Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1452 ggr
gudilondon
9/21/15, 12:29 AM

Måla om stolar och bord

Jag ska måla om ett matbord och fyra stolar. Det är i björk men har blivit lite kantstött genom åren (tio år) Jag har klätt om dynorna.  Färgen på stolar och bordsben ska vara svart.

Fråga 1 -  Behöver man  grundfärg eller om man kan börja måla med lackfärgen direkt? Jag har tänkt tvätta så att smuts och fett försvinner. 

Fråga 2 -  Bordskivan ska vara ljus. Någon rådde mig att måla bordskivan vit, men jag undrar om det kommer bli praktiskt. Jag jobbar mycket vid mitt bord. Syr, målar och ibland kanske man slår till och där blir ett hack. - Min tanke var att slipa ner lacklagret på bordskivan och betsa med vit bets, eller lägga på utspädd vit färg och sedan lacka med klarlack

Andra förslag eller synpunkter?

Annons:
Niklas
9/21/15, 12:12 PM
#1

Om det är målat eller lackat tidigare behöver du förmodligen inte grundfärg.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

gudilondon
9/21/15, 1:11 PM
#2

Det är lackat. Skönt, då slipper jag ett moment :-)

PogoPedagog
9/23/15, 1:13 PM
#3

Är det en blank eller halvblank lack är det viktigt att du slipar ytan överallt där du ska måla så att färgen har något att fästa i + såklart tvättar.

Angående andra frågan så är det ganska mkt jobb att slipa bort all lack med olika grova sandpapper och sedan krävs det att man jobbar jättesnabbt! och med bra verktyg om man ska betsa eller lasera en sugande yta. Är du inte tillärckligt snabb hinner det suga in och torka på vissa ytor och där blir det då två lager med färg och mycket mer täckande. Jag skulle helt klart satst på målning. Antingen en blank färg som är hård eller att du lackar ovanpå färgen.

gudilondon
9/29/15, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3  Det är halvblank färg. Jag gjorde ett litet experiment eftersom jag är konstnär och har grejor hemma. med Gesso. Det är en massa bestående av bl a kalk och lim. Man kan måla detta på oljefärg och sedan måla med akrylfärg eftersom gesso isolerar allt, så att det blir en ny ren yta att måla på, så jag testade om det fungerade här, Naturligvis! Sen finns det ju grundfärg att köpa i handeln som också isolerar mellan målningslagren.

Vad gäller lackningen så ska jag lacka med halvmatt klarlack över alla ytor.

Jag har bestämt mig att ben på bordet ska vara svarta som stolarna  Och sedan slipar jag ner lacket på  bordsytan och lägger vit bets där. Tror det blir snyggt

Bild kommer här

Upp till toppen
Annons: