Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1138 ggr
MagArne
2016-01-07 16:09

Investera i värmepump eller direktverkande el?

Har köpt ett gammalt hus på 120kvm med kökspanna för uppvärmning av vattenburna radiatorer. Tyvärr är ackumulatortanken för liten så hela systemet är kallt på morgonen och huset håller bara 15 grader på morgonen när det är -10 ute.

På den lilla ackumulatortanken sitter det en elpatron av okänd kvalisort och storlek som tycks vara trasig då den inte värmer.

Vad kan tänkas vara bästa lösningen för att få varmt i huset? Är det +5 grader eller varmare ute tycker jag att pannan räcker till och det är då ca 18 grader på morgonen och det kan jag leva med. Annars är radiatorerna inställda på 20 grader med digital termostat.

Luft/vattenvärmepump låter ju trevligt men kostar väl kanske 40.000kr att installera? Men man kan ju också köpa ett gäng oljeradiatorer för 5.000kr eller kanske laga elpatronen och ha 35.000kr kvar att bränna el för?

Elförbrukande prylar idag är bl.a.
Elelement i garage/gästhus (underhållsvärme 5 grader)
Varmvattenberedare till tappvatten
2st Oljeradiatorer i sovrummen igång nattetid.

Elräkningen för december månad låg på 1100kr men då har det varit en mild månad i Östergötland. Januari lär ju bli högre men troligtvis under 2000kr.

Tips och synpunker?

Annons:
Gronstedt
2016-01-07 16:29
#1

Det var ett fantastiskt hus som håller värmen så bra - och 15 °C är ju gott och väl normal inomhustemperatur mitt på dagen …

Men om du trots det vill ha varmare, så bör du kanske börja med att få kollat om den där elpatronen går att få liv i med enkla medel. Eftersom du bara behöver stödelda ibland, så kan den räcka långt till en liten peng. Med den igång kan du ju stänga av oljeradiatorerna.

Värmepump i all ära, men de ger mindre värme ju kallare det blir ute, så de där riktigt kalla nätterna är de inte till jättestor hjälp i alla fall. Och det är en stor investering, så ska du skaffa sådan bör du tänka över hela systemet, med varmvatten och allt, för att få bästa möjliga helhetslösning.

MagArne
2016-01-07 16:43
#2

Jag eldar ju för fullt på kvällen så det är 20 grader och varmt och skönt i hela huset. Äta frukost när det är 13-15 grader är lite kallt :-P

Niklas
2016-01-07 17:29
#3

Vi betalade närmare 100.000 kronor för luft-vattenvärmepump, men det var tio år sen. Om det vore nu skulle jag satsa på frånluftsvärmepump i stället.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2016-01-07 21:01
#4

#3 det låter väldigt dyrt. Inkluderar det installation av vattenradiatorer också? Frånluftsvärmepump tror jag inte fungerar hos mig då fläktkannalerna i badrummen och kök inte är sammankopplade. Planlösningen är allt annat än öppen också så luft-luft är heller inte optimal.

VildaVittra
2016-01-08 00:58
#5

Luftvärmepump/frånluftvärmepump är inte så vidare smart i gamla hus, inomhusklimatet blir för torrt och väggarnas tätningar under tapeterna kan spricka och ramla loss. Då blir det "tilluftskyla" i huset istället. Men det beror på hur gammalt hus du har och huruvida du satt "gipsskivor" på alla väggarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
2016-01-08 11:37
#6

#4: Det var bara maskinerna och installation. Alltså värmepumpen ute och värmepannan inne. Dessutom väldigt klantigt installerat. Vi har haft stora problem med den och knappast sparat några pengar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
MagArne
2016-01-12 14:35
#7

Jag skruvade av kåpan på termostathuset och hittade en knapp för att återställa en säkring. Nu fungerar elpatronen som den ska.

Nästa steg är att montera en kontaktor till elpatronen så jag kan fjärrstyra samt schemalägga när den ska värma med en Wemo-switch.

Upp till toppen
Annons: