Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1886 ggr
Belphi
2015-10-27 11:16

Ta bort handfat

Hoppas det hamnar rätt nu…

Jag går i tankarna på att införskaffa en tvättmaskin, helst normalstor och inte toppmatad då jag helst skulle vilja ha en torktumlare också, men som vid all renovering dyker det ju upp frågor…

I badrummet idag finns en duschkabin och ett stort handfat och element (toalett finns i annat rum, inkl. handfat, det är en äldre lägenhet byggd ungefär 1940).

Är det möjligt att ta bort handfatet och sätta dit en tvättmaskin? Rummet är faktiskt iordninggjort med brytare osv så det känns lite som "varför inte" - speciellt när det finns ett stort handfat där inne utan riktig anledning. Men är det möjligt?

Annons:
[Forest]
2015-10-27 20:54
#1

Du får inte in tvättmaskinen utan måste ta bort handfatet? Det borde väl inte vara omöjligt mitt tips är låt en kunnig person plugga röret (varmvatten) och be dom koppla in rätt till tvättmaskinen :)Eller kanske skaffa mindre handfat är ett alternativ med :)

Belphi
2015-10-28 08:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ungefär så, ja! Jag har ju ingen användning utav handfatet då jag har ett separat "toarum" sas, och då det redan finns avlopp och vatten just där så kändes det som en bra lösning. Tyvärr går det inte att ha ett mindre handfat då rummet redan nu är rätt packat! Jag har dock mätt, och det går in. Bifogar med en bild på hur rummet är uppbyggt ungefär, ska vara 1:50 i skala men har tyvärr inte alla måtten i huvudet så mått framför hylla och duschkabin stämmer nog inte utan rummet är nog mindre.

"Rektangeln" bredvid hyllan är ett element.

[Forest]
2015-10-28 08:32
#3

2 ring rörmokare och kolla deras priser för jobbet, är det helt onödigt att ha ett handfat så skulle jag med ta bort den för ge plats till tvättmaskin och tummlare. Ett tips själva hade vi tvättmaskin med tummlare allt i ett , kombitvätt 😃

annia1
2015-10-29 23:03
#4

Äger du lägenheten eller hyr du.

Om du äger lägenheten så kontakta rörmokare och elektriker. För det blir som jag förstår fast installation och det måste en behörig elektriker göra. Det finns rörmokare som har samarbete med elektriker så du kan ju fråga rörmokaren om han har det.

Om du hyr så får du fråga hyresvärden först. Och fråga om dom har några rörmokare/elektriker som ska göra jobbet.

.

[Ruffsetuss]
2015-10-30 11:13
#5

Min erfarenhet är att små torktumlare drar mer el än att göra nytta 😣 har man mycket tvätt som man vill tumla tar det en evig tid .

Belphi
2015-10-30 12:41
#6

#4 Jag äger lägenheten! Kanske skulle nämnt det.

#5 Ok, värt att lägga på minnet. Tack 🙂

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-30 17:47
#7

Äger du lägenheten bör du stämma av med vad föreningen accepterar i förändringar. Även om du "äger" lägenheten så äger föreningen ALLA ändringar du gör å kan således bli skyldiga att ekonomiskt återställa förändringar du gjort

[Forest]
2015-11-10 10:35
#8

Bra är väl att man kan spara handfatet om man flyttar så kan man åtgärda det hela med koppla på det igen :) 

Har själva haft egen tvättmaskin och tummlare,våran tummlare tog inte evigheter men man får räkna med att det drar mer el om man har egen tvättmaskin och tummlare.  Jag hade mer än gärna haft egna maskiner men tyvärr omöjligt att få plats med det i vårat lilla badrum. 😉

Upp till toppen
Annons: