Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1695 ggr
Chestnut
2015-03-19 11:16

inreda för savannkänsla?

Ska flytta till en liten etta (30 kvm ca) där köket är en "kokvrå" dvs allt är i samma rum bokstavligen förutom toaletten. Väggarna är vita och köket är i tråkig furu. det är högt i tak och 2 st fönster, ett norrut och ett västerut. Jag vill ha en känsla av att man befinner sig på savannen hemma hos mig. Har en hel del tavlor både i färg med zebror och även vackra blyertsmålningar och akvarellmålningar på hästar som är viktiga för mig. Jag har en stor svartmelerad soffa, svart tv och en vit säng (planerar dock att köpa ny säng till sommaren). Soffbord har jag några olika och har inte bestämt mig för vilket jag ska behålla ännu. Så - jag vore väldigt tacksam för tips på hur jag skapar den rätta känslan av en afrikansk savann! Växter? Färg på plädar, kuddar och mattor? Materialval på t ex överkast och gardiner? Sen också, hur "gömmer" jag sängen på ett bra sätt?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
VildaVittra
2015-03-20 10:26
#1

Jag var inne i en lerhydda på savannen och hon hade vita väggar där trädetaljerna var mörka/brunbetsade, sedan var det vita luftiga textilier draperade runt sängen. Så för mig är det savannkänsla. 

Ett träd som är typiskt är baobabträdet, svårt att få tag på, men det finns frö att köpa (det ska dock ta ett bra tag innan de gror).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
2015-03-20 11:24
#2

Jag tänker på sänghimmel någon enkel över sängen kanske. Jag googla lite för att då ide o ge kanske denna kan vara något som kan ge dig något http://allas.se/det-varas-for-hemmet/

Chestnut
2015-03-20 11:44
#3

#1 kul, då är vi inne på samma spår iaf! :-) #2 sänghimmel kanske vore något ja…

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2015-03-20 11:55
#4

Om jag köper en sängstomme i obehandlad furu - hur gör jag den mörkare? Betsning? Tänker på att jag även har en byrå i obehandlad furu och kan då få det i samma nyans - eller?

Med vänliga hälsningar
Chess

VildaVittra
2015-03-20 12:15
#5

Ja, betsning gör träet mörkt om du väljer mörkbrunt som exempel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Chestnut
2015-03-20 12:34
#6

Tack för svaret VildVittra :) för det bör väl vara lättare att få samma nyans på möblerna om jag färgar själv än om jag köper mörkbruna möbler? Tänker på att det finns så många olika nyanser av mörkbrunt… dessutom är obehandlade möbler billigare. är det svårt att betsa själv?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
VildaVittra
2015-03-20 12:38
#7

Nej, det är inte svårt. Vissa träslag är det lättare att få färgen jämnt på om man först fuktar det med vatten. 
Indo-möbler brukar annars säljas hyfsat billigt på blocket, det är lite samma känsla över dom även om de marknadsfördes som "indiska".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
2015-03-21 09:26
#8

Tips är googla på betsa furu så får du lite bilder på hur det kan bli :)

Upp till toppen
Annons: