Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 23978 ggr
LinaLj
8/19/15, 5:12 PM

Få upp gammalt lås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har ett jätteproblem. Jag har ett gammalt syskåp från 50-talet som är helt underbart när man ska sitta med symaskinen. Det väger aber men jag har ändå släpat runt det i alla flyttar för jag älskar det. Efter sista flytten så hittar jag inte nyckeln. Har letat ÖVERALLT i två år men hittar den inte. Nu har jag lessnat på att inte kunna använda skåpet så finns det något jag kan göra för att få upp låset?

Det är ett klassiskt nyckelhål där det ska passa en L-formad nyckel i. Har försökt öppna baksidan på skåpet (en vanlig spånplatta som gick att ta loss) men eftersom det är ett uppfällbart bord (som jag inte alls tänkte på) innanför dörrarna så kommer man inte åt låset från det hållet. 

Jag funderade på att lyfta av gångjärnen men dörren är inkilad i skåpet så det går inte att lyfta av dörrarna utan att öppna dem och gångjärnen sitter fast på insidan (fasen vad välgjort det är, irriterande).

Så några andra bra idéer eller måste jag ringa låssmed och kommer de ens hem och fixar sådant här?

Annons:
Aleya
8/19/15, 5:14 PM
#1

Har du ingen i din närhet med en sådan nyckel?
Annars kanske en låssmed har en liknande nyckel?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VildaVittra
8/19/15, 5:14 PM
#2

Sådana lås brukar gå och öppna med liknande nycklar (det är ju inga sjutillhållarlås direkt), så testa dina andra möbelnycklar samt släkt och vänners.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
8/19/15, 5:19 PM
#3

Nja jag har försökt med alla sådana nycklar jag har hemma (vilket var oroväckande många). Två går att vrida om men inget händer. Har även försökt med en böjd spik men inget händer där heller. Jag få helt enkelt ringa låssmeden och fråga.

Huygens
8/19/15, 5:40 PM
#4

Kan du försöka stoppa in en tunn remsa spegelmaterial så att du kan se hur tänderna i låset sitter?

Du hade två nycklar som gick att vrida runt, men jag antar att dom inte tog i rätt tänder inuti låset. Om man kan lista ut hur tänderna sitter i låset och man vill offra en nyckel, kan man försöka fila till nyckeln så den passar tänderna.

Annars brukar man borra upp lås genom att borra rakt genom tänderna och vrida upp låset med en mejsel, men här är det svårt att se var låsets tänder sitter.

VildaVittra
8/19/15, 5:42 PM
#5

#3 Det finns ingen antikaffär i närområdet? De brukar ha påsar med diverse möbelnycklar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Record
8/19/15, 9:53 PM
#6

Av din bild ser ja du får ett tips till, gångjärnens avslutning (den lilla kulformade) kan du med en tång eller mejsel ta ur pinnen som förbinder de båda delarna av gångjärnen, därmed kan du ta ur dörren och där efter byta lås, om du inte hittar nyckeln.

Risken är att låsets låskolv kan vara självlåsande, dvs. hakar på sidorna.

Annons:
LinaLj
8/20/15, 8:26 AM
#7

#6 Tack för det tipset! Efter lite lirkande och skruvande så fick jag upp sprintarna på ena dörren och kunde utan problem ta bort den. Nu har jag skruvat ut låset och i eftermiddag ska jag ta mig in till stan och närmsta låssmed med låset och hoppas jag kommer hem med ett per nycklar som jag ska hänga in i nyckelskåpet 🥳

Record
8/20/15, 9:33 AM
#8

Bäst är väl att du får tillverkat  nycklar och kan sätta tillbaka låset för att bevara antikvärdet på skåpet. Gångjärnen kan du säkert återanvända, med omvända monteringen. 😎

LinaLj
8/20/15, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Så rätt. Det är lite därför skåpet har fått stå i två år. Jag har varit rädd att det enda sättet att öppna det hade varit att bryta upp det eller borra upp låset och jag kunde verkligen inte göra det. Min mamma köpte skåpet på en mässa när hon var nygift i början av 50-talet och det har varit välanvänt av både henne och mig. Nu kan jag äntligen ställa symaskinen på plats 👍

Upp till toppen
Annons: