Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 5819 ggr
starhawk
2016-02-13 15:38

sovalkov i vardagsrummet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har det lilla problemet att jag egentligen skulle behöva ett rum till.  Skulle behöva ett rum till verkstad, där jag kan ha mina maskiner. Hitttils huserar dom på ett bord i vardagsrummet, vilket inte är särskilt praktiskt. Det "vanliga" vardagsrumsbordet är dessutom placerat framför "verktygsbordet" vilket gör att jag inte riktigt kommer åt alla maskiner, utan en del måste förfyttas ut i köket får att användas effektivt. så här ser det ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2016-02-13 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En kompis föreslog, mest på skämt att jag skulle göra en sovalkov i vardagsrummet, då skulle jag ju kunna använda sovrummet till verkstad. Avfärdade det först som ett typiskt förslag kommande från honom, men sen började jag fundera. Innan dom båda borden hamnade där var det en stor tom yta som jag utnyttjade till sammansättningsplats för min trike. Då såg det ut så här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-02-13 15:49
#2

Trots att triken huserade i vardagsrummet så var det inte direkt trångt så det är ett rätt bra utrymme som inte direkt utnyttjas, så att göra sovalkov av det är ingen dum idé. Och på köpet får jag en ordentlig verkstad med dörr så man inte dammar ner både kök och vardagsrum

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2016-02-13 16:05
#3

Om jag fattar rätt vill du flytta sovrummet till vardagsrummet och ha verkstad i sovrummet?

Använd i såfall bokhyllorna som avdelare på långsidan. Vid fotändan kan du ha ett draperi (expanderbar duschstång som spänns mot vägg och bokhylla).

Ett annat alternativ är sängskåp, men det är väldigt dyrt.

För mindre penning och några vändor till IKEA kan du göra en dold verkstad i vardagsrummet.
Börja med ett brett högskåp med dubbeldörrar. Skippa bakstycke och överstycke. Montera en arbetsskiva i lagom höjd. Ha rejält med eluttag på väggen. Montera en bra belysning. Sätt hyllor på väggarna ovanför skivan. Ev. Moppebyråer eller små "verktygsbyråer" från järnhandeln om du har många småprylar. Montera små hyllor/krokar på insidan på dörrarna, för mindre grejer upptill, större nertill. Sitter du på en pall kan den skjutas in under arbetsskivan. Du får också plats med en rejäl sophink

Skaffa så många högskåp du behöver vid sidorna för ytterligare material. Gärna glasdörrar på något av skåpen där du kan ställa färdiga modeller.

När du stänger dubbeldörrarna är din verkstad - borta!

För att ge rummet en mer enhetlig stil kan du försöka hitta bokhyllor i liknande stil som arbetsskåpen och med glasdörrar att ha böckerna i. (Skönt att slippa damma!)

starhawk
2016-02-13 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Åter till första bilden, tanken är att ta bort dom tre bokhyllorna i mitten, alltså från vänster dom två före hörnet och den direkt efter hörnet. Den lägsta av de tre skulle dessutom skrotas eftersom den är i dåligt skick efter att ha varit barskåp och sedan byggts om (arvegods) den skall ersättas av en splitterny Billy som redan är beställd. Den högsta är en Billy med överdel och den skall tillsammans med den nya Billyn flyttas till en annan vägg. Bokhyllan till vänster skall flyttas ännu mer till vänster och sen skall den kvarvarande bokhyllan i hörnet, som är i storlek som en Billy men annat fabrikat, ställas i vinkel från den så att den bildar en liten vägg rakt ut i rummet. I den hörnalkov som då bildas skall sängen placeras och sedan tillkommer en byrå med stereon på som ställs från den vinklade bokhyllans ytterkant åt höger för att ytterligare balka av sovalkoven.

Kom gärna med kommentarer av detta arrangemang om ni har förslag på omändringar av min plan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-02-13 16:31
#5

#3: Jag har redan ett byggbord för modeller i arbetsrummet, den verkstad jag är ute efter är mer grovverkstad med bandsåg,  pelarborrställ, sliputrustning och dyligt för knivtillverkning, jag hade även tänkt att flytta in sprayboxen till verkstaden för att frigöra mer utrymme på byggbordet i arbetsrummet så någon dold verkstad i vardagsrummet är inte aktuell, sovrummet har mycket mer tillgängligt utrymme, just nu står bara sängen och byrån med strereon där.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2016-02-13 16:31
#6

OK - om det dammar är det såklart mest praktiskt att ha verkstad i eget rum.

Varför inte ha båda bokhyllorna i vinkel ut från väggen? Då skärmar du av helt, att det inte kommer in så mycket dagsljus i sovalkoven är väl ingen nackdel.

Annons:
starhawk
2016-02-13 16:55
#7

Jag var inne på den idén först men enkla bokhyllor som vägg är lite tveksamma ur stabilitetssynpunkt så jag tyckte det var säkrast att ställa två av dom mot en vägg. Den tredje är tänkt att fästas i  bokhyllan längst till vänster med nåt beslag, eventuellt kanske jag också skulle fästa den väggmonterade bokhyllan i väggen med ett tippskydd så den utgör ett stadigare fäste.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2016-02-13 17:01
#8

Jag vet personer som gjort sovalkover med en rad bokhyllor, men du skall såklart känna dig bekväm med hur du har det.

starhawk
2016-02-13 17:37
#9

En annan aspekt är att jag vill ha ingång till sovalkoven från sidan, rakt till vänster utanför bild är nämligen en dörr till köket och jag tror att en bokhylla dämpar  ljud från eventuella morgonbestyr effektivare än ett draperi. Byrån jag tänker ställa som vägg på långsidan är 80 cm bred och över metern hög med stereobänken på så den fungerar nog rätt bra som avbalkning. Man kan ju även i efterhand komplettera den med en plywoodskiva som går upp till taket  om man vill ha mer avskärmning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

VildaVittra
2016-02-14 02:24
#10

Det finns väggsektioner att köpa som man spänner fast mellan vägg och tak, dessa kan du ju sedan sätta bokhyllorna mot.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

starhawk
2016-02-14 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Fick en liten idé, om man sätter två bokhyllor i vinkel och fäster dom i varandra så löser man ju stabilitetsproblemet och då kan man ju använda bokhyllorna till väggsektioner. Efter att ha vänt och vridit på det hela satte jag igång och mätte och skissade upp det hela nu på morgonen här är resultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2016-02-14 14:38
#12

Ser ombonat och mysigt ut! Det viktigaste är att det fungerar för i din vardag.

Det där lilla krysset i hörnet mellan bokhyllor kan du använda som sänghylla i sovrumsdelen. Kanske ett hemligt fack under????

starhawk
2016-02-14 18:43
#13

Ja av olika skäl blir det ett litet "hål" där får se vad man kan ha för praktisk användning av det, det är ju rätt litet bara 28x28 cm

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2016-02-20 22:01
#14

Kom på en bra idé i samband med den nya bokhyllan som kom igår, jag flyttade över innehållet i den gamla hyllan, som jag behåller till den nya när den var på plats när därmed den gamla var tom placerade jag den också på plats och flyttade över innehållet i den bokhylla som skall skrotas till den, därmed slapp jag en "mellanlagringsplats" för dom båda bokhyllornas innehåll i alla fall. Imorgon skall den skrotade hyllan köras till återvinningstationen och förhoppningsvis sängen komma på plats.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-02-27 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Sängen kom på plats i Söndags varefter man skyndsamt fick skruva upp sänglampan. Konstig vägg förresten den verkade bestå av en pappskiva och ett rätt tunt skickt dålig betong sen var det bara tomrum!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-02-27 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Under veckan har byrå, sterobänk (ovanpå byrån) samt högtalarna kommit på plats. Den väggen var lika konstig som den andra, men ingen pappskiva. Högtalarna sitter med två skruvar var och två av hålen svalde min plugg när jag skulle skruva dit skruven 😕 jag tryckte i en ny plugg i den ena och hittade en gammal kvarbliven Thorsman plugg till det andra, sen gick det bra. Igår placerade jag en av mina Byggsats-stashar under sängen och i morse spikade jag upp Zorn-kopian på väggen och lade ryamattan på golvet. Nu är det bara den sista bokhyllan som skall på plats så är alkoven färdig.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maria
2016-02-27 14:04
#17

Så bra det blev. Smart sätt att ta tillvara på utrymmet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2016-02-27 14:41
#18

Vad bra! Har länge funderat på varför man inte tar tillvara utrymmet under sängar bättre. Det blev ju kanon!

JMW
2016-02-27 15:50
#19

Tummen upp!! Blev ju superbra!

starhawk
2016-02-27 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Så var det då dags för den sista bokhyllan, Billykopian, att komma på plats, men då såg jag att min plan att skruva ihop dom i toppen med vinkeljärnet inte  går, dom är ju inte lika höga! Så det fick bli en snabbt påkommen reservplan, då kunde jag för övrigt se var jag borrade styrhålen vilket ju är bra. Billyhyllan gungade en del när jag hamrade körnarhålen så jag fick hålla i den när jag skruvade. Jag invigde vid detta tillfälle skruvdragaren som jag haft i över ett år, varför har jag inte använt den förut? När jag hade dragit alla fyra skruvar och kände på Billyhyllan igen så var det skillnad, hur stadig som helst.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2016-02-27 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Så en bild på den färdiga alkoven, med ryamattan som jag missade i föregående bild. Denna bild är en smula oskarp kameran behagade bråka, men man ser ändå det relevanta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maria
2016-02-27 19:25
#22

Så mycket mer plats du har fått loss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
2016-03-12 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ja då var det väl dags att fortsätta den här tråden med hobbyverkstaden, först en liten titt i arbetsrummet fram tills nu har den här sprayboxen tronat på högra halvan av byggbordet. Inte särskilt optimalt, men en av tankarna var ju att flytta den till hobbyverkstaden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-03-12 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Och när man plockade bort den så blev det så här fritt, en effekt jag inte tänkt på var att sprayboxen faktiskt skymde fönstret, det blev ljusare med den borttagen vilket ju är en klar fördel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-03-12 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Sprayboxen med sitt menageri av sprayburkar är nu placerad på bordet som tidigare var i vardagsrummet, det har stått nermonterad ett tag men är nu åter på alla fyra fötter i hobbyverkstaden. Gardinerna som förut hängde vid fönstret här har plockats ned, dom skulle ju bara blivit dammsamlare. Den uppmärksamme ser att jag passade på att byta slang på boxen också, den gamla var rätt styv och hade en tendens att utveckla sprickor, den nya är överraskande flexibel och följsam.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-03-12 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här har även arbetsbordet kommit på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-03-12 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Arbetsbordet är en rejäl sak med benställ av fyrkantbalkar av stålplåt, det var ingen IKEA-produkt precis, den anlände utan byggbeskrivning, det tog ett tag att fundera ut hur den skulle sitta ihop. Maskinerna är som synes inte på plats, detta beror på att jag väntar på elektrikern som kommer på torsdag och han vill nog ha fritt fram till vägguttagen som sitter nära vänster vägg. Vägguttagen i detta rum sitter på samma säkring som diskmaskinen, så det måste ju åtgärdas, och jag kanske behöver lite mer ledningar dragna hit för alla maskiner.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Sindri
2016-03-12 17:09
#28

Vad lyxigt du får med ditt hobbyrum!

starhawk
2016-03-18 07:31
#29

Igår skulle elektrikern komma men han fick ett akutlarm och nu är det flyttat till på onsdag 😕 får se hur det går, kommer han inte då så blir det nog en jourelektriker istället. Bandslipmaskinen har i alla fall kommit, till Posten vill säga, skall hämta ut den idag. Sen passade jag på att beställa en luftrenare som förhoppningsvis levereras nu på lördag, tillfälligt nedsatt pris så det gäller att passa på!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-03-19 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Bandslipen hemforslad och ihopsatt! Luftrenaren har däremot inte anlänt under den angivna tiden, skall ringa och skälla på dom på måndag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Thiah]
2016-03-19 19:15
#31

Va fint och smart använda utrymmen det blir. 🙂

starhawk
2016-03-24 08:14
#32

Igår kom i alla fall elektrikern! Vi diskuterade lite olika lösningar och det blev: Behåll det gamla uttaget men säkra upp det från 10 till 13 ampere, ny sladd indragen till hobbyrummet med fyra uttag och säkrat till 13 ampere, det innebär 2860 W på dom fyra uttagen, det skall väl räcka till både det ena och det andra.

Fick en ny vinkling på det här med Jordfelsbrytare, det sägs ju att man skall testa den en gång i halvåret vilken mycket få gör, det är ju bara besvärligt. Men elektrikern visste varför man bör göra det. Man bör göra det för att "motionera" fjädern, om den bara sitter där orörd i åtskilliga år så kan fjädern stelna och då löser den inte ut säkringen när ett jordfel uppstår. Så här blir det till att "testa" jordfelsbrytaren en gång i halvåret i fortsättningen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-03-24 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Nu har jag befolkat arbetsbordet med det mesta av maskinerna, nu återstår inköp av lite fördelningsdosor och sånt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
2016-04-01 20:32
#34

Vad lycklig jag blir när jag förstår vilket kaos du haft med ommöbleringen hehe😇.

Nää skämt åtsido så verkar det bli en bra verkstad, tänk vad jag kan ställa till med utan att behöva deltaga.

Vad kostade uppsäkring och jordning egentligen.

Annons:
starhawk
2016-04-02 12:00
#35

#34: Kaos är väl knappast rätta ordet, man tar sakerna i tur och ordning bara, det blir lite trångt och besvärligt ett tag men inget kaos.

Uppsäkring och ledningsdragning var det fråga om, jordningen utfördes vid stamrenoveringen 2007 och då bodde vi inte ens i den här lägenheten. Priset blev 3094:- men ROTen drar av 600:-. Största posten var "minimidebitering" på 1600:-, resten var bara prylar så arbetet ingår väl i den där minimidebiteringen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-04-02 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Sovalkoven var inte riktigt färdig, det där hålet var fortfarande outnyttjat och ett litet problem hade uppstått. 

Innan jag sover så läser jag en liten stund i sängen, då har jag en kudde för att få bra vinkel på huvudet. Efter att jag blivit trött av läsandet langade jag förut kudden över fotändan av sängen, där stod en fåtölj där jag lade mina "dagkläder" som kudden landade i. Nu utnyttjar jag ena änden av soffan och den är blockerad av Billy-klonbokhyllan så jag kan inte langa kudden dit utan måste kliva ur sängen för att göra detta. Då kom jag på att ordna en enkel hylla i hålet för att placera kudden.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-04-02 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Idag kom den luftrenare jag beställt. Meningen är att den skall stå i hobbyverkstaden och surra när man slipat och ta hand om det damm som flyger i luften efteråt. Den har ett tvättbart HEPA-filter så den kan ta hand om även det finaste dammet. Den har fyra hastigheter och inte ens i turbo-läget låter den särskilt mycket. I det lägsta läget kan man ha den i sovrummet enligt reklamen, och det stämmer man hör inte att den är igång. Men det är inte mycket till luftflöde då heller, på turbo blåser det emellertid på rejält. Den har även ett förfilter av aktivt kol som skall ta bort dåliga lukter, kan ju vara bra när man sprayat, det mesta av lukten tar sprayboxen hand om men lite blir kvar. Eftersom luftrenare har en luktsensor och kan ställas in på automatik så får man väl utnyttja det då

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: