Annons:
Etikettträdgård-och-växter
Läst 3175 ggr
Therese
6/28/15, 7:07 PM

Orkidé

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en orkidé, den har varit halvdöd(skrämmande blad och så) men nu har den kommit igång igen! Jag började med att ta bort de två fulaste bladen. Mitt största problem är att jag inte vet hur jag ska ha den. Jag har den i en glaskruka och just nu ingenting i, ibland får den stå i vatten ett tag med lite näring Men det ser så fult ut. När jag har haft orkidejord har det bara blivit mögligt. Får inte i någon innersula i denna, och har ingen annan kruka. Om ni säger att ni vet vilken kruka jag ska ha så kanske jag köper den dock ;) Hur ska jag göra? Jag är ju superglad att den väckts till liv men jag vill gärna hålla den vid liv med. Hur ska jag göra efter att den blommat den här gången?

Annons:
annia1
6/29/15, 1:48 AM
#1

Jag har ingen aning. Men du kan ju även ställa frågan inne på trädgård, där finns en kategori för orkideer och det brukar finnas duktiga medlemmar där. Finns även en annan sajt som heter neofinetia, det är en variant på orkide, men kanske kan svara på allmänna frågor även där.

.

oh-la
6/30/15, 1:44 PM
#3

Finns torkad vitryska hos de flesta blomsteraffären som är kanon till trötta orkidéer :) annars kan du gott testa med ny orkidéjord. Om den varit ful och hängig och jorden möglat har den troligtvis varit för blöt. En orkidé kan mad fördel torka ut mellan vattningarna och ska inte stå i vatten.

[scrappy]
7/5/15, 8:39 PM
#4

Låter som den får för mycket vatten. Den ska bara ha en skvätt per vecka och få torka till mellan gångerna. Den ska inte stå i blöt.

Therese
7/5/15, 9:52 PM
#5

Jag har fått vitmossa i krukan och orkidén är påväg att blomma :)

pälli
7/14/15, 7:05 AM
#6

Jag har mina 4 orkidéer i vanliga vita krukor :) Varannan lördag ställer jag dom i diskhon med orkidénäring köpt från Plantagen (en grön burk med flytande näring) som jag häller i vattnet, sedan får dom stå där i minst 30 minuter. Dom blommar på och håller sig fina :)

Min första orkidé dödade jag, var bara två stänger liksom. Då drog jag upp hela orkidén från innerkrukan och rensade döda rötter (de bruna) och sedan vattnade jag som jag nämnde ovan. Nu har en blomma kommit fram (första på ett år) och fler knoppar är på väg :)

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Annons:
Inkanyezi
7/16/15, 10:09 PM
#7

Man kan gott dränka orkidén vid vattning, men sedan måste den rinna av ordentligt. Den ska ha luft kring rötterna och ska inte stå i vatten. Den klarar att torka ganska rejält mellan vattningarna.

Therese
7/16/15, 10:45 PM
#8

Den lever i allra högsta grad! :) Har skött om den ordentligt , lägger upp en bild i morgon !

Therese
7/17/15, 12:15 PM
[Forest]
9/18/15, 10:07 AM
#10

vad fin den är :) Själv så har jag en massa på jobbet kan säga att dom sköt inte om enligt regelverket för orkide vatten 1 gång i veckan en skvätt kranvatten. Man ska helst koka vatten innan och låta det svalna, att plantera om dom när man ser att dom klättar ur sina krukor är även att föredra. Då även rensa bort gamla rötter, detta sköts inte. Dom blommar i stort sätt året runt superfina visst en omplatering på alla skulle inte skada. Det jag gör är stoppat i gödningspinnar för orkide till dom och dom får även små skott 🙂

Här hemma sköts dom om betydligt mer rätt men är inte alls glada blad, ska testa med vitmossa och se om dom får lite mer fart :)

Therese
9/18/15, 10:26 AM
#11

Nu står hon stadigt med tre blommande blommor :) Ena stängeln gick tyvärr av men för min del gör det ingenting. Har även köpt tre orkidéer till, alla i vitmossa så klart :P Tillsammans med lite av det de kom i också. Ska lägga upp en bild :D

Therese
9/18/15, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12
Upp till toppen
Annons: