Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1458 ggr
Blanksteg
9/5/15, 10:45 AM

PVC-golv och tunga möbler

Jag har PVC-golv i min lägenhet, och jag undrar hur man bäst skyddar det mot märken och avtryck som kan bli från möbler? Är möbeln tung och man har möbeltassar som man fäster under möbeln så blir det ju ett litet avtryck från möbeltassen i golvet. Och har man ingen sådan möbeltass under möbeln så blir golvet missfärgat.

Vad kan man ha under möbeln istället utan att golvet blir missfärgat och utan att möbeltassen lämnar ett avtryck i golvet?

Annons:
Record
9/5/15, 10:11 PM
#1

Svaret kan vara svårt att acceptera , men kontaktytan mot mattan, måste vara lika stor som rummet, vilket inte är praktiskt, det är nog bara att låta möbeln stå på samma plats hela tiden, med möbeltassar som inte färgar av sig.

kattöga
9/8/15, 7:01 AM
#2

Matta?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Blanksteg
9/8/15, 9:04 AM
#3

#1 Tack för svaret! 

#2 Ja, en matta under skulle kanske funka! :) Tack!

Record
9/8/15, 10:25 AM
#4

Villkoret för att hindra märken i mattan är att fördela trycket över en större yta och inget annat, om du inte vill hänga möbeln i takbjälkarna. Du får även räkna med att efter en tid så försvinner avtrycken i mattan lite.. när möbeln tages bort.

Huygens
9/8/15, 10:37 PM
#5

 hårdplastplattor under fötterna

Record
9/8/15, 11:46 PM
#6

#5

Är fötterna lika stora som rummets matta så funkar de, det är belastningen per fot på möbeln som avgör. 😭

Annons:
Blanksteg
9/9/15, 9:42 AM
#7

Så det är ganska kört alltså :P Ogillar PVC-mattor skarpt!

Record
9/9/15, 2:56 PM
#8

TS

Ta mattan för vad den är, mjuk ljuddämpande, lättstädad, den är ungefär 5 mm tjock och de märken efter möbeln får du bortse ifrån, med tiden ser du inte så mycket av dessa tror ja.  Möbeltassarna gör att det inte blir några färgförändringar i mattan, så de är bra.

Blanksteg
9/9/15, 4:18 PM
#9

#8 Ok tack! Får tänka på det positiva istället :)

Upp till toppen
Annons: