Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4269 ggr
ennycc
2015-08-14 22:45

Att köpa nyproduktion

Någon som har erfarenhet av att köpa nyprouktion? Vill veta allt! När skaffar man lånelöfte från banken, eftersom man betalar insatsen vid tillträde?

Annons:
Halvdansken
2015-08-15 08:07
#1

Ska ni köpa typhus, eller rita ett eget hus? Har ni tomt? Eller ska ni köpa nåt som redan är byggt? Vet ni vad ni vill ha - storlek, material, antal rum osv. Prata med banken kan ni väl göra så fort som möjligt, så vet man ju hur mycket pengar man kan spendera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2015-08-15 09:28
#2

Håller med om att lånelöfte är steg ett oavsett om man köper gammal eller bygger nytt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ennycc
2015-08-16 21:32
#3

En bostadsrätt, jag tror de börjar bygga när tillräckligt många köpt. Eller så bygger de nu och de som de inte får sålda kommer föreningen äga dem tills dem säljs. 

Hur ska man kunna få ett lönelöfte, när vi ska betala insatsen om 1,5 år? Mycket kan ju hända med ekonomin då, jag kommer få en annan lön innan dess osv. Dessutom hinner jag spara massa. Så vad är det jag egentligen ska säga när jag pratar med banken? För med min situation nu så skulle jag nog inte få lån, men somsagt så kommer mycket ändras innan jag ska betala samt jag hinner spara.

Åsa S
2015-08-17 21:46
#4

Jag skulle vara väldigt försiktig och verkligen kolla upp ekonomin för den blivande föreningen. Det är inte helt ovanligt nya föreningar får problem med ekonomin vilket kan innebära kraftigt höjda månadsavgifter och har man otur går den i konkurs och då kan du förlora alla pengar.  Själv valde jag en äldre förening när jag köpte just för att de har god ekonomi och har haft det i många år, så god ekonomi faktiskt att månadsavgiften inte höjts på 17år det finns trots det gott om pengar till renoveringar mm.

Halvdansken
2015-08-18 11:59
#5

#3. Förstår inte riktigt hur du menar.
Du skriver "En bostadsrätt, jag tror de börjar bygga när tillräckligt många köpt." Vad betyder det? Ska ni betala insatsen nu, eller "betala insatsen om 1,5 år"? Vad innebär att köpa, i detta läget? Att ni förpliktigar er till att betala x kronor om 1.5 år?

De där projektbyggena kan vara väldigt riskabla. Tänk om ni köper, och bara 50% blir sålda? Vem ska då betala mellanskillnaden till byggfirman? Ni? Hur mycket extra per månad kostar det? Om ni skriver på - läs kontraktet NOGA!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ennycc
2015-08-18 15:47
#6

#5

"Både insatsen, eventuella tillval och den första månadsavgiften betalas i samband med tillträdet. Ungefär en månad innan tillträdet kommer fakturorna ut."

"När vi känner att intresset är tillräckligt stort och tillräckligt många lägenheter är sålda. Skulle för få lägenheter säljas och byggnationen inte blir av betalas inbetalda insatser och förskott tillbaka till dem som köpt en lägenhet."

Utdrag från deras hemsida

Som jag förstår det så betalar man ca 10% av insatsen nu, och sen betalar man resten vid tillträdet. Jag förstår inte heller vad som menas med att köpa, i detta läge som du säger…

Annons:
ennycc
2015-08-18 16:06
#7

Tillägg: lägenheterna säljs i tre olika omgångar. Nu är det tredje omgången, finns inga lediga lägenheter från de förra omgångarna. Så borde väl betyda att de inte kommer få nånting osålt?

Halvdansken
2015-08-18 16:37
#8

Ok, det ser ju ut som om de är populära. Hur många är byggda?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ennycc
2015-08-18 16:56
#9

De andra omgångarna ha endast blivit försäljda men de har ej börjat bygga. Enligt tidslinjen

Halvdansken
2015-08-18 18:25
#10

Och vad säger tidslinjen? Har du kollat de som ska bygga? Google is your friend…
Hur vet du att de är sålda? För att det står på hemsidan?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ennycc
2015-08-18 21:58
#11

Efter en googling så fick jag fram att det är ett av 20 sveriges största byggföretag. De är även med på en lista över företag som fått förbud. De hade fått ett förbud 2011, brister i fallskydd. De har rekord i antal obetalalning

Senaste artikeln jag hittade var 2013 då de byggt lägenheterna och helheten kändes inte färdig samt inflytt blev framflyttad

Halvdansken
2015-08-19 09:54
#12

Så kanske ni ska vänta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: