Annons:
Etiketterövrigtproblemlösning-och-frågorhushållsarbete
Läst 20735 ggr
[_fetswd]
2015-10-31 00:18

Sortera tvätt?

Jag har en fråga kring hur man ska sortera viss tvätt. Jag har dessa färger på kläder som jag ska tvätta:

Vitt

Ljusgrått

Rött

Rosa

Grönt, olika nyanser

Blått, olika nyanser

Kan jag tvätta alla färger med varandra? Jag har kanske 3 plagg av varje färg så det känns lite onödigt att tvätta färgerna var för sig.

Kan jag tvätta det vita och ljusgråa ihop?

  • Redigerat 2022-05-03 09:08 av Niklas
Annons:
smellcaramell
2015-10-31 00:32
#1

Jag brukar tvätta alla tyger som är nya/bara tvättad någon gång med färger som är väldigt lika/mörkare, till exempel tvättar jag nya blå jeans med andra mörkare blå färger och svart. Undantaget är vitt som direkt tvättas som jag beskriver nedan:

Jag brukar göra en maskin med vitt 40 grader, alltså saker som är helvita/mönstrade med vitt och har tvättats flera gånger förr.

En maskin med färgat, ljusa/knalliga färger som knallrosa, knallblå o.s.v. Tygerna måste ha tvättats flera gånger tidigare. 40 grader

En maskin mer mörk tvätt, typ grått, munktröjor i diverse färger, svart, blå/svarta jeans o.s.v. 40grader.

Sen en maskin med lakan, handdukar och liknande som tvättas på 60 grader, jag har bara vitt/svart/beige i denna maskin, äger inte lakan eller handdukar i andra färger.

har man inte mer än tre vita plagg får de ligga kvar i tvättkorgen till nästa tvättid helt enkelt :) jag tvättar sällan fulla maskiner, men har inte heller smutsiga kläder, och är de smutsiga förtvättar jag så att det går att köra dem på tvättmaskinens "mini/kort" program som bara vill ha halv maskin :)

Har man lite vit tvätt kan man även passa på att tvätta typ överdrag till bäddmadrass eller liknande så blir det rent också ;)

smellcaramell
2015-10-31 00:36
#2

tillägg till #1 när man är lite mer van vid att  tvätta känner man även på tyget om det ska färga av sig, till exempel vet jag att alla nya jeans färgar av sig extremt när man tvättar, har även en gästhandduk som måste tvättas separat, medan tyger som detta: http://www.kappahl.com/sv-SE/temporary/skickade-till-oversattningar-1/221333/

Sällan färgar av sig

citytjejen
2015-10-31 16:36
#3

Vi brukar dela upp det mesta, dvs det som är 40 grader, i två högar/maskiner, en ljus och en mörk maskin. Det brukar allti bli bra! Sen kan jag bara hålla med #2 när det gäller kläder som riskerar att färga av sig.

/Christina

[_fetswd]
2015-10-31 17:30
#4

Så jag kan inte tvätta vitt med ljusgrått ?

Om jag har en knallrosa tröja, en knallblå och en knallgrön går det alltså att tvätta dessa tillsammans?

Hur ska jag göra med det röda? Går det att tvätta med svart kanske?

TjockaBerta
2015-10-31 18:16
#5

Jag tvättar det ljusgrå med vitt, rött med rosa och blått med grönt eller svart

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2015-10-31 19:44
#6

Jag har i alla år delat på ljust och mörkt, lakan, handdukar och jeans.

Ljust, så räknar jag alla ljusa färger som gult, beige, ljusa pasteller mm.

Mörka saker är svart + starka färger.

Lakan, och handdukar tvättar jag tillsammans och delar upp även de mellan ljust och mörkt.

Jeans tvättar jag alltid separat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
2015-11-01 18:49
#7

Ibland tvättar jag alla färger förutom ljusa tillsammans ifall det bara är sånt som tvättats många gånger innan och jag vet att det inte färgar av sig längre. Om du tvättar olika färger ihop och märker efteråt att det blivit fläckar på vissa plagg så tvätta bara dessa separat igen. Det brukar släppa i nästa tvätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tilde]
2015-11-01 20:10
#8

Vi tvättar vitt, svart (med mörkgrått också) och färgat. Alltså delar upp det så :) Vi är bara två personer så hade vi varit fler hade vi nog delat upp de färgade kläderna också.

Blanksteg
2015-11-03 20:07
#9

Jag är lat och blandar alla färger :P Förutom rött och rosa och dylikt när det är nyköpt. Har bara hänt en gång att ett klädesplagg blivit missfärgat.

Sorterar bara efter temperatur.

Stallmima
2015-11-03 22:08
#10

Jag sorterar ljust och mörkt, strumpor tvättar jag för sig och även lakan

[Forest]
2015-11-04 09:08
#11

Jag gör som 5, sen beror det på är det mörkare färger så körs det ihop med svart. Sen graderna, det är mycket som tvättas i 40 om vi pratar kläder :)

sjukkatt
2015-11-08 19:07
#12

TS:

Sånt som är urtvättat tvättas alltid tillsammans. Jag har både rosa handdukar och gråa toppar tillsammans med vita trosor och sockar. Har aldrig färgat av sig och jag kör det på 60 grader.

Däremot nya kläder tvättas alltid med samma färgkulörer.

Jalking
2015-11-14 10:46
#13

Jag delar oftast bara på 40 och 60.
Ibland har jag riktigt skitiga arbetskläder, de blandar jag givetvis inte med finare kläder.
Vita kläder som jag är extra rädd om får gå tillsammans med andra vita plagg, annars kör jag "normala" vita bruksplagg tillsammans med annat som ska ha samma temp.

Något som jag är väldigt noga med är att jag alltid kör nya kläder som jag inte har tvättat tidigare ensamma tillsammans med en vit trasa eller gammal vit T-shirt för att se om de färgar av sig. Många av de kläder jag har köpt utomlands gör det. Även svenskköpt, men det är inte lika ofta.

Jag har en torktumlare, men använder den väldigt sällan. Lägger man ner lite arbete och är noggrann när man hänger klarar sig det mesta utan strykning. Torktumlat blir i stort sett alltid skrynkligt och sladdrigt. Blir en massa extrajobb. Bara att vika tumlad tvätt är mer jobb än att hänga blöt tvätt slätt och fint och stryka ut skrynklet med händerna.

Annons:
Jojaton
2015-11-14 14:05
#14

Jag delar upp i tre högar - vitt, mörkt/färg och underkläder. Har jag många jeans att tvätta tvättar jag dom enskilt. Oftast tvättar jag endast vita kläder ihop - men har jag något enstaka plagg som är typ ljusgrått eller så tvättar jag det ihop med vitt.

Johanna - Instagram

91Marran
2015-11-20 11:02
#15

Jag delar först upp alla färger och sedan delas de upp efter gradantal. Blir mycket 30 tvätt. 60 tvätten tvättas med pojkvännens då jag själv inte har så mycket.

Mvh
Mig

Bjallstal
2015-11-26 13:05
#16

1 maskin vitt/ljust 40 grader 1 maskin underkläder och strumpor 60 grader( ej nya som riskerar att färga av sig) 1 maskin mörkt 40 grader 1 maskin sängkläder och handdukar 60 grader(bara ljusgrått/vitt/ljusrosa)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Halvdansken
2015-12-02 19:44
#17

Vitt 40, mörkt 40, vitt 60, mörkt 60.
Om det är underkläder, lakan, handdukar, skjortor, tröjor osv spelar ingen roll.

Förutom ylle, som går i 30 grader ull-programmet och ull-tvättmedel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: