Annons:
Etikettträdgård-och-växter
Läst 4627 ggr
MagArne
6/26/15, 9:26 AM

Extra bred gräsklippare

Jag får inte köpa någon åkgräsklippare eller robotklippare för regeringen så är i behov av en extra bred och fin gräsklippare. Känner ni till några modeller?

Behöver inte ha någon uppsamlare men får gärna ha snabb drivning på hjulen så man blir klar någon gång. 

Har kollat som hastigast och hittat följande hos de kända tillverkarna. 3cm skillnad är ju inte så mycket att bråka om så vilken modell är ett säkert kort? Pris spelar inte så stor roll.
Klippo har 53cm breda
Husqvarna har 56cm breda
Jonsered har 55cm breda
Stiga har 53cm breda
Honda har 53cm breda

Sen har jag hittat Toro TimeMaster på hela 76cm men kostar 13.000kr vilket jag får 2st 53cm klippare eller en åkgräsklippare för ;-). Men den kanske är kungen av gräsklippare och värt pengarna?

Annars, är det något jag bör tänka på? Så stark motor som möjligt så jag kan springa över gräset med klipparen?

Annons:
Niklas
6/26/15, 11:03 AM
#1

Vi har en Klippo. Det är den bästa gräsklippare jag har kört. Efter vintern startar den på första rycket. Dessutom går den lite tystare än grannarnas maskiner. Den känns lyxig, inte så instabil som tidigare gräsklippare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
6/26/15, 11:06 AM
#2

När jag sommarjobbade som fastighetsskötare för många år sedan hade vi finare modeller av Klippo som gjorde ett utmärkt jobb. Min magkänsla säger också Klippo.

Halvdansken
6/28/15, 1:33 PM
#3

Hur stort har du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MagArne
6/28/15, 8:06 PM
#4

Tomten är på 2378kvm men är en liten grusplan samt tre hus på den också. Så kanske 1900kvm gräsmatta att klippa.

Halvdansken
6/29/15, 10:34 AM
#5

Vi tröttnade efter 15 år på att slå vår gräsmatta på sådär 2200 kvm, så vi har köpt en trädgårdstraktor.
Kan du inte övertala "regeringen" om att inskaffa en sån? Det spar otroligt mycket tid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MagArne
7/14/15, 11:01 AM
#6

Har precis köpt hus och det är svårt att motivera en åkgräsklippare för 20.000kr i dagsläget. Jag är allergisk mot dålig kvalité så vill inte ha något skit att åka runt på vilket är precis vad man får i de lägre prisklasserna.

De jag klurar främst på är Klippo Pro 21 SH samt Husqvarna LB553S. Båda med Hondamotor. 53cm breda och en gånghastighet på 4,8km/h vilket tycks vara lite snabbare än många andra klippare som sniglar sig fram i 3,5km/h.

Annons:
Bjallstal
7/14/15, 9:15 PM
#7

Klippo alla dagar!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

MagArne
7/15/15, 1:05 PM
#8

Husqvarna LB553S har många gemensamma delar med Klippo Pro 21 SH och är 1000kr billigare så det lutar åt att jag beställer en sådan. Samma motor, hjul, hjulaxlar, chassie m.m. så reservdelar borde det finnas gott om.

Niklas
7/15/15, 5:03 PM
#9

#8: Det verkar inte gå att luta handtaget på Husqvarnan. Kan vara bra att tänka på om det är något du behöver. Jag använder det i brantare sluttningar och när jag ska klippa inne vid häcken och inte vill gå i häcken själv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
7/16/15, 7:02 AM
#10

Ja, Klippos lutbara handtag är klart användbart. Men kommer få en relativt plan gräsmatta utan buskar. En hel del fruktträd står på den. Beställer den med mest rabatt efter löning.

Niklas
7/16/15, 8:32 AM
#11

Okej. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Öland 4ever (oland4ever.com)
#12

Satsa på en KLIPPO. Då får du kvalitet. De kanske inte ser så avancerade ut men det är det bästa du kan köpa för pengar idag. På DEN HÄR LÄNKEN finns några BILDER på några riktigt bra KLIPPO motorgräsklippare.

OBS! att Husqvarna numera äger märket KLIPPO (sedan 2007 om jag inte minns fel) och sedan ett par år tillbaka så är inte KLIPPO "Klippo-röda" längre utan nu är de Husqvarna-oranga.


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Pia-69
7/4/22, 11:51 AM
#13

#6: Köp begagnat på blocket eller Facebook?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
oh-la
7/11/22, 12:26 PM
#14

Nu verkar det juinte vara så mycket att diskutera, regeringen har ju talat, men vi stod i samma dilemma för ett år sedan. Nu har vi lite större tomt, runt 3000 kvm klippbar yta. Jag gick och garvade en hel sommar med vanlig gåklippare… 3 h i veckan på att bara klippa. För oss blev det en fråga om tid. Hur mycket var egentligen de där timmarna värda på en helg för två vuxna som arbetar mycket och har små barn. Ja åker hellre till stranden med barnen än lägger timmar på en gräsmatta. Det stod mellan trädgårdstraktor och robot. Tillslut landade vi i att vi kan lägga massor av pengar på en klippare, men vi måste ändå geoss ut och lägga tid på att klippa. Tid vi ville lägga på annat. Tillslut föll ändå valet på en robot. Vi köpte från Tyskland vilket blev långt billigare än att köpa i Sverige. Vi har inte ångrat en sekund av det köpet. Mattan är alltid klippt, inget dåligt samvete över att det är för lång och man egentligen vill göra annat. Vi kompromissade med utemöbler för att finansiera köpet, utemöbler blev en annan sommars utgift. Nu har jag gått och klippt för hand i två veckor eftersom klipparen är på verkstad för reparation, och jag har arligt Aldrig saknat en sak så mycket som jag saknar den där roboten… Till på köpet har gräsmattan aldrig varit så fin och tät som den är nu.

Niklas
7/12/22, 1:20 PM
#15

#10: Vad blev det till slut?

Sen diskussionen startade har jag haft möjlighet att testa Husqvarna också. Det är väldigt stor skillnad mellan Husqvarna och Klippo. Klippon har en pump för att flöda förgasaren före kallstart. Det är allt. Ingen gas eller annat. Flöda, dra igång, kör. Extremt enkelt och pålitligt. Stod jag inför valet skulle jag hellre köpa en begagnad Klippo än en ny Husqvarna.

#14: Klipper roboten hela gräsmattan trots att den är så stor? Vilken modell har ni?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 7/12/22, 1:21 PM av Niklas
oh-la
7/12/22, 4:56 PM
#16

Ah, först nu ser jag hur gammal tråden var. Ja, då är det ju klart för ts för länge sedan 😁

#15, yes, den klipper hela mattan. Det är en automower 430X. Den har inga problem att hålla efter den heller, och då är tomten uppdelad i två klippzoner där en är backig och lite klurig. Vi är otroligt nöjda!

annia1
7/14/22, 12:05 AM
#17

Även om tråden har några år på nacken nu. Jag köpte mig en batteridriven gräsklippare, med drivning, förra året och den är jag helt nöjd med.

Min tomt är strax under 1000 sen får man ju räkna bort hus och gård. Så klippytan är kanske runt hälften. Tidsmässigt att klippa är det ingen skillnad mot den gamla, fast den jag har nu är något mindre än den bensindrivna (med drivning) jag hade.

Det tar ca 1 tim att klippa och det har då tagit ca 50% av batteritiden. Enkel att starta. Laddtid för att ladda batterierna (är två stycken som laddas samtidigt) är ca 1,5 tim. Då från 50%. Så med den klipparen jag har så skulle jag väl kunna klippa ca 1000 och då skulle väl batterierna räcka ganska precis.

Enda nackdelen med den är att den stänger av sig ibland om den slår emot/i tex en trädrot. Men det är ju lätt att starta igen.

Som det är idag så kommer jag aldrig köpa en bensinklippare igen. Slipper det där med att tanka och kolla/fylla på olja och slippa rycka i snöre, som det var på min. Och den är bra mycket tystare, även om den inte är helt tyst.

Det finns ju olika storlekar så det finns även de som klipper rätt stora tomter. Min är en stiga, men det finns ju även andra märken som har batteridrivna idag.
https://www.stiga.com/se/produkter/grasklippning/grasklippare/batteri.html

Om man kollar på batteridrivna så får man läsa riktigt ordentligt för på en del så ingår batterierna på andra så får man köpa dom separat och då blir ju kostnaden högre på en gång.

.

Upptäck hela utbudet av STIGA batteridrivna gräsklippare. Kraft och effektivitet, minskat buller och vibrationer, och inga sladdar, inget bränsle och inga utsläpp.
MonicaLagerquist
7/14/22, 7:24 AM
#18

Vi har en beg Klippo som mannen är nöjd med

Stolt ägare till fem La permer

oh-la
7/14/22, 10:16 AM
#19

#17, tror det funkar bra på mindre tomter, men så fort man har en större blir det både dyrt och svårt att hitta en som tar ytan. Bland stiga-klipparna klarade den med längst räckvidd på 1100 kvm, eller strax över en tredjedel av den yta vi behöver klippa eller strax över hälften av det ts behöver klippa. Den kostar 11 490 ex batteripaket. Med batteripaket för strax över 7000. Lägger man till några tusenlappar har man en trädgårdstraktor eller en stil-robot. En Honda-robot, som absolut inte är dålig utan i de högre prisklasserna, får du för mindre och slipper dessutom binda upp en massa tid på att traska runt. Räknar man tid som pengar har man utan problem tjänat in att köpa en robot på en stor tomt.

Tror man säger att så som elklipparna ser ut idag funkar de på mindre mattor. På stora tomter är det för dyrt och för omständligt.

oh-la
7/14/22, 10:39 AM
#20

Jäkla autokorrekt… Stihl ska det ju vara…

Annons:
annia1
7/14/22, 11:18 PM
#21

Att jag la in länk till stiga är ju för det är en stiga jag har.

Det finns andra märken, men dom har jag ingen koll på. Vet inte räckvidd. Och det finns dom som är billigare.

Men det som jag skrev sist är ju det viktigaste.
"Om man kollar på batteridrivna så får man läsa riktigt ordentligt för på en del så ingår batterierna på andra så får man köpa dom separat och då blir ju kostnaden högre på en gång."
Kan ju lägga till där speciellt om man vill beställa över nätet som man måste läsa ordentligt. Köper man i en fysisk affär så kan man ju fråga direkt.

När det gäller gräsklippning oavsett om det är en normal villatomt eller större så är det ju upp till var och en om man tycker det är värt att traska efter.

.

Niklas
8/26/22, 3:41 PM
#22

#16: Nu när jag kollade upp Automower 430X förstår jag att den gör ett bra jobb. Den kostar som en mindre bil. 😉


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: