Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1781 ggr
typjessica
2015-06-03 17:35

problem med bolån

Hej! Som rubriken lyder, vi har hittat ett hus och har skickat iväg ett gäng förfrågningar om bolånelöfte. Till vår chock har vi fått avslag på alla som vi fått svar av. Vi har gjort via nätet, om det har betydelse 2015. Vi har båda fast inkomst. Vi har ca 56 tkr i månaden innan skatt. Inga betalingsanmärkningar, ett stort kapital på banken som täcker kontantinsatsen plus lite mer. Vi har billån på 46 tkr och CSN på 80 tkr. Varför får vi inga lån?! Vi trodde inte det skulle vara några som helst problem då alla kalkyler visar att vi har råd. Om man fått nej till löfte via nätet är det ens lönt att ringa dom och boka en tid?

Annons:
ChristineL
2015-06-03 17:40
#1

Alltså, grejen är ju att dom räknar helt åt fanders. Vi står också i husköpartagen. Ring och prata mer er bank och be om ett möte, det är så mycket enklare!

typjessica
2015-06-03 17:45
#2

Ja, man funderar ju! :/ får kanske göra det, känns bara som slöseri med tid om dom ändå räknar annorlunda. . Alltid tänkt att vi har bra ekonomi utan massa krediter osv. Men tjii fick vi!

Åsa S
2015-06-03 20:40
#3

Gå till banken och prata istället. Det är bättre nån på banken tar en titt på eran ekonomi och gör en bedömning än att låta en dator avgöra. Jag hade ALDRIG fått något lån ifall jag fyllt i en sån där sak på nätet jag var ju student med typ 7000 i inkomst i månaden. Hade dock pengar på banken + utbildningen var nästan klar + jag hade ett heltidsjobb att återgå till + en ev. medlånare hade jag fixat ifall det skulle behövas. Behövde dock inte någon medlånare jag fick låna ändå efter att de tittat på min ekonomiska historia mm. och jag var singel när jag tog lånet.

Niklas
2015-06-04 09:43
#4

Ring SBAB. De brukar vara bra på att kolla lånelöften via telefon.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[tk1971]
2015-06-04 09:59
#5

Märkligt. Vi var på banken och pratade med vår bankman nyligen och fick ett muntligt lånelöfte, papperet skulle de skicka lite senare. Det var inga problem, och då har vi inga jätteinkomster.

Niklas
2015-06-04 10:12
#6

#0: Hur stort är lånet ni behöver?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
typjessica
2015-06-07 17:02
#7

Jag ringde den banken jag helst ville ha lån hos och fråga varför vi fick avslag och att jag tyckte det var konstigt. Han slog upp min ansökan och förstod inte heller. Så vi bokade en tid för att träffas. Det var i fredags. När vi kom dit påpeka han det första han gjorde att jag var gravid, då förstod jag att det skulle vara ett problem. Vi blev nekade för att min inkomst kommer att sänkas inom en snar framtid och min sambo bytte nyligen jobb, en fast tjänst men som oftast provanställning 6 månader. Jag var vansinnig! MEN vi gick till en annan bank som inte ens nämnde graviditeten. Och fick lånet beviljat.

Niklas
2015-06-07 18:23
#8

Grattis!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

typjessica
2015-06-07 20:51
#9

#8 Tack! Ni som har lite koll, vi fick höra i eftermiddag att man ska inte ta ut segern I förskott men lånelöfte för det är ingen garanti på att få ett lån.. Jag kan förstå om det gått en långtid sen man ansökte att beslutet kan ändras men om man ansöker om lånet inom en månad efter löftet så förstår jag inte vad som skulle få dom att neka? Dom har ju fått alla uppgifter plus gjort kreditupplysning. Vad vet ni som sånt här?

Niklas
2015-06-08 04:49
#10

Löftet är ett löfte, men som du skriver brukar det vara tidsbegränsat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[tk1971]
2015-06-08 10:26
#11

Mm, 6 månader gäller vårt.

Upp till toppen
Annons: