Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2204 ggr
[BonzoandBonnie]
2015-12-13 00:14

Elvärme Hus

Hej! Jag o sambon tittar på hus och har hittat ett vi är intresserade av att köpa :) Det är direktel i huset plus två eldstäder. Huset är litet, 71 m2. Så det jag undrar är om någon vet ungefär hur mycket elen går på :)

Annons:
Geru
2015-12-13 00:49
#1

Det varierar ju rätt stort beroende på isolering och utomhus temperatur. Under vintern är då det alltid dyrare med det. Sen beror det ju på mycket ni eldar i eldstäderna, eftersom det tar bort en del av uppvärmningskostnaden, elmässigt, men det kostar ju trä istället :p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Karolina-H
2015-12-14 07:18
#2

Där väldigt olika men jag skulle säga att era kostnader bör inte bli väldigt höga om ni ser till att elda mycket under vintrarna för att med 2 eldstäder värma upp 71 kvm är inga problem.

Jag har ett hus på 200 kvm med direktverkande el och en eldstad och det kostar ca 2000 - 2500 kr/månad under kalla vintrar om jag ser till att elda mycket.

Codeavalone.blogg.se

Record
2015-12-14 10:10
#3

Sätt in en luftvärmepump. så reducerar du eluttaget med en faktor 3, hör med elföreningen på din ort vad de nya taxorna för 2016 är, och var lycklig att ni hittat ett hus, om det är välisolerat.

[Forest]
2015-12-18 10:39
#4

Säger som övriga det är jätte svårt att säga hur dyrt det blir. Vi har hyrt hus som vart dåligt isolerade och sista vart pissdyrt, vad man kan göra är att kolla med ägaren vad det brukar ligga på vintern för få närmare hum om vad det kostar. Tips är att man dessutom lägger undan en summa varje månad som sen går till vinterns dyrare elräkning.  Skaffar man en luftvärmepump kosta på er en bra, dom kostar lite men i slutändan har ni större nytta av den 😉

Stallmima
2015-12-18 22:16
#5

Kolla med ägarna vad de har betalat de senaste åren

spacesheep
2016-01-09 13:15
#6

Instämmer med föregående inlägg; enormt svårt att veta vad det kommer gå på, fråga ägarna. Men jag hade personligen nog räknat på 2000 kr/mån för att vara på den säkra sidan.

Mina föräldrars hus på ca 90 kvm värms upp via el och två vedeldade kaminer. Då de har skog och därmed gratis ved är det främst kaminerna som går varma, dygnet runt. Under vinterhalvåret går elen på ca 1800-1900 kr/mån, inkl. hushållsel då. Mycket beror ju på hur mycket man kan elda, om man är bra på att spara el samt vilka de fasta avgifterna är i ert område.

Annons:
Upp till toppen
Annons: