Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2391 ggr
Valkyrija
2015-06-01 11:07

Intrång i hyresrätt okej!?

Jag och min sambo bor i en hyresrätt som är ägd av hans morfars bror. Det har hänt flertalet gånger att det kommer massa personer som ska in i vår lägenhet och fixa(med telefon, el eller annat knäppt) UTAN att vi fått någon som helst information om det. Idag när min sambo och jag hade sovmorgon vaknade vi av att det bankade på dörren och att någon sedan försökte låsa upp lägenheten med en nyckel som uppenbarligen inte passade. ÄR detta okej? Jag själv får extrem ångest då jag varit utsatt för hot, trakasserier och stalking. Jag kan inte tänka mig att det är helt okej för dem att göra på detta sätt UTAN att MEDDELA oss innan… Samma sak när de stänger av vattnet. Inte heller det får vi information om innan. Någon som vet något om detta? :o

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Niklas
2015-06-01 11:14
#1

Hyresvärden har vanligtvis rätt att gå in i lägenheten. Däremot kan jag tycka att de bör höra av sig i förväg om det inte är akuta saker som vattenläckor. Vad står det i ert hyresavtal?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Valkyrija
2015-06-01 11:18
#2

Haha vi har inget sådant.. :/ Vi fick aldrig något kontrakt så nu står vi här utan förvaringsmöjligheter(just denna lägenhet har tydligen inget förråd) och med personer som tar sig rätten att springa in och ut som de vill. Kan inte tänka mig att någon(ens hyresvärden) har rätt att bara braka in här utan att meddela oss först :o

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

LouiseKW
2015-06-01 11:19
#3

Hyresvärden måste få tillåtelse att gå in i lägenheten utav den som bor där.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Niklas
2015-06-01 11:22
#4

#3: Är du säker? Vad skulle hända om det uppstod en vattenläcka? Skulle de vara tvungna att vänta tills någon kom hem eller de fick tag på hyresgästen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Valkyrija
2015-06-01 11:25
#5

#4 Om det är något så akut som en vattenläcka så är det ju en sak. Men nu är det inte bara hyresvärden som kommer hit utan random personer som ska fixa i våra rör, med telefonin och en himla massa annat… Alla grannars telefoner går genom våran lägenhet så är det så att något händer med någons telefon så har vi någon snubbe här utan att vi fått någon som helst info om det innan… Otroligt störande

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
LouiseKW
2015-06-01 11:32
#7

#4 Jag är väldigt säker då jag jobbar hos en kommunal hyresvärd. Vi måste ha tillstånd att gå in i lägenheten utav den som bor där, men hindrar en hyresgäst oss ifrån att gå in så har vi rätt vid akuta situationer att gå in. Men vi måste alltid meddela hyresgästen i så fall att vi har gått in. Vid vanligt underhållsarbete så måste vi i god tid meddela hyresgästen och dom har i så fall rätt att neka oss tillträde men måste då ge oss en annan tid då vi kan gå in.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Niklas
2015-06-01 11:35
#8

#6, 7: Men då skiljer det sig väl inte från vad jag skrev i #1?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Valkyrija
2015-06-01 11:41
#9

Tack så mycket för era svar :) Min sambo sitter nu i tele med hyresvärden och han säger att han själv inte har någon aning när telefonsnubbarna kommer .. Konstigt kan jag tycka men jaja haha

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Joppo
2015-06-01 11:42
#10

Har ni pratat med er hyresvärd? Det låter som den enklaste lösningen? Ni kan väl helt enkelt säga att ni önskar att framtida hantverkarbesök meddelas till er några dagar innan de inträffar. Det tycker jag är ett fullkomligt rimligt krav från er  sida och det borde er hyresvärd också hålla med om denne har en någorlunda fungerande hjärna.

Självklart måste hyresvärden ha möjlighet till underhålla sin lägenhet, men samtidigt bör väl detta ske i samråd med hyresgästerna. Oavsett vad lagen säger, så borde det ju ligga i hyresvärdens intresse att behandla sina kunder väl och med respekt.

LouiseKW
2015-06-01 11:43
#11

Jo, det skiljer sig. Går vi in och gör ett vanligt underhållsarbete utan att få medgivande ifrån hyresgästen så kan hyresgästen kräva hyra tillbaks ifrån hyresvärden samt göra anmälan om olaga intrång trots att det är vi som äger huset.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

LouiseKW
2015-06-01 11:44
#12

Sen kanske #9 s hyresvärd ha en striktare policy på sina huvudnycklar ;)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Niklas
2015-06-01 11:45
#13

#11: Så vilken av mina meningar i #1 är det som är felaktig?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
LouiseKW
2015-06-01 11:46
#14

Egentligen inte något fel alls, mer än att man kan tolka första meningen som att hyresvärden har rätt att gå in i en lägenhet. När vi egentligen inte har rätt att göra det utan medgivande förutom vid akuta händelser.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Niklas
2015-06-01 11:56
#15

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Valkyrija
2015-06-01 11:59
#16

#14 Det är bara jag, min sambo och hyresvärden som har nycklar till denna lägenhet och hyresvärden har inte gett ut nyckeln hit till någon utan snubben i morse försökte komma in med en nyckel som INTE passade xD

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Honestyisdead
2015-06-01 15:48
#17

Vad säger morfars bror när ni påtalar detta?

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-06-01 16:52
#18

Min tanke är att kanske har hyresvärden pratat med innehavaren av hyreskontraktet och fått okej att gå in?

Låter även konstigt att hyresvärden skulle ha egna nycklar till alla lägenheter, de brukar man ju lämna till dem när de behöver komma in i lägenheten.

Som TS skriver har de inget andrahandskontrakt på denna lägenhet. Således är det ju inte hyresvärdens ansvar att kontakta dem utan den som innehar kontraktet, dvs TS sambos släkting även om jag förstår hur jädrans trist det är det som händer här.

Tom
2015-06-03 09:53
#19

16, det låter ju som ett klart fall av olaga intrång om någon försöker 'forcera' er ytterdörr utan lov för att komma in. Jag skulle faktiskt ringt polisen och sagt att någon försöker göra inbrott! Du kan ju inte rimligen veta om det är en hantverkare, reparatör eller en inbrottstjuv om ingen har föranmält att någon ska in i er lägenhet. Tom

[scrappy]
2015-06-04 15:22
#20

Vår hyresvärd har inte rätt att gå in när han vill, det finns inga huvudnycklar eller andra extranycklar. Så han måste få nyckel eller bli insläppt av oss.

Annons:
Upp till toppen
Annons: