Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 1550 ggr
Ellenfyrkant
2015-11-25 16:02

Hjälp med tvättmaskin!

Hej! Min tvättmaskin har börjar bråka och det inte lägligt alls… Plötsligt när jag nu körde en maskin så fyller den aldrig upp vatten utan tar in iskallt vatten och släpper ut det genom silen på framsidan på maskinen!? Vad är felet och vad sjutton hör jag?? Luckan till silen går inte att stänga, så antar att den ska längre in för att hålla tätt, men där sitter en tjock packning ivägen som gör det omöjligt att få in den längre. =(

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
vallhund
2015-11-25 16:07
#1

Har du rensat filtret?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MagArne
2015-11-25 16:11
#2

Brukar man inte vrida/skruva tillbaka silen?
Ta ut silen helt och kolla så det inte är en massa smuts kvar där den satt.

Ria74
2015-11-25 16:38
#3

Håller med övriga, ofta är det en plugg som man skruvar ut på framsidan och där kan det samlas en hel massa särskilt om man inte tömt fickorna ordentligt (min sambo ;)) så då får jag in och gräva där för att pilla ut det som fastnat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ellenfyrkant
2015-11-25 17:48
#4

Fast det sitter inget varken i silen eller bakom. Ser inga gänger som antyder att det ska skruvas och den är ruskigt trög att försöka vrida på…

Mvh Ellenfyrkant

Record
2015-11-25 21:48
#5

Kan du tala om vilket fabrikat o modell maskinen har så blir det lättare. Om du inte har en bruksanvisning, som beskriver hur du rensar. Locket har inga riktiga gänger utan en bajonettkoppling troligtvis.

Ellenfyrkant
2015-11-28 07:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har försökt och försökt, begriper ingenting. Postar bilder här och hoppas att någon känner igen utformningen! Det är en whirlpool 1200.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Ellenfyrkant
2015-11-28 07:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är den här svarta packningen som gör att silen inte kommer tillräckligt långt in för att stänga luckan ens… Men den är MYCKET tjockare än hålet så förstår inte hur den ska få plats. Men jag vet ju att den här silen normalt sett sitter fast.

Mvh Ellenfyrkant

Record
2015-11-28 11:39
#8

Om du tar av den svarta O-ringen, och sedan provar att försiktigt skjuta in den vita korgen, hur passar den då? Går det att vrida den då ?

Troligen ligger det något längst in i maskinen som stoppar den, och inte den svarta ringen det beror på. Sökte på Whirpool 1200 men jag saknar ett tillägg i typnr, som står på maskinens typskylt. (AWO???).

Ria74
2015-11-28 20:37
#9

Lys in i hålet och titta så inget sitter längst in . Om det gör det fungerar detoftast bra att plocka ut det med en kökspincett.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ellenfyrkant
2015-11-30 18:23
#10

Det ligger ingenting ivägen, ser det med ficklampa. Tomt. AWZ 412

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2015-11-30 18:55
#11

Skruvade isär silen och monterade igen, kom fram till att problemet är att packningen är töjd. Den verkar dock inte gå att skruva in? Ursprungligt problem: maskinen tömmer vattnet ut ur silen på framsidan. Kan ju inget om tvättmaskiner. Är det så att vattnet passerar där först och åker ut dör pga att silen sitter löst ELLER kommer vattnet ut där för att det är tätt på något annat ställe?

Mvh Ellenfyrkant

Record
2015-11-30 21:49
#12

#11 Ellenfyrkant, då får vi lita på detta att själva korgen går in till fullo, men O-ringen har svält, troligen för att den inte tål tvättmedlet.

Korgens funktion är att fånga upp föremål som varit med i det du tvättar, och hindra att detta följer med ut till pumpen som pumpar ut vattnet under tvättprogrammet. Det kan vara föremål som passerat korgen, så kan du känna att pumpens vingar kan rotera, blir det nog bra när du skaffat en ny O-ring och satt på plats, den skall då täta så att inte det inkommande vattnet omgående passerar ut på annat sätt än via pumpen. Lycka till. 👍

Prova att köra maskin utan kläder och se om den läcker !

Zepp
2015-12-05 23:59
#13

Eh.. sådan har jag oxå haft!

Grejen är att O-ringen expanderar när man skruvar!

På så sätt hålls den fast och tätar!

Såå skruva upp tills den går in och skruva sen tills den sitter fast.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: