Annons:
Etiketterproblemlösning-och-frågorradon-mögel-ohyra-buller-störningar
Läst 1909 ggr
Stallmima
2015-04-01 10:19

Silverfiskar?

Är det bra eller dåligt?  Upptäckte i morse det fanns en i badrummet. Hur får jag bort dem? Är det tecken på något dåligt i badrum?   🤔

  • Redigerat 2022-05-03 09:28 av Niklas
Annons:
OlgaMaria
2015-04-01 10:25
#1

En endaste silverfisk är inget att oroa sig över. Upptäcker man många silverfiskar är det ett tecken på att det är för hög fuktighet i hemmet, och kan bero på en fuktskada någonstans eller dålig ventilation. Silverfisk trivs endast i fuktig och varm miljö så när man ser dem är det ett tecken på fukt. Badrummet är ju ofta fuktigt och det är inte så konstigt om man ser en silverfisk där då och då. Ser man silverfiskar på andra ställen i hemmet så är det inget bra tecken.

Finns massor av saker man kan spraya osv för att hålla dem borta, men det viktigaste är att se över fukt/ventilation. Ser du någon så plocka dem med ett papper.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2015-04-01 19:19
#2

Vi fick silverfiskar i en lägenhet en gång som var helt nyrenoverad och då sa de som kom att silverfiskar älskar tapetklister bl.a???? och att det var vanligt när det är nygjort och så givetvis det vanliga fukt i badrum osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2015-04-01 21:11
#3

#2 Försvann de senare då?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2015-04-01 21:56
#4

Ja de försvann.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[laloli]
2015-04-02 03:41
#5

Bodde bara ett halvår i en gammal lägenhet där det kryllade av silverfisk i hela lägenheten. Köpte en sån där penna man ska dra i fönster mot flugor. Den drog jag överallt - utmed lister, inne i alla skåp och lådor (köket var riktigt dj..ligt!). Sen fick jag dammsuga och städa skåp och lådor från döda kryp varje dag. Det funkade, så jag drog med pennan med jämna mellanrum och odjuren försvann.

OlgaMaria
2015-04-02 10:49
#6

Finns ju många metoder som sagt men de kan bara hålla silverfiskarna borta en tid. Slutar man med metoderna så kommer de tillbaka ifall orsaken (fukt) fortfarande finns kvar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[laloli]
2015-04-02 12:10
#7

Du har rätt, Theresia. Pennan var min lösning i en hyresrätt där anticimex satte ut några fällor som inte funkade. Husen såldes ca ett år efter jag flyttat. Då renoverades lägenheterna så förhoppningsvis blev man av med ohyran då.

Maria
2015-04-02 12:25
#8

Här hittade jag faktiskt en länk som bekräftar att den även gillar lim som när det är nyrenoverat🙂

http://www.expressen.se/leva-och-bo/silverfiskar--sa-blir-du-av-med-dem-hemma/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: