Annons:
Etiketterekonomi-och-juridikvatten-värme-sanitet-ventilation
Läst 2580 ggr
[Udoon]
4/10/15, 3:31 PM

Dricksvatten otäckt

Ända sedan jag flyttade in har dricksvattnet varit i stort sett odrickbart, det är även piggelin-grönt i badrummet🤔 Har nu gjort vattenprov och enligt hyresvärden så är det inget farligt i vattnet och det är därför tjänligt. Grejen är att det smakar unket, och luktar också. Jag gillar visserligen fisk, men att dricksvattnet ska smaka gädda tycker jag är lite väl. Vattnet tar dom från en sjö i området så det kan mycket väl vara det också😐 Det går inte ens att blanda saft på det utan att det smakar illa. Vill jag koka potatis eller nåt så får man krydda på ordentligt i såsen vill jag lova, annars slår vattensmaken igenom där med!

Blir så trött, har ringt till f*n och hans moster, har haft både kreti och pleti som skener runt i min lägenhet i tid och otid. Har varit alla möjliga ursäkter, en skyllde till och med på att våt-tapeten i badrummet var grön och det var tydligen därför vattnet är som det är. Hur det kan påverka att vattnet ur kökskranen smakar päck det kunde han inte svara på.

Kan jag kräva att hyresvärden gör något åt vattnet när vattenprovet visar på att det är ofarligt? 

Om inte, kan man sätta in ett vattenfilter av något slag, eller får man inte det i hyreslägenhet?

Har ingen möjlighet att flytta, men rent dricksvatten tycker jag ska banne mig finnas ändå. Blir ju inte hållbart (vare sig ekonomiskt eller praktiskt) att köpa flaskvatten och sånt, i dagsläget får jag frakta hem vatten på dunk från mina föräldrars brunn.😕

  • Redigerat 5/3/22, 8:53 AM av Niklas
Annons:
[tk1971]
4/10/15, 3:34 PM
#1

Vad är det som testats? Det finns olika slags vattenprover. Om hyresvärden bara gjort ett test med få testparametrar kan han ju inte veta om det är otjänligt pga nån anledning som inte testats.

Har du kontaktat miljökontoret?

Maria
4/10/15, 3:35 PM
#2

Man kan ha ett kolfilter kopplat innan kranen så att säga och det filtrerar bort det mesta och ger väldigt gott vatten. Filtret byter man vid behov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beem
4/10/15, 3:42 PM
#3

Om det är hyreshus borde grannarna också ha problem. Kolla med grannar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Halvdansken
4/10/15, 3:52 PM
#4

Tycker du ska göra ett vattenprov som inte går via hyresvärden. Eller be att få rapporten o titta på den själv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Udoon]
4/10/15, 3:54 PM
#5

#1 Vet inte vad som testades för, dom ville inte skicka resultaten på provet till mig heller utan det skickades till områdesansvarig.

#3 Ser i stort sett aldrig någon av mina grannar, men hon i lägenheten bredvid har jag pratat lite med, och själv dricker hon inte vatten, men sen hon flyttade hit så har hennes hund slutat dricka vattnet hemma, åker dom däremot bort så smakar det tydligen bättre🤔

beem
4/10/15, 4:46 PM
#6

#5 Ring på hos grannarna. Det är alltid lättare att få igenom något om man är flera med samma problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
VildaVittra
4/10/15, 5:38 PM
#7

Kontakta miljökontoret i din kommun för rådgivning samt hjälp, jag skulle gissa på att din hyresvärd tagit det billigaste vattenprovet och inte ett omfattande. Vatten ska inte vara grönt, lätt brunfärgat hade dock kunnat vara normalt.

Om nu det inte är något fel på vattnet kan du göra några saker, en är att lufta det, dvs tappa upp i en kanna och ställa den ett dygn i kylskåpet innan du använder det. Annars finns det filteranordningar i olika prisklasser, de dyrare ansluts direkt till vattenledningen.

När en hund inte dricker vattnet, så blir jag misstänksam, de dricker ju riktigt snuskigt vatten med glädje.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Udoon]
4/10/15, 6:48 PM
#8

Kan tillägga att alla jag känner som smakat på mitt vatten tycker det smakar illa också, så det är ju inte bara jag som är pipplig iallafall.

#7 Eller hur, hundar sätter ju i sig allt möjligt, tyckte också det lät konstigt. Att lufta vattnet blir lite omständigt när jag ska ha ganska mycket vatten till typ soppa och sånt, och det smakar en del fortfarande trots det, dessutom får man kylskåps-smak på det också …

Har tittat lite på olika filter, som jag fattar det så är det olika beroende på vad man vill filtrera ut, då måste jag försöka få tag på vattentestet ändå på något vis alltså. Skulle bli tvungen att ha en sån man monterar under diskbänken, då det inte får plats uppe på bänken, får man montera in sånt själv när man hyr?

VildaVittra
4/10/15, 7:04 PM
#9

#8 Vattentest kan du beställa på nätet, så det är inte svårt. Här är ett av alla företag som tillhandahåller den tjänsten: http://ma-lab.se/ackrediterad-vattenanalys.php
Jag skulle testa för allt, så en slant går det ju på. Men det skulle kännas värt det när vattnet är så pass vidrigt. 

Man får inte installera renare själv, utan det får du be hyresvärden om hjälp med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
4/10/15, 7:11 PM
#10

Det finns kannor med filter, kanske kan vara en tillfällig lösning.

http://www.icahemma.se/vattenkanna-marella-med-filter-bla-24l-brita-p-21789-c-1699.aspx


Maria
4/10/15, 7:12 PM
#11

Hyresgästföreningen borde kunna hjälpa dig om värden är besvärlig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Chimay
4/14/15, 1:44 PM
#12

är vatten grön kan de vara så att fjärrvärmevatten läcker in via värmeväxlaren. De gröna är i så fall Pyranin och är ofarligt. (de är samma ämne som gör godiset gröna grodor gröna)

Har haft liknande problem med att vatten smakade gädda. Köpte ett filter som man monterade på kranen. De var filter i som var lite dyra, men vatten blev drickbart. Får man fråga vart du bor någonstans, När jag hade dom problemen bode jag i Härnösand

[Udoon]
4/14/15, 1:51 PM
#13

Dom ska komma imorgon eftermiddag igen och titta på vattnet, både områdesansvarig och någon annan. Vet att dom har haft problem med värmeväxlaren innan men den har dom redan tittat på och den är tydligen hel. Har bett dom skicka resultaten på vattentestet igen, får se om dom gör det. Tycker inte att jag ska behöva lägga ut pengar på sånt när det inte är mitt hus.

#12 Bor utanför Linköping, så vattnet tas tydligen från Roxen. Grejen är att vattnet på jobbet, tandläkare och dylikt smakar inte alls så här illa, och dom har ju kommunalt vatten dom med. På jobbet vet jag att vi inte har något filter eller så heller, så det kan det inte vara.

Annons:
[Udoon]
4/16/15, 1:38 PM
#14

Nu har dom varit här igen, denna gången områdesansvarig och två andra. Dom skyllde också på våt-tapeten + belysningen i badrummet?! Och dom kunde inte helelr förklara vad det skulle ha att göra med att vattnet i köket smakar sk*tFick inte en syl i vädret …Dom skrattade lite och sa att "Tror nog fröken är lite bortskämd" innan dom gick efter  a 5 minuter.

 Trevligt bemötande det där.

Har iallafall fått resultaten på vattenprovet, och det står ju att det är "tjänligt" och därmed ofarligt att dricka. Det finns ju massor med saker som är ofarliga som smakar förskräckligt ändå.

Frågan är ju nu om jag ska prata med hyresgästföreningen eller skaffa ett eget filter.

VildaVittra
4/16/15, 1:45 PM
#15

#14 Vilka ämnen osv har de testat för?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Udoon]
4/16/15, 1:53 PM
#16

#15 15-20 olika saker, vissa grejer som ph och olika ämnen känner jag igen men mycket förstår jag inte riktigt koderna på.

VildaVittra
4/16/15, 1:58 PM
#17

#16 Kan du ta en bild?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Udoon]
4/16/15, 2:03 PM
#18

Dom testade även för e.coli och sådant, men tror inte det påverkar smaken. Tycker inte att det stämmer att det inte luktar om vattnet, både jag och flera andra har luktat på det och tycker att det luktar unket.

VildaVittra
4/16/15, 2:17 PM
#19

#18 Det är bas-testet, inte det utökade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Udoon]
4/16/15, 2:20 PM
#20

#19 behöver jag be dom ta ett test till, eller kan jag utgå från det här testet om jag ska skaffa ett filter?

Förtsa gången jag hyr så tycker jag kommer med dumma frågor och har noll koll på allt🤦‍♂️

Annons:
VildaVittra
4/16/15, 2:25 PM
#21

#20 Har du pratat med miljökontoret? Och ja, du kan be dom ta ett prov till exempelvis för miljögifter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Udoon]
4/16/15, 2:37 PM
#22

#21 Det har jag itne gjort. Men om det var gifter i vattnet, skulle inte det testet dom redan gjort visa det? Eller kan dom ha ljugit när dom sa att det var ofarligt att dricka?

VildaVittra
4/16/15, 2:41 PM
#23

#22 Nej, det syns inte på testet om man inte testar för just ett specifikt ämne. Man måste nämligen veta vad man letar efter (det är inte som på film där kemistens dator berättar vad det är för gift). Som en fråga du kan ställa är "Går det att se om fjärrvärmevatten läckt in i drickvattnet?".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Udoon]
4/16/15, 2:46 PM
#24

#23 ok. men om det nu skulle vara "farligt" i vattnet iallafall, borde jag inte märkt något av det i mina akvarium? har både fiskar och räkor, och särksilt räkor brukar ju vara lite känsliga för både det ena och det andra i vattnet.

VildaVittra
4/16/15, 2:54 PM
#25

#24 Ingen aning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CamillaS
4/18/15, 8:49 PM
#26

Kan ingenting om detta,  men ville  följa tråden endå då den verkar intressant och hoppas att dom hittar vad som är fel med ditt vatten. 👍

Taggeman
4/19/15, 1:08 PM
#27

Det konstiga med provet är att dom inte har tagit med smak bara lukt!

Här en pdf fil på vattenkvalitén från Stockholm som ska ha ett av Sveriges bästa vatten.  http://www.stockholmvatten.se/commondata/rapporter/dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Kval-dekl-Nor-2014-med%20logga-2015-03-23.pdf

Annars får du sätta på ett vatten/kolfilter på kran där du tar dricksvattnet från, typ sån här.  http://www.clasohlson.com/se/Vattenrenare-Aquaclean/40-8588

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Em_
4/19/15, 2:18 PM
#28

#18 E.coli i sig påverkar antagligen inte smaken, men den används som markör för fekalieförorening, dvs. hittar man mycket E. coli finns det sannolikt bajs i vattnet. Verkar vara krångligt för dig att få ordning på vattnet, hoppas det löser sig :)


[Udoon]
4/19/15, 5:41 PM
#29

Verkar som jag får skaffa ett filter helt enkelt. Har ingen som helst ork att gnälla på hyresvärden något mer, särskilt inte efter det bemötandet jag fick sist. Dom verkade inte alls glada när jag berättade varför jag absolut var tvungen att ha resultaten på vattentestet, skulle inte förvåna mig om dom börjar bråka om filtret också. Men då ringer jag Hyresgästföreningen, för dricksvatten måste ju finnas.

Rivary013
4/20/15, 8:42 PM
#30

#18 Vet du om de testat för aktinomyceter? De kan ibland växa till i ändledningar och andra ställen där det är dålig omsättning och kan ge upphov till smak och lukt.

[Udoon]
4/21/15, 9:09 AM
#31

#30 dom testade bara för det som är på bilden i #18 plus e.coli, långsamväxandebakterier,koliforma och nån odling på mikroorganismer, som jag fattade det. Ganska mycket förkortningar på det bladet men tror det var så.

Upp till toppen
Annons: