indikering för fyllnadsgrad, då det är dags för tömning, någon bräddning görs inte där.

När det är dags för tömning är beroende av familjens användning av vatten. KÖP, det finns nog möjlighet till dispens för omläggning av systemet. Koppla in diskavloppet till septiktanken så blir det lagligt. Givetvis med tätare tömning.👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: