Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2055 ggr
makeupbox
8/30/15, 9:12 PM

Flytta hem ifrån

Skrev kontrakt på en lägenhet på annan ort för 1,5 vecka sedan där pojkvännen ska plugga och jag jobba (när man väll hittat jobb i denna svåra djungel🤔), vi har varit där några vändor efter svängar förbi Ikea och för att lämna av saker vi vill ha med hem ifrån.

Men som sagt, jag flyttar hem ifrån, första gången jag står på egna ben och det som finns i hemmet är det jag tagit dit själv. Vad är eran måste ha produkt hemma? Vad är absolut nödvändigt att ha i hemmet? Vad önskar du är du visste då du flyttade hem ifrån?

Annons:
Carrosh
8/30/15, 9:20 PM
#1

Dammsugare och städgrejer! och galgar! Sen kommer du oftast på under tiden vad du behöver (t.ex. osthyvel och mattor och spegel osv.).

Ett tips är att du går igenom hemmet hos dina föräldrar, rum för rum (kök, badrum, hall, klädkammare, sovrum, vardagsrum) för att titta efter vad som faktiskt finns där, skriv upp på en lista vad du kan tänkas behöva, vad som är viktigt och vad som kan vänta lite. Ha gärna med dina föräldrar, som kanske kan komma på saker som du själv kanske inte tänkt på.

Till en början så är det nog viktigare ATT ha något att möblera med, kanske inte precis VAD. Du kan hitta mycket billigt och bra på second hand, om du har någon som kan köra åt dig. Kan även tipsa om startpaketen för kök hos ikea (tallrikar, glas, bestick, redskap och kastruller bl.a.), så har du ett basutbud. De brukar inte vara så dyra heller, gentemot om du ska köpa allt för sig.

Verktygslåda kan vara bra att ha också, om du ska sätta upp tavlor, hyllor osv.).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

RödPanda
8/30/15, 9:23 PM
#2

När jag flyttade var det alvedon och plåster och sånt som jag inte tänkte på… som kan behövas ganska plötsligt! Hade en desperat jakt i alla väskor efter en ipren en kväll, inte kul…

Annars var det aldrig akut, fick planera om middan ibland för jag hade inget rivjärn eller ugnsform eller vad det än var. Städsaker hade jag inte heller tänkt på, men det är ju oftast inte akut det heller.Ta det som det kommer, det går bra 🙂

smellcaramell
8/30/15, 9:27 PM
#3

Jag gick igenom hela ikeas hemsida kategori för kategori och gjorde en "inköpslista" med allt som behövdes, sen var det bara att bocka av när vi väl var där! Sedan gick jag hylla för hylla på ica maxi och tog allt jag kune behöva, ipren, pasta, trasor, diskborstar, mjöl, o.s.v. Lätt att glömma kryddor, städsaker och sånt som man inte handlar i vanliga fall :)

Allt oviktigt
9/1/15, 10:53 AM
#4

Ett tips är att du även ber dina föräldrar skriva ner recept på din favoritmat. När jag flyttade hemifrån insåg jag plötsligt att det inte var så lätt att hitta på något att laga varje dag

Halvdansken
9/1/15, 6:32 PM
#5

Jag hakar på #4 med att rekommendera att investera i en bra kokbok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
9/1/15, 7:26 PM
#6

När vår son flyttade hemifrån så gjorde jag en pärm med alla "våra" favoritrecept och så handlade jag en massa kryddor, oljor, buljong och såser osv.

"Åh min barndoms mat" sa han och jag vet att han blev glad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Silverräv69]
9/4/15, 11:56 AM
#7

Grattis och lycka till i ert första boende!

Det materiella för mig och sambo (nuvarande make)var vårt minsta problem. Köpte startkit av allt, kastruller, stekpannor, mikro, vattenkokare, strykjärn och alla sängkläder.

Min största utmaning var den nya orten jag inte kände till alls och att jag klippte navelsträngen från mamma (har ingen pappa). Omställningen var kolossal och jag hamnade i en mindre depression pga arbetslösheten och den nya relationen jag nu hade med mamma. Men den gick över, jag övervann rädslorna, vi byggde upp en jättefin vänskapsrelation med mamma och vi förälskade oss totalt i vår nya stad. Jag älskade naturen, att gå runt i timmar och fotografera, havet, staden, närheten till allt.

makeupbox
9/5/15, 8:56 PM
#8

Tack så jätte mycket för alla svar :D

#7 Känner igen mig lite i ditt svar. Har varit lite tufft att komma till en ny stad utan sysselsättning (=jobb) när killen både har kompisar och fulltids studier. Men tur att han är en ängel som är förstående och vet om mina känslor. Verkar även som jag kanske fått napp på ett jobb nu :D  

Efter att mamma varit förbi en kväll fick jag suuuper längtan efter henne och hem :( Men är såå kär i stället vi bor nu  (Uppsala).

Upp till toppen
Annons: