Annons:
Etikettövrigt
Läst 1755 ggr
Soleii
2015-12-10 13:29

Kryp i mjölburken?

Idag när jag tömde en mjölpåse och tog ut den ur en burk jag har den i, upptäckte jag några små, små typ beiga kryp, kanske en eller två millimeter långa som gick omkring på botten av burken. Har inte sett att det varit något i själva mjölpåsen, men det var gamla mjölrester där i botten som de säkert kalasat på. Jag upptäckte inget i några andra produkter (dock var de ju väldigt små) och mjölet har ju varit instängt i en plåtburk, så det borde väl inte vara någon fara att de spridit sig i resten av skafferiet? och vad kan det ha varit för något? Jag hittar inget kryp, mjölbaggar eller liknande, som liknar det jag såg. Idéer? Kan de dykt upp pga de gamla mjölresterna i burken?

Annons:
Lilolizeit
2015-12-10 13:34
#1

Kanske kan vara plattbaggar? Det fick jag med i en mjölpåse för några år sedan. Jag kollade igenom allt noga och dammsugade/städade ur skåpen ordentligt, sen kom dom inte tillbaka något mer.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Soleii
2015-12-10 14:11
#2

Googlade bild, visst ksn det vara plattbsggar! Usch är väl lika bra att städa ur skåpet, är höggravid med 7 dagar till bf så hade gärna sluppit sådant här… Känns som att vi får någon sorts skadedjur i skafferiet varje år :( tack för hjälpen!

Aniara14
2015-12-12 22:02
#3

#0 Marie-Louise Danielsson-Tham, känd från TV 4 serien Rent hus, rekommenderade att man ska lägga nyinköpta mjölpåsar i frysen ett par dygn för då ska äggen dö, och därmed kan man undvika att det kläcks några insekter.

Citat från chat på tv4.se:

"Arne: vartifrån kommer små baggar/kryp ifrån i skårpmjölet ifrån???
Marie-Louise: De finns med som ägg när du köper mjölet och kläcks sedan. Häll över allt mjöl i tättslutande burkar med lock så sprider sig inte djuren. Du kan också lägga de nyinköpta påsarna ett par dygn i frysen så dör äggen."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Soleii
2015-12-13 20:53
#4

Mycket bra tips! Har lagt massa grejer i frysen nu och ska bunkra ett gäng tättslutande burkar så att saker varken kommer in eller ut 😊 Nu har jag röjt ur skafferiet och låter det stå tomt ett litet slag, är där något så ska jag i alla fall inte mata det! ;) håll tummarna för att de inte kommer tillbaka! Tack snälla :)

Record
2015-12-13 22:40
#5

Tror att micron är snabbare för att ta död på äggen/proteinerna. Den fuktiga frysen gör kanske mjölet fuktigt, och därmed mögligt. 🤔

Upp till toppen
Annons: