Annons:
Etikettövrigt
Läst 2344 ggr
Castiel.
2015-04-14 13:26

Lägenhetsvisning

Jag ska på min allra första lägenhetsvisning idag kl 17 och mina två systrar som skulle följa med bangade ur så nu tvingas jag gå själv. Är helt oerfaren vad gäller lägenhetsvisningar då min mamma oftast sköter snacket och vet vad man ska fråga. Jag är en person som observerar, och även fast jag inte vet mycket om lägenheter, jordade uttag osv så observerar jag och kan se vad som behövs bytas ut m.m. 

Vad ska man tänka på när man går på en visning?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
VildaVittra
2015-04-14 13:33
#1

Köpa eller hyra?

Jag tipsar alltid om att smaka på vattnet, det var inte länge sedan vi hade en tråd här på sajten med en medlem som bodde där vattnet var odrickbart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
2015-04-14 13:33
#2

Bara varit på en visning, men jag kan ju försöka komma med några råd :) Skall du hyra lägenheten? Kolla igenom lägenheten, är något söndrigt, i så fall vad? Kolla badrummet om det finns vattenskadad, är mögligt el så. Vad ingår i hyran?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Castiel.
2015-04-14 13:35
#3

#1 hyra. Jag ska ha vattnet i åtanke.

#2 Ja jag ska hyra lägenheten. I hyran ingår typ el, värme och något mer som jag inte minns, men typ standard grejer.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[tk1971]
2015-04-14 13:38
#4

Jag har varit på en massa visningar, fast mest hus. Jag brukar göra i ordning en frågelista till mäklaren. Jag utgår från att du ska köpa lägenheten, och då har du en långtgående undersökningsplikt. Egentligen ska man kolla ALLT, men det är det ju inte många som gör (det brukar man anlita en besiktningsman för). Kolla papperen om föreningen noga, gör en budget och kolla på driftkostnaderna och månadskostnaden för ev. lån.

Castiel.
2015-04-14 13:40
#5

#4 det är ingen bostadsrätt, det är en hyresrätt.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

VildaVittra
2015-04-14 13:41
#6

#3 Då handlar det mer om att dokumentera skador så du själv inte åker på att återställa om du flyttar därifrån. Som huruvida de satt silikon i borrhål i badrummet (annars blir det fuktskador), om det finns skador på golven, dörrar osv. Fråga när det renoverades senast. Ta bilder på allt och spara dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
MaxFlickan
2015-04-14 13:41
#7

Har du bil? I so fall, ingår biltak el parkering? Vill hyresvärden att du betalar en hyra i förskott? Vad får du gör i lägenheten, sätta upp tavlor, hyllor? Vet att vissa hyresvärdar är kinkiga med sånt. Om du har husdjur kolla att det är ok.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Castiel.
2015-04-14 13:42
#8

#6 får man ta bilder på lägenheten?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Zadeira
2015-04-14 13:43
#9

Hyreslägenhet är ju ofta lättare på det sättet att man kan få hjälp av hyresvärden om något tex är trasigt eller dåligt när man flyttar in.

Jag var på visning i februari inför denna lägenheten jag nu bor i och under visningen kollade jag hur lägenhetens skick var i, frågade om när allt var renoverat eller bytt och vad som var lite äldre och ev kan bytas ut vid inflytt. Kolla skicket på kyl, frys, ugn och kolla om badrummet är vattenskadat eller mögligt.

Fråga även om tvättstuga (om ni har gemensam) och tillgängligheten där, samt förråd som tillhör lägenheten.

Om du tackar ja så be vid kontraktskrivning att få besiktningsprotokollet av hyresvärden så att du vet exakt vad som gåtts genom innan din inflytt.

Castiel.
2015-04-14 13:45
#10

#7 nej jag har ingen bil.

Vad jag själv vet så tar inte BroGripen hyra i förskott. Men kan fråga när jag väl är där.

Även vad jag får göra i lägenheten ska jag ta upp med uthyraren.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

VildaVittra
2015-04-14 13:49
#11

#8 Du behöver ju inte ta "inredningsbilder" utan mer på den spruckna kakelplattan osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Castiel.
2015-04-14 13:50
#12

Men får man ta bilder på lägenheten? Jag vet att mina systrar vill gärna se den men kan inte följa med.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[tk1971]
2015-04-14 13:52
#13

#12: Skulle du vilja att främmande människor gick omkring hemma hos dig och tog en massa foton när du inte var hemma? Jag tycker personligen att det hör till god ton att inte göra det.

Annons:
VildaVittra
2015-04-14 13:53
#14

#12 Det får du fråga den som bor där, om ingen bor i lägenheten lär det vara fritt fram. 

Och ta gärna med ett måttband och mät rummen, då ser du redan nu om soffan går in osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
2015-04-14 13:59
#15

Och mät fönstren också, med tanke på gardiner :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Maria
2015-04-14 14:00
#16

Med tanke på hur ont det är om hyreslägenheter så trodde jag man tog vad man fick😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Castiel.
2015-04-14 14:02
#17

Jag ska egentligen inte hyra den här lägenheten, det är bara obligatoriskt att gå på visningen. Anledningen varför jag inte kommer hyra den är för att Soc ska hjälpa mig med hyran tills jag fått någon sorts anställning (är på god väg), och hyran får inte vara över 4500 kr, och den här lägenheten är på 4800 kr.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

MaxFlickan
2015-04-14 14:05
#18

Varför är det obligatoriskt att gå på visningen…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Maria
2015-04-14 14:05
#19

#17 Då behöver du väl inte ställa några frågor alls?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Castiel.
2015-04-14 14:07
#20

#18 jag vet inte, det stod i brevet jag fick att visningen är obligatorisk och att jag måste gå på den. Sen imorgon måste jag meddela uthyraren ifall jag inte är intresserad längre.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
VildaVittra
2015-04-14 14:07
#21

#17 Det brukar faktiskt gå att resonera med soc. Är du i akut behov av bostad och dessutom snart får en inkomst så skulle jag försöka göra det. Det är ju bara frågan om 300 kr som diffar, inte flera tusen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
2015-04-14 14:08
#22

Ah,ok.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Castiel.
2015-04-14 14:12
#23

#21 är inte i akut behov av bostad, det är bara det att jag känner att det är dags att lämna boet, och dels för att mamma tjatar på mig att skaffa eget.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Honestyisdead
2015-04-14 14:14
#24

Men om du inte vill ha lägenheten behöver du ju inte kolla eller fråga något alls 🤔

Castiel.
2015-04-14 20:31
#25

Jag är SÅ glad över att jag gick på visningen, lägenheterna var SÅÅÅÅÅ grymt fina! De två första var nyrenoverade och det syntes. Den första kostar 4800 kr och den andra kostar 5800. Hoppas att jag kan förhandla med soc så att jag kan hyra den första lägenheten vi tittade på, annars tar jag glatt den sista vi tittade på även fast den hade inredning från 60-talet och lite omoderna apparater, men det är en lägenhet ialla fall och den fungerar! 

Den sista lägenheten kostar 3700 och är inte renoverad. Jag kommer anmäla mitt intresse för första lägenheten och den sista :)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

MaxFlickan
2015-04-14 20:35
#26

Lycka till! Håller tummarna för dig 🙂

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Halvdansken
2015-04-15 18:23
#27

#26. Hyr du möblerat?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Castiel.
2015-04-15 21:38
#28

#27 nej, omöblerat :)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Halvdansken
2015-04-16 09:44
#29

#28.  blev förvirrad av att du skrev "den hade inredning från 60-talet och lite omoderna apparater".

Vad är det för inredning och apparater du menar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2015-04-16 11:25
#30

#29 jag gissar på skåp och kyl/frys i köket. Diskbänk, vaskar, toalettstolen,  dusch/badkar. Kanske även tapeter och golv.

Halvdansken
2015-04-16 14:30
#31

Kyl hoppas jag är lite nyare. Frys fanns inte i lägenheter på 60-talet. 😉

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2015-04-16 14:33
#32

#31 Det fanns det visst, vi hade en gammal 60-talare när jag växte upp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2015-04-16 15:11
#33

Frys? Det var som attan. Det hade inte vi. Möjligen fanns det sånadär stora box-frysar (vad heter det??), men de fick knappast plats i en lägenhet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2015-04-16 15:25
#34

#33 Jupps, en frys och inte en frysbox.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: