Annons:
Etikettövrigt
Läst 5161 ggr
Vaargen
5/23/15, 11:57 PM

Vad göra, när man är utelåst på natten?

Jag har blivit utelåst en gång sent på natten, då hade jag ingen telefon med mig men hade tur för postbilen kom förbi och kunde öppna!

Men hur skulle ni göra, om ni bodde som mig långt ifrån någon polisstation inga affärer var öppna och var utelåsta utan mobil på sig, hur söker man hjälp? jag menar att vara ute en hel natt kan ju vara farligt speciellt på vintern då det är kallt ute.

Annons:
VildaVittra
5/24/15, 12:00 AM
#1

Knacka på hos en granne där det lös/fanns en skällglad hund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vaargen
5/24/15, 12:17 AM
#2

#1 Jo, man blir ju nästan tvungen att knacka på hos någon… fast jag bor lägenhet så blir jag utelåst så blir jag också utelåst från portuppgången och kan inte knacka på hos någon, men finns mycket villor och hus runt om där jag bor.. kanske man skulle vara tvungen att väcka någon mitt i natten? då lär dem väl bli rejält skrämda!

[vattenhunden]
5/24/15, 12:21 AM
#3

Knacka på hos någon, eller försöka bryta upp dörren med t.ex. ett kontokort eller ett mynt 😊har funkat för mig tidigare 😊

Vaargen
5/24/15, 12:21 AM
#4

#3 blir nyfiken nu, hur gjorde du med kontokort eller myntet? har du blivit utelåst ?:)

Tarotstollan
5/24/15, 12:28 AM
#5

Kan du inte knacka på folks fönster som bor längst ner eller kasta något på deras fönster, det gör folk här! Allt från stenar, kottar, grenar, blomsterjord och snöbollar beroende på årstid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Calcifer
5/24/15, 12:29 AM
#6

Det smartaste är att se till att någon i närheten, inom gångavstånd, har en extranyckel. Min extranyckel är hos mamma. Tar väl en 45 minuter att gå dit så skulle inte direkt vara kul, men det är ju bättre än att sitta ute och frysa en hel natt som kan bli farligt just under vintern. Annars kan man faktiskt knacka på fönstren hos någon som bor på bottenvåningen i samma hus som en själv också. Det ska ju vara sista utvägen kan jag tycka, då jag själv har bott så och tyvärr i studentområde så det var rätt ofta folk fylleringde till min porttelefon eller knackade på mina fönster 3 på morgonen och ville in. Men i nödfall så tror jag väldigt få människor skulle bli sur om det händer EN gång. Händer det varje månad så får man nog räkna med att de till slut ber en fara åt pipsvängen. Men alla kan ju ha otur EN gång, liksom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[vattenhunden]
5/24/15, 12:33 AM
#7

Tog kortet/myntet & tryckte in den mellan dörren & dörrkarrmen, mot låskolven. Svårt att beskriva. Brukade göra så på dörrporten till lägenheten.

Huygens
5/24/15, 12:47 AM
#8

Kolla om det kör runt en nattpolisbil.

[tk1971]
5/25/15, 10:15 PM
#9

Det där hände mig en gång när hunden blev dålig i magen på natten. Det var bara att klä på sig och gå ut. Då bodde vi i ett flerfamiljshus, och porten var låst på nätterna. För sent kom jag på att jag inte hade tagit med mig nyckeln. Som tur var kom det gående en tjej, jag sa som det var och fick låna hennes telefon så jag kunde ringa och väcka sambon.

beem
5/25/15, 10:53 PM
#10

En del hyreshus har en backup med nycklar via ett bolag som man ringer och de rycker ut - mot en avgift. Kolla med hyresvärden.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jojaton
5/26/15, 4:08 PM
#11

Vi har kod in till huset, så hade jag blivit utelåst hade jag ändå kunnat sitta inne i trapphuset och vänta. 

Jag har tre lägenhetsnycklar, en är hos mamma och pappa (nästan tre mil härifrån) och en ska jag lämna till farmor och farfar som bor ca 20min gångväg härifrån. Det är väl det bästa, precis som #6 säger, att ha någon i närheten som kan ha en extranyckel.

Johanna - Instagram

Calcifer
5/29/15, 4:04 PM
#12

#12 Och känner man någon av sina grannar kan man ju låta dem ha en nyckel. Eller t.o.m. om man inte känner dem. När jag bodde i Gävle hade jag min nyckel hos en tjej i samma byggnad som mig. Det var en portkod man behövde för att komma in och hon bodde bredvid mig. Det hände en gång att jag var tvungen att knacka på hos henne sent. Men i utbyte hade hon sin extranyckel hos mig och hon knackade på någon gång sent. Så länge man känner att man kan lita på personen (detta var en pensionär i 70-års åldern, så det var inte direkt som om jag misstänkte att hon skulle gå in och typ sno min tjock-tv som vägde säkert 20 kg) så kan det ju vara en lösning. De flesta skulle nog tycka det var okej, om det som sagt bara händer någon gång. Händer det varje helg tycker jag man får skylla sig själv och helt enkelt sluta dricka så mycket (om det är därför man glömmer nyckeln).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: