Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1334 ggr
Blanksteg
1/22/16, 2:28 PM

Ombildning av hyresrätt till bostadsrätt

Mina grannar, som startat en bostadsrättsförening, planerar att köpa den fastighet som jag bor i nu (i en stockholmsförort) och då göra en ombildning, och min nuvarande hyresvärd (kommunägt fastighetsbolag) är tydligen öppen för att sälja. Fick nyss ett informationsblad om det, och det står att om det blir en ombildning så får man välja själv om man vill köpa sin lägenhet av föreningen eller om man vill fortsätta hyra den, och hyran förändras inte. Jag har inte råd att köpa min lägenhet för tillfället, men skulle kanske kunna tänka mig att göra det när ekonomin blir bättre.

Men jag undrar… tänk om bostadsrättsföreningen väljer att höja hyran i efterhand? För att de t.ex. bedömer att hyran är orimligt låg, eller för att de bedömer att det behövs för att täcka vissa utgifter för underhållet av fastigheten… Lite hyreshöjning har jag ju råd med, men inte så mycket.

Och jag antar att de hellre vill att man köper lägenheten istället för att fortsätta hyra.

Har ni varit i samma situation? Om ja, upplever ni att det varit en osäkerhet bland de som valt att hyra? Och att föreningen (hyresvärden) försökt vräka dem för att kunna sälja till annan?

Annons:
Katthemsmatten
1/22/16, 2:45 PM
#1

Jag har varit i den situationen för många år sedan. Fortsatte att hyra till dess att jag valde att köpa en större lägenhet i en annan fastighet. Inga underliga hyreshöjningar förekom. Brf kan inte vräka dig så länge du betalar hyran i tid och inte på något sätt missköter dig precis på samma sätt som din nuvarande värd kan göra. Du har besittningsrätt om du har ett förstahandskontrakt och bott i lägenheten mer än 9 månader. Och som sagt,  betalat avgiften i tid.

Hyran lär höjas i samma takt som allmännyttans på orten, men föreningen har svårt att höja din hyra utöver det med mindre än att de genomför stora renoveringar. Samma sak kan hända hos vilken värd som helst.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
1/22/16, 2:52 PM
#2

Många gånger så gör man ju en bra affär som förstagångsköpare på en lägenhet.

Kan du inte prata med din bank och se vad de rekommenderar?

När vi köpte hus så blev vår månadskostnad mindre än hyran på lägenheten vi hade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
1/22/16, 2:54 PM
#3

Ah ok, tack! Har förstahandskontrakt, men bara bott här i fem månader :/ Hur lång tid brukar ombildning ta? Informationsmöte är i mitten av februari.

Blanksteg
1/22/16, 2:54 PM
#4

#2 Jag har tyvärr inget fast jobb, är student. Så lär väl inte få något lån :/

Katthemsmatten
1/22/16, 3:38 PM
#5

#3 Om det är ett informationsmöte nästa månad så lär det nog inte vara aktuellt med att köpet går igenom förrän till sommaren. Men det beror på många olika parametrar hur fort det går.

Om jag var du skulle jag inte oroa mig. Föreningen kan inte kasta ut dig så länge du fullgör dina skyldigheter i form av att se till att betala hyran i tid och att du inte på annat sätt missköter dig. Fortsätt som nu helt enkelt. 

Tycker ändå att du kan prata med din bank om det här med lån. Om man inte frågar får man inget svar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
1/22/16, 3:39 PM
#6

Jag hade nog också chansat och pratat med banken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Blanksteg
1/22/16, 3:40 PM
#7

Ok tack! Ska prata med banken :)

Upp till toppen
Annons: