Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 7306 ggr
ForeverEmma_
2015-09-08 22:09

Duntäcket blivit platt

Har försökt googlat fram mitt problem men inte lyckats. Det är så att jag fick ett duntäcke i julas och var duktig i början med att fluffa upp det och så. Men glömsk tonåring som man är så ran det ut ur mitt huvud att man behöver skaka och fluffa upp duntäcket då och då. Så nu är i mitten av täcket och den övre delen av täcket helt platt och det känns som dunet är helt borta. Vill jätte gärna att det ska bli lika fluffigt och mysigt som det fortfarande är nere vid fötterna. Så tänkte kolla om nån här vet något tips på hur jag kan få det stort och fluffigt igen? Har försökt skakat och så men inte lyckats :(

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Zepp
2015-09-08 22:10
#1

Vänd på täcket så att fotändan är vid huvudet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
2015-09-09 10:39
#2

Tvätta det kanske? och tumla det efteråt med tennisbollar. Det brukar göra susen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ForeverEmma_
2015-09-09 12:46
#3

#2 hm.. Får nog ta och göra det :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[Silverräv69]
2015-09-10 12:56
#4

Jag tvättar mitt duntäcke 1-2 ggr om året och eftersom jag har en som är väldigt varm är den superfluffig. Använd absolut inte sköljmedel, det får dunet och fjädrarna att klibba ihop.

Jag får ofta torktumla täcket länge på medelvärme och med bollar för att få den fluffig igen. Har alltid lyckats hittills, med dunjackor också.

Det är de enda råden jag kan ge

ForeverEmma_
2015-09-10 14:32
#5

#4 Hur vet man att det är helt torrt? Har googlat runt lite och läst runt hur olika personer tvättar sina duntäcken men inte riktigt hittat hur länge den ska vara i torktumlaren. 

Sen har jag även läst att man ska centrifugera täcket 1-2 gånger stämmer det?

och sen hur många tennisbollar behöver man ha i torktumlaren?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Maria
2015-09-10 14:35
#6

#5 Jag brukar tumla länge. Jag tar ut täcket emellanåt och skakar om det och man känner liksom om det är fukt kvar. Är man osäker så kan man alltid köra en stund till. Jag brukar ha 2-3 bollar.

Min tvättmaskin centrifugerar själv och jag gissar att de flesta gör det så jag tumlar direkt efter att täcket är klart så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tilde]
2015-09-21 15:21
#7

Jag brukar lufta våra duntäcken och kuddar ibland. Alltså låta dem ligga i ett svalt rum utan sängkläder på. Då blir de fluffiga igen. 😃

ForeverEmma_
2015-09-22 17:51
#8

#7 Har fått det rätt så fluffigt, mycket mer än vad det var innan. Det är bara 4st rutor som jag tror har blivit förstörda. Men det gör inte så mycket. Får hoppas att det blir mer fluffigt när det är svalt för det är rätt så kallt på morgonen och svalt under dagen i mitt rum då mina föräldrar inte dragit upp värmen än. Brrrr!

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

MagArne
2015-09-25 12:49
#9

#5 Tvättade två duntäcken här om veckan och jag fick säkert köra torktumlaren i 3 timmar. Tyckte det luktade blöt hund om täckena så jag körde länge i tumlaren samt vädrade ute också. Jag körde med 4st tennisbollar, hade tyvärr inte fler men 6-8st är nog inte fel att ha även om mina blev fluffiga och fina.

Inkanyezi
2015-09-27 11:32
#10

Det där met tennisbollar bygger på  en missuppfattning.

Det funkar inte!

Duntäcken, täckjackor och liknande fluffigt stoppade grejer ska alltså tumlas med tennisdojor, inte tennisbollar. Ska så klart vara nya då, eller ordentligt tvättade.

Det finns särskilda bollar för att tumla duntäcken och liknande, det är bollar med mjuka plasttaggar utåt och rejäl tyngd, vilket är nödvändigt för att de ska kunna fördela dunet. Men vitsen med att använda skor är att skorna är dels tunga, och de har oregelbunden form, som inte bara rullar i tumlaren. De ska slå mot täcket upprepade gånger på olika ställen. Det gör inte tennisbollar när man tumlar.

Så prova med skor i stället. 

Och om tumlaren inte är rejält stor, så funkar det ändå inte. Små torktumlare, som de som säljs till hushåll, är i regel för små för ett duntäcke. En stor tumlare, som den som finns i tvättstugan i flerbostadshus är nödvändig för att kunna tumla ett täcke.

Upp till toppen
Annons: