Annons:
Etikettövrigt
Läst 4258 ggr
[Dopy]
4/19/15, 12:19 PM

Gnälliga grannar?

Måste bara skriva av mig ang mina gnälliga grannar.

Jag bodde i 3 år i en lgh på 2:a våningen, stördes lite av grannen ovanför så när vi flyttade till större var kravet att bo på översta våningen. Sagt och gjort vi bor högst upp, men grannen under oss stör MER än vår förra granne som bodde ovanför oss. Men okej, dem under oss har barn så vi fick ta det som det var helt enkelt.

Men nu har dem börjat klaga på oss! vi är ungar och ofta vaknar efter kl 22 på kvällarna, tex igår kollade jag på tv, tog en kvällsmacka och rastade senare hundarna, lågt ljud på tv:en och förde inge oljud, men nej, ändå ska dem gnälla. Om man inte klarar av att andra folk lever i samma hus varför bor man då i hyreshus? var ju inte direkt att jag sprang runt, hoppade eller hade fest? man måste ju kunna leva liksom…

Dem spikar upp tavlor i väggarna minst 2-3 ggr/månad, dem sågar, spikar och snickrar nere hos sig, deras ungar springer och skriker, dem smäller i väggarna, mm. Men det tycker dem är helt okej för att det är dagtid, vilket det egentligen inte är då man inte får smälla i väggarna eller skrika ens på dagtid. Men vi säger inget för vi  inser att vi lever i samma hus som andra människor och då förekommer det ljud ifrån grannar, men ska dem hålla på och klaga som dem gör så vete fan vad jag ska göra.
Kanske ska börja dammsuga sista 30 min innan det ska vara tyst varje dag och sedan starta dammsugaren igen så fort man får föra oväsen igen, och göra så i några veckor så kanske dem håller lite mer käften, synd bara att alla andra grannar också blir störda av detta då ingen annan granne klagar på oss…

Ville bara gnälla, känner nästan för att flytta för jag är så jävla trött på mina grannar under mig…

Annons:
Maria
4/19/15, 12:26 PM
#1

På vilket sätt klagar de? Arga lappar eller pratar ni med varandra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Dopy]
4/19/15, 12:29 PM
#2

Vi pratar med varandra, jag har inte sagt något men att dem stör, men funderar på att säga nästa gång
"ja men nu bor ni faktiskt i ett hyreshus, och där bor andra människor, vi får stå ut med ert smällande och skrikande"

Maria
4/19/15, 12:30 PM
#3

Vad är det som stör dem då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Dopy]
4/19/15, 12:38 PM
#4

dem kan inte säga exakt vad, bara att dem hört oss…

Maria
4/19/15, 2:10 PM
#5

Ja, det vore ju märkligt om man inte hörde sina grannar när man bor i ett flerfamiljshus?

Kan du inte bara svara att ni hör vad de gör också ganska tydligt.

Det bästa är ju att försöka låta bli att vara spydig för då är det bäddat för konflikt. Försök att vara så vänlig du kan men ändå få fram ditt budskap.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
4/19/15, 2:40 PM
#6

Vissa människor bör inte bo i lägenhet helt enkelt. Vi har också knasiga grannar men dom tolererar våra ljud vissa helger så jag låter dom låta. Hoppas ni finner en lösning.

Annons:
[Dopy]
4/19/15, 6:01 PM
#7

5. ja, förhoppningsvis låter dem oss vara hädanefter, annars ska jag säga det att vi hör dem också väldigt tydligt…

6. ja men det är ju så, man hör varandra i hus så vissa ljud får man tolerera, sen finns det ju gränser helt klart :)

[Thiah]
4/19/15, 6:02 PM
#8

#7 jag dunkade i väggen när dom efter kl.22 började fixa elementen (gissar jag efter ljuden som hördes) ovanför vårt sovrum.  Men när deras barn/barnbarn (vert inte helt vilka som bor exakt ovanför) skriker och härjar glatt på helgmorgonen brukar jag inte bry mig.

[tk1971]
4/20/15, 12:26 PM
#9

Vi har sura grannar. Det började redan när vi flyttade in här, det är ett radhus. Vi höll på att sätta upp väggfasta hyllor när det ringde på dörren. In stormade en skitsur tant i bara morgonrocken och skrek "måste ni hålla på med det där oljudet hela dagen, jag hör inte tv:n!". Tack för det, vilket roligt välkomnande liksom… och min hund får inte släppa minsta ljud från sig (ens på dagtid!), då gnäller en annan granne. Skoj att ha trädgård när man inte får använda den…

Vi letar efter ett annat boende, ska på husvisning om ett par veckor.

[Thiah]
4/20/15, 12:28 PM
#10

#9 sådana människor kan flytta ut i skogen. Men där kanske älgarna stör dom….

[Forest]
4/21/15, 10:12 PM
#11

TS i ditt läge skulle jag säga ja det måste vara lyhört i huset eftersom vi hör det mesta vi med ;) Har haft grannar som klaga lite på sin granne under sig själva hade dom ingen aning om hur livat dom själva hade det inne. Jag bjöd själv in denna granne när barnen lekte då är det en lägenhet mellan ändå hörde man barnen dunsta och springa omkring, efter fikat så klaga inte grannarna mer på den andra. Nu bor ingen kvar lägre och vi har fått nya jag tror inte dom vet om hur lyhört det är men tycker dom sköter sig som grannar gör :)

VildaVittra
4/22/15, 6:08 PM
#12

Jag hade en granne som upplyste mig om att jag inte fick gå på mina golv för det störde denne, jag frågade om jag då skulle svänga mig fram i lianer när jag skulle på toaletten. Jag klampade verkligen inte i golven eller gick med träskor inomhus, så denne kunde ta sin upplysning och stoppa upp den någonstans. Det enda jag gjorde i det lyhörda huset för att anpassa mig trots att ingen bett mig om det, var att sluta prenumerera på morgontidningen då en grannes hund alltid skällde på tidningsbudet, för grannsämjans skull gick jag och köpte lösnummer istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tarotstollan
5/1/15, 10:28 PM
#13

Bor i hus som byggdes någon gång på 60-talet och det är väldigt lyhört här också. Vissa grannar hör man nästan jämt medan andra hörs nästan aldrig. Det viktigaste man kan göra är att ha så mycket textilier som det bara går för att suga upp och dämpa ljudet. Mattor, mattor och ännu mera mattor är superviktigt, gardiner, kuddar, plädar och allt annat man kan tänka sig.
Ljudet här i huset är jättekonstigt, en granne över mig  hade på diskmaskinen sent en kväll för många år sedan, då kom deras granne vägg i vägg med deras kök ner till mig och undrade om jag hade på min tvättmaskin i lägenheten och störde dem?! Jag har ingen tvättmaskin sa jag och sa till honom att det var deras granne och deras diskmaskin som störde inte jag! Han märkte ju när han kom ner att det inte var jag som störde men han tyckte det var konstigt att ljudet kunde uppfattas så konstigt och det kunde jag bara hålla med honom om.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Siggebus
5/6/15, 7:11 AM
#14

Vissa äldre hus är fruktansvärt lyhörda så helt vanliga "boende-ljud" kan höras mycket mer än det borde.
Jag hör min granne ovanpå när han kissar -hör hur det porlar! Och likadant när han går omkring däruppe.
Först tänkte jag: "Men herregud - är det en elefant eller"?
Sedan insåg jag när jag själv går i min lägenhet att mina grannar under mig säkerligen hör mina steg också. Jag vill inte påstå att jag slår ner fötterna när jag går men hörs - det gör det.
Så problemet är nog svårt att komma ifrån om de inte ger sig på att riva upp golv och väggar och isolera lite bättre.

[tk1971]
5/8/15, 10:50 AM
#15

#14: jag hör också oerhört tydligt när grannarna ovanpå oss kissar. Det låter som om de skulle vara hos oss, och med toadörren öppen.

Och bakom vår sovrumsvägg finns deras knarrande trappa som de givetvis måste springa i. Och varför måste man slänga igen ytterdörren så att vår hallspegel håller på att ramla ner från sitt fäste?

Imasy
5/12/15, 9:47 AM
#16

Vi bor i radhus, och har således inga sådana regler att följa så som man har i lägenhet, men man måste väl ändå visa hänsyn, om inte för grannsämjans skull.

Jag tycker att våra grannar är helt störda, och jag hoppas att de som flyttar hit till hösten är lite trevligare. Verkar vara en familj med tonårsbarn och de kanske inte är så lättkränkta.

Men, våra barn får inte gråta eller bli arga. Då ställer sig ena grannen och bankar i väggen, den andra, som nu ska flytta, undrade på fullaste allvar om vi inte kunde ge barnet sömntabletter.

Vår hund får absolut inte skälla dagtid.

Röka på vår egen tomt får varken vi eller gäster göra.

Arga lapparna har haglat ner i vår brevlåda.

Men, att vi sitter och lyssnar när den ena grannen spelar trummor 24/7, en av dem har högljutt sex med öppen balkongdörr, de har båda hundar själv som skäller, det finns större barn på ena sidan som också gör ljud ifrån sig, en av dem sitter ute och grillar och babblar med sina gäster på sena härliga sommarkvällar och egentligen stör våra barn när de ska sova, det är inget vi har gnällt över, för gissa varför? Jo, vi valde att bo radhus och på köpet får man grannar 😮

Jag vantrivs så otroligt mycket här och önskar att jag kunde flytta ut mer på landet/skogen. Behöver ett par miljoner först bara….

kattöga
5/18/15, 4:04 PM
#17

#16 Jag bor på landet/skogen. Jag lovar att grannar kan höras där också….. Vi har stora tomter så inget hus ligger inpå det andra. Dom flesta grannarna är helt som vanliga människor, men en grannfamilj kan inte leva utan en massa oljud, särskilt från maskiner. Det spelar ingen roll vad för maskin, bara det dundrar, mullrar och låter. Det grävs, det klipps gräs, det byggs om, det grävs upp och om igen, gräsmattan görs om igen, huset rivs delvis och byggs om osv. Hela tiden. Nästan varje dag. Om inte dom maskinerna är igång, så slår man på stereon på högsta volym så att dom hör när dom är utomhus och alla vi andra också. Eller barnen som får leksaker som låter minst lika mycket som alla maskiner, bilar som dom åker i, "motorcyklar", fjärrstyrda leksaker. Och hundar som skäller, skäller och skäller och springer runt som dom vill. (Det enda jag har klagat på, att hundarna jagar vilt och katter.)

Huvudsaken är kanske att dom slipper höra fåglar och tystnaden i naturen….?
Jag har övergått från att vara förundrad till irriterad och nu hänförd och faktiskt ganska road….. (Känns meningslöst att störa sej på dom så bättre att roas av dom.)

Så kolla vad det är för grannar du får även om du flyttar ut i skogen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fia81
5/21/15, 6:08 PM
#18

Vi bor i villa med en stor tomt… Grannen på andra sidan vägen tycker våra två barn stör när dom leker i vår trädgård… Och visst jag håller med om att det blir lite livat när vattenslangen kommer fram om sommaren (dagtid) men det är max 30 min sen vill dom in och spela tv spel igen… En riktig gnällkärring som vi försöker att fokusera så lite som möjligt på (förutom just nu :)…

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Upp till toppen
Annons: