Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1963 ggr
skojbruden
2015-12-29 11:05

Fläckar på väggarna.. mögel?

Hej! Vi bor i en etta som ligger vägg i vägg med den gemensamma tvättstugan. Det luktar lite mögel typ som en gammal sommastuga men jag la inte ner så mycket tid i att tänka på om de var mögel första gången jag märkte detta, de var först när random mörka fläckar började dycka upp på väggarna. Först trodde jag att de var smuts och försökte tvätta bort det men det gick inte, helt omöjligt. Sen började fläckarna dyka upp mer överallt även där vi inte rör väggen så smuts är det inte. Och jag börjar bli orolig för att det är mögel. Doften av gammal sommarstuga är ännu värre i tvättstugan. Och ända sen vi flyttade hit har dels jag fått massa eksem över hela kroppen, både jag och min pojkvän har svårt att bli friska från förkylningar och annat. Och vi båda har blivit jätte trötta utan anledning. Finns det någon som vet om det är mögel eller kanske varit med om samma sak kan ni väl hjälpa att sprida lite ljus på dett. Tack :)

Annons:
Record
2015-12-29 11:12
#1

Troligen svartmögel, en svamp som när den växt färdigt skickar ut sina sporer till Er. Dags att sanera, ev flytta ut snarast.

axa
2015-12-29 11:22
#2

#1 Blev nyfiken av rubriken och klickade mig hit då vi har mögel i duschen men ingen brytt sig. Troligen svartmögel här med. Går de att bli av med eller kommer det tillbaka efter kort? Är inte mycket, men tydligt märkbart. Mest mögel är det i huvudhöjd. Finns endast i duschen.

IngridSvensson
2015-12-29 11:36
#3

Det är nog svartmögel. Hade liknande i min gamla lägenhet. Fick rejäla problem. Var aldrig ute på den tiden heller… Ont i bröst, huvud, hals och rejält trött. Instämmer med #1.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Gronstedt
2015-12-29 11:37
#4

#2: Man kan skura bort det synliga möglet och hoppas att det inte finns mer som inte syns. Det finns medel som ska döda mögel och förhindra återväxt, avsedda att använda på till exempel torra vattenskador, men sitter möglet på en öppen yta kan det räcka med vanliga rengöringsmedel och torka. För att motverka återväxt måste man sänka luftfuktigheten i lokalen. Genom att förbättra luftväxlingen kan man minska eventuella obehag orsakade av möglet.

_Fisken
2015-12-29 11:59
#5

Låna en fuktmätare och mät fukten i väggen. En enkel procedur.
Sen måste ju fastighetsägaren kontaktas för att det kan ju vara läck från närliggande utrymme.

En grej jag har införskaffat hemma och som är superbra är en luftrenare med jonisator. Det tar ju inte bort problemet med fukten i väggen men kan rädda er tillfälligt. Den suger åt sig allt i luften och tar bort lukt och partiklar. Riktigt effektiv må jag säga.  Har använt den i åratal mot rök, stank i köket, katt etc.

Stallmima
2015-12-29 23:31
#6

Är ni med i hyresgästföreningen så tag kontakt med dem. Fota gärna också hur det ser ut för bevis

Annons:
[Forest]
2016-01-10 10:48
#7

Har ni pratat med eran hyresvärd om detta? Det låter som det är allmänt dålig ventelation i både lägenheten och tvättstugan.  Sen kan man gå ihop flera grannar och kontakta hyresvärdföreningen om inte hyresvärden kollar upp problemet.  Själv skulle jag leta ny lägenhet för jag vet själv att detta kommer ta tid att åtgärda även om man kontaktar hyresgästföreningen.

Record
2016-01-10 11:20
#8

Är man riktigt finurlig kan man använda sitt svartmögel till att göra citronsyra, vilket man sedan blandar i "maten", som i sin tur gör att människan blir allergisk och drabbas av olika problem. Bara lite omväg för fabrikanten, så priset blir högre. I dagens GP.se finns ett referat om detta. Men även Anna Halléns länk ger en bild av vad det är.

http://www.annahallen.se/forever-living-ar-det-sa-rena-som-de-lovar

Detta är inget man kan skura bort ! 😎

Ary
2016-02-11 12:00
#10

Att skura bort, tex med klorin, löser inga problem på sikt, men om man nu gör det för att göra utrymmet fräschare för stunden rekommenderar jag handskar och ansiktsmask eftersom sporerna hamnar i luften då man rör vid det.

[Torahzen]
2016-02-13 14:42
#11

Kontakta fastighetsägaren så de får åtgärda. Det kan vara risk för vattenskada från tvättstugan som sagts ovan. Får du ingen respons, så kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor.

Upp till toppen
Annons: