Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1906 ggr
Blanksteg
7/7/15, 9:24 PM

Elkostnad? Individuell elmätning.

Jag ska nu snart flytta till ny lägenhet. Behöver för min nuvarande lgh inte betala elkostnader, men kommer behöva göra det för den nya. Det är individuell elmätning som gäller då.

Det är en lgh på 44 kvm, och jag är ingen energislukare som har lampor tända i onödan, och jag använder grenuttag med strömbrytare för min TV och annan elektronik. Förutom bredbandet som är på dygnet runt, men som jag lär stänga av när jag inte använder internet i nya lägenheten. Datorn behöver laddas ganska ofta dock, men jag ser inte på så mkt TV. Är dock dålig på att spara in på varmvattnet, vilket kommer bli ändring på.

Hur mycket kan elen komma att kosta varje månad tror ni?

Annons:
Stallmima
7/7/15, 9:51 PM
#1

Kolla med den förra hyresgästen vad den hade i el så kan du få ett hum om hur mycket det ev kostar

Blanksteg
7/7/15, 9:56 PM
#2

Hyresvärden får inte ge ut hens kontaktuppgifter, så kan tyvärr inte höra med henom.

VildaVittra
7/7/15, 9:58 PM
#3

Varmvatten ingår i regel i hyran om det inte är att varmvattenberedaren finns i lägenheten. 

Det som drar mest el är i regel vitvaror som ugn, frys osv, så din elkostnad beror stort på hur mycket du använder dom (öppnar man kyl och frys ofta drar det mer) och hur energisnåla de är.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
7/7/15, 10:02 PM
#4

Ok, tack!

Öppnar väl kylen kanske 3-4 ggr per dag, frysen 1 gång. :)

Tror vitvarorna kommer vara ganska gamla i den lägenheten. Får se vilket märke och modell det är och så.

Record
7/7/15, 10:44 PM
#5

Elförbrukningens kostnad är billig , men den fasta avgiften hög, den bör du kunna få veta av värden.. Fortum i södra Sverige aviserar en höjning om ca 10% på fasta avgifterna.

Blanksteg
7/7/15, 10:54 PM
#6

Ok, så det tillkommer en fast kostnad också? Varje månad eller en gång per år?

Annons:
Record
7/7/15, 11:11 PM
#7

#6

Fyra gånger / år är brukligt från de flesta elleverantörer. Kan variera beroende på hyresrätt / bostadsrätt /förening. Även Kommunala elleverantörer kan hitta på konstiga avgifter som tillägg, villa /flerfamiljshus/ lägenhetsavgift. Ring till ortens elleverantör o fråga när det gäller övertag av elabonnemang.

Sagolikt
7/20/15, 4:53 PM
#8

Innan jag bytte kyl och frys kostade det i snitt 130 kr/mån. Nu kostar det oftast ca 80, det beror på hur mycket man använder ugnen.

[SirKnasen]
7/21/15, 10:55 PM
#9

Men snälla nån, är du orolig om elräkningen kommer vara 80Kr i månaden eller 800Kr i en liten 44kvm lya?

Själv är jag världens energislösare med kyl och frys från 1990, massvis av datorer och annan elektronik som står på 24/7 och en flyttbar AC som sprutar kyla på varma sommardagar. Rekordet är 355Kwh och 605Kr i juli 2014. Fick något mail från E.on att min 68kvm lägenhet förbrukar 95% mer el än liknande hem. 😃

Så är du rädd att elräkningen kommer bli ett ekonomiskt bekymmer för dig med din energisparinställning så är det kanske läge att se sig om efter en ännu billigare lägenhet.

Blanksteg
7/22/15, 6:24 AM
#10

#9: Om jag hade haft ens ett litet hum om hur elkostnaderna ser ut o.s.v. så hade jag inte frågat…

Jazmin1e
7/22/15, 9:24 PM
#11

Jag betalar elen var tredje månad och brukar vara mellan 150-200 kr. Sen tillkommer en avgift på 250 kr för att de kollat på elmätaren.

Upp till toppen
Annons: