Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2153 ggr
Niklas
1/13/16, 4:22 PM

Glidtätning av rökkanal vid vilken temperatur?

Är det någon här som vet hur kallt det får vara som kallast när man tätar en skorsten? Vi använder ett tätningsbruk som heter Schädler Plus från Schiedel. Jag hittar inga instruktioner som talar om vilken arbetstemperatur det måste vara.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Record
1/23/16, 11:02 PM
#1

Finns det inga byggare här som känner för att svara dig, själv vet jag inte för just de bruk du valt.

Det vanliga på min tid i branschen, var kalkbruk, ett rep och en säck som drogs upp i pipan med bruk på. Temperaturen var viktig då vattnet i bruket inte fick frysa, ja tror du får vänta till våren, är det sotis som dömt ut?

Niklas
1/24/16, 6:55 AM
#2

Ja, det är sotaren. Om det räcker med plusgrader borde det gå att göra det om det är blidväder några dagar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
1/24/16, 2:20 PM
#3

Niklas , det funkar nog men vinterns köld kan komma igen, det tar tid för bruket att bränna, Satsa du på att rengöra kanalen innan du drar säcken med bruk igenom, det bör vara rent från sot. Behöver du elda i vinter kan du inspektera murstocken för att se  efter läckor att reparera. Hur lång är kanalen?

Du kanske skulle kunna lägga in ett rostfritt rör då troligen nuvarande är överdrivet stor, mellanrummet kan fyllas med ett eldfast fyllnadsmaterial, kommer inte ihåg namnet, dessutom skall arean på rostfria röret Vara XX ? Måtten finns i ByggAMA hittar inte det just nu. Här nere i kex-staden är det vår.

Niklas
1/25/16, 8:12 AM
#4

#3: Kanalen är inte använd tidigare så den är inte sotig. Den bit som ska användas är omkring tre meter. Vi har egentligen ingen brådska. Huset är ju varmt och skönt ändå. Vi har ett rostfritt rör som vi tänkte använda först men besiktningsmannen rekommenderade i första hand glidtätning. Vermiculit heter tätningsmaterialet man häller runt röret.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
1/25/16, 11:25 AM
#5

Tittade i går lite i mina anteckningar och nätet, Verkar vara så att det skiljer en hel del beroende på fabrikat och rökgastemperatur. Om man utgår från kamin med vedeldning skall arean vara Ca 80 - 150 cm2, men varför har du fått klagomål, är skorstenen ny och inte fått byggnadstillstånd?  Och pipan är en spiskanal? Vidare talas det i dag om antalet eldningar / dygn. Tur  att man är färdig med allt byggande. Googla med "area skorsten för kamin", fyllnadsmaterialet kring rör kom jag på när du skrev det.

Niklas
1/25/16, 11:55 AM
#6

#5: Klagomålet kom när den skulle besiktigas för nyinstallerad kamin. Det läcker mellan rökkanalerna. Det är en kanal i en gammal villa vi ska använda.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Record
1/25/16, 12:24 PM
#7

Då förstår ja, det blir att dra säcken med bruk i flera kanaler, hoppas kanalerna är lodräta annars blir det jobbigt. Sätt en huv på toppen av skorstenen så sparar du den mycket.

Skorsten

[Forest]
3/4/16, 9:23 AM
#8

Hur har det gått ?

Niklas
3/4/16, 9:24 AM
#9

#8: Vi har inte gjort det än på grund av temperaturen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
8/6/16, 10:22 AM
#10

Niklas

Nu har du nog gjort färdigt skorstenen, utan att bruket fryser.

Men hittade en fin sida med ett beräkningsprogram för insats rör, kan vara enklare.

http://www.nordicheating.se/

Upp till toppen
Annons: