Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4304 ggr
[Blue_Lugia]
1/6/16, 12:34 AM

OT: Konstig granne...

Visste inte var jag skulle lägga tråden. Det bör en kille ca 20-25 obeh som är lite underlig. Han pratar för sig själv och skriker till högt och rätt ofta, främst på nätterna. I början trodde jag att han hade kompisar hemma, men jag hör aldrig någon som svarar, och det är väldigt lyhört här i huset. Vet inte om han antingen tar droger eller är psykiskt sjuk på något vis… Har aldrig sett honom vad jag vet i alla fall, men det känns lite obehagligt att höra när han vrålar och snackar sådär. Ringa på dörren hörs jag inte, är också osäker på varifrån ljudet kommer och vilken våning. Kan man ringa hyresvärden och säga hur man känner eller gör dom inget?

Annons:
panini
1/6/16, 12:40 AM
#1

Han kanske pratar i telefon? :)

Odd
1/6/16, 12:47 AM
#2

Gamer? Spelar man en match med andra människor blir det mycket skrik i headset

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Lexie82
1/6/16, 1:28 AM
#3

Tycker också att det låter som att det är någon som spelar på nätterna med headset. Han tänker säkert inte på hur mycket det hörs till grannarna. Om du inte vågar ringa på kanske du kan sätta upp en lapp i trappuppgången?

[Blue_Lugia]
1/6/16, 9:45 AM
#4

#2 Ja jag tänkte det jag också. Vill gärna tro det, men eftersom just mitt hus varit attraktivt för missbrukare och det är stökigt ibland så blir man lite orolig … Ja, jag kanske skulle flyttat, men har inte råd eftersom jag ej har jobb nu och en begränsad ekonomi. Läppar rivs ner och kastad på golvet så jag tror inte det uppskattas. Tänkte först lämna en lapp i hans brevlåda men….:/

[Blue_Lugia]
1/6/16, 9:45 AM
#5

*Lappar*

[tk1971]
1/6/16, 12:19 PM
#6

Det låter som nån med schizofreni som ser och hör saker. De måste ju bo nånstans också, men jag förstår att det kan kännas obehagligt. Kanske socialen har hand om honom på nåt sätt? I så fall kan man ju ringa dit.

Annons:
[Blue_Lugia]
1/6/16, 12:28 PM
#7

Jag funderar inte på att flytta pga honom, utan pga droger och kriminalitet som till och från flödat inom kvarteret. Så då blir man ju lite misstänksam. Men jag klandrar ingen som har en sån diagnos om det nu skulle vara något sånt, eller om han helt enkelt spelar som ni säger.

Stallmima
1/6/16, 1:05 PM
#8

Du skulle ju kunna sätta upp en lapp i porten och beskriva vad du hört och även prata lite med dina grannar om detta. Hoppas det löser sig för dig!   🙂

[Blue_Lugia]
1/6/16, 6:43 PM
#9

# 8 Grejen är det att mina grannar är minst lika misstänksamma mot mig, eftersom jag undviker dom. ( social fobi). Så pratar jag med dom får jag väl höra nåt sånt som "Men du är ju lite konstig du också" och kanske uppfattas som en som ser fel hos andra men inte en själv eller nåt sånt. : S När grannarna slogs förut så vågade ingen ringa polisen, så ingen känner riktigt någon här… Hur sjukt det än kan låta så är nog alla lite skeptiska till varann här. Jag avvaktar och ser om det blir bättre.

beem
1/7/16, 8:15 PM
#10

Du ska kontakta hyresvärden och säga vad du upplever.  Magkänslan stämmer ofta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Forest]
1/8/16, 11:09 AM
#11

Är det så att huset haft en del drogmissbrukare som hyrestgäster så tror jag inte att kontakta värden är så givande men man kan alltid försöka. Jag tror antigen är det en som spelar dataspel "nattuggla" eller en som mår dåligt. Du har inte sett att det kommer någon och kollar till killen? Är det annars mycket spring till honom? Missbrukare brukar ha lite folk som rör sig och man brukar se ganska tydligt att det är missbrukare trots dom är välklädda så sticker dom ut lite från mängden. Lycka till ts, låter som att ditt hus tyvärr komnmer ha mindre bra hyresgäster till o från.

[Blue_Lugia]
1/8/16, 9:05 PM
#12

#11 Jag vet inte var han bor, hur han ser ut osv. Allt jag hör är att han skriker till som typ "Öh!" Eller ibland "Wohoo!"

[Blue_Lugia]
1/8/16, 9:06 PM
#13

Han låter inte så gammal på rösten, därav åldersbedömningen….

Annons:
[Forest]
1/10/16, 10:31 AM
#14

12 Tror du att det kommer hjälpa att någon pratar med henne? menar om hyresvärden pratar och talar om att det är lyhört och att man inte kan gapa på nätterna. Är det en person med psykisk ohälsa så tror jag tyvärr inte samtal kommer hjälpa, utan det är klaga på för att sen se vad som händer. Jag tror det är ganska svårt att kicka ut en person det krävs mer fara för övriga boende. Kolla även vad hyresgästföreningen säger om saken, kanske dom kan vara din talan om detta till din hyresvärd för då har du ändå någon som håller dig om ryggen. Lycka till

[Blue_Lugia]
1/10/16, 1:25 PM
#15

#14 Jag vill inte att han kickas ut, bara att han lugnar sig (om han inte mår dåligt dvs) Ja får fundera lite. Det här varit lugnt ett par dagar nu.

beem
1/10/16, 2:54 PM
#16

Prata med värden.  Vad har du att förlora. Det innebär ju inte att han / hon blir kickad.  Det kanske räcker med att värden pratar med personen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Blue_Lugia]
1/10/16, 6:27 PM
#17

Inget att förlora mer än att själv ta skiten som grannar ev. lämnat på mig. Som sagt jag avvaktar.

[Devya]
1/19/16, 10:21 AM
#18

Låter faktiskt som om han har på sig headset och spelar typ. :)

Min partner har liknande ljud för sig då han spelar och har på sig headset. :)

[Blue_Lugia]
1/30/16, 4:27 PM
#19

Han sitter och småylar ibland på nätterna…. Det luktar typ klor eller liknande när man går förbi hans dörr (bor under mig) blandat med något annat obehagligt. Finns det något han kan ha rökt som luktar typ så?

fridelfina
2/6/16, 11:18 AM
#20

Störningsjouren finns väl överallt? Kolla på hyresvärdens hemsida eller ring dem och fråga. Störningsjouren kommer ut och lyssnar och säger till dem som stör. De redovisar även störningen till hyresvärden och den som får många anmälningar kan bli uppsagd om den inte rättar sitt störande beteende.

 
 

Annons:
[Blue_Lugia]
2/14/16, 9:27 PM
#21

Nu känns det uppenbart att det här är en person som inte är helt frisk eller mår bra. Han verkar få psykoser och skriker "Håll käften"!högt och aggressivt. I dag har han stått och med all kraft bankat på något i sin lägenhet samtidigt som han låter med arg röst. Visst, jag förstår att han inte kan hjälpa att han gör som han gör om han är sjuk, men jag ska ärligt säga att jag mår dåligt av det… Jag blir rädd och har drömt mardrömmar om honom och hans utbrott. Men jag vågar inte ens ringa till störningsjouren med rädsla för att han ska få för sig att det är jag som ringt, hur vet jag inte men… Vad får man uppge om man ringer? Är det ens schysst mot honom om han inte kan styra vad han gör? Grannarna lyckas ignorera det, men för mig är det trots allt obehagligt….:(

fridelfina
2/14/16, 10:38 PM
#22

Fler tips. Skriv dagbok typ en vecka och ange klockslag, hur länge och vad för störningar. Ge lista till hyresvärden och fråga vad du kan göra mer, berätta att du blir rädd…..

 
 

[Daisy-Moa-Elsa]
2/22/16, 11:16 PM
#23

TS dom jag förstår så hyr du, kontakta då din hyresvärd, det är deras ansvar att ta tag i detta och inte ditt att gå ditt och knacka på mitt i natten. Det finns lagar för hyresvärdar vs deras hyresgäster

Oavsett om personsen pratar för sig själv eller för hen spelar online så ska man vara tyst vanligtvis mellan 22-07

Är det som du skriver I # 21 sager jag som # 22 skriv ner och kontakta din hyrsesvärd och nej ringer du störningjouren uppger de inte vem som ringt.

[Blue_Lugia]
2/23/16, 3:11 AM
#24

#23 Hyr, berör på vad du menar, har bostadsrätt. . Han är alltid tyst på natten, men just dagtid som det händer. Ibland får jag vakna ca 07.05 av slag i väggen. Ja, jag har varit i kontakt med värden, men inte händer det något där inte…

Maria
2/23/16, 8:11 AM
#25

#24 Det finns väl ingen värd om du bor i en bostadsrätt?

Då får du kontakta föreningsstyrelsen. Du måste ju kontakta någon om det stör dig så mycket.

I början av tråden skrev du att du stördes främst på nätterna?? Nu skriver du att han alltid är tyst då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
3/4/16, 6:47 PM
#26

Lite uppdatering: #24 Jo vi har en faktiskt. Och grannen haäven rjat vara tyst om nätterna nu. Nu har jag lämnat in 3 lappar och nästan fört dagbok på störningarna, från den jag trodde det var. Dom i styrelsen var i kontakt med grannen bredvid honom, men dom har inte alls blivit störda av honom…..så vad vet jag, här har jag kanske gått och klagat på en granne som är oskyldig! Men det har ju låtit som om det kommit underifrån En från styrelsen ringde och var skapligt sur och tyckte det var lite dålig stil att göra klagan på någon utan att vara säker på vem det är, och jag förstår det. Det var dumt att hoppa på någon utan att vara säker på vem så jag skäms nu….:( Dock vet jag att han kan snacka en hel del med sig själv och även svära högt, men att det är han som bankar är det väl tydligen inte då. Jag har försökt lyssna i trappen under pågående störning men inte lyckats lokalisera ljudet då det bara varar i några sekunder.

Maria
3/4/16, 6:54 PM
#27

#26 Du menar någon form av vicevärd då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Blue_Lugia]
3/4/16, 7:03 PM
#28

#27 Ja enligt pappren…

[Blue_Lugia]
3/4/16, 7:10 PM
#29

Jag ska ligga lågt en tid nu, jag vill inte råka illa ut, då jag tror grannen är rätt förbannad nu. Dom hade tydligen snackat med honom också…..

Maria
3/4/16, 7:24 PM
#30

Det är ju vanskligt att anklaga någon för att störa om man inte är säker på vem det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fridelfina
3/5/16, 9:46 AM
#31

Ja, kanske varit bättre att säga någon stör, så hade värden frågat fler om de också blivit störda och så hade de kanske kunnat klura ut vem som stör? Fortsätt att skriva dagboken. Om det blir fler. Kanske det var den andra grannen som brukar låta…. Då vet de nu att de stör dig!

 
 

[Daisy-Moa-Elsa]
3/8/16, 10:06 PM
#32

# 29 men har de sagt till din granne att du har klagat? I sådana fall så otroligt inkompetent av dem.

Upp till toppen
Annons: