Annons:
Etikettövrigt
Läst 2122 ggr
Tarotstollan
2015-02-16 20:43

Felplacerade elkontakter.

Vad jag är trött på elkontakter som aldrig sitter där man behöver dem!

Tänk om alla el saker man köpte kom med avtagbar sladd på, man kunde köpa den sladden som passar metervis med den placeringen man har på elkontakterna hemma! Hoppas ni förstår vad jag menar!
Jag har varit tvungen att sätta både kaffebryggaren och  mikrougnen på en bänk där jag egentligen inte vill ha dem, därför där är det enda eluttaget som finns som passar till dem.
För många år sedan så skulle ju lägenheterna standar anpassas och då höjdes bänkarna och dessutom fick vi en lampa över diskbänken. På den lampan fanns det två kontakter, vad bra tänkte jag först! 
Tyvärr upptäckte jag sen att vad 17 skall jag göra med två kontakter över diskbänken? Hur jag än gör så hänger ju sladdarna ner i diskhon och vatten och el hör ju inte  ihop och dessutom är ju alltid sladdarna så korta att jag kan inte fästa fast dem i väggen bakom eller få bort dem  på annat vis än att apparaterna då får stå i diskhon eller i slasken!😡
Inget av detta är ju något  alternativ, utan det är bara förlängnings-sladdar som gäller överallt!😈😡
Varenda gång jag skall använda elvispen, våffeljärnet osv, så får jag flytta på allt det andra för det finns ingen plats eller så dra  förlängningssladd.
Är det bara så i gamla lägenheter och hus eller är det så fortfarande i nybyggda  hem?
Någon som har något bra tips om vad jag kan göra?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Inkanyezi
2015-02-16 21:00
#1

Det är vanligt att man har eluttag, ofta dubbla, över diskbänken. Kanske inte världens bästa plats, och elektrikern som sätter dit grejerna brukar försöka placera eluttaget så långt från diskhon som det går. Mitt kök, som är från ungefär 1950, men renoverat 2005 har ett lysrör över hoarna, och längst till vänster, ovanför bänken, men ganska långt från diskhon, sitter eluttagen.

Om man har eluttagen så att de sitter precis över, så är det hos min syster i ett hus byggt omkring 1980, kan man sätta dit en kort skarvsladd med grenuttag för att placera uttagen bättre. Jag har min mikrovågsugn och vattenkokare ansluten i ett sådant grenuttag, som jag har fäst upp med en hållare för grenuttaget, och sladden är fäst med klamrar. När köket renoverades satte elektrikern också in ett uttag till på undersidan av skåpet i andra änden, så jag har ganska gott om uttag för olika grejer. Där borta har jag min elektriska kaffekvarn, och vi brukar sätta smörgåsgrillen där också.

Ett alternativ är att låta elektriker dra vidare och sätta ett eluttag bättre placerat, om det finns plats, så att man inte behövar ha sladdar hängande över diskhon, men det är enklare med ett grenuttag som man fäster upp och pluggar in i befintligt uttag.

Zadeira
2015-02-16 21:05
#2

Jag har också märkt att eluttagen här inte sitter där man behöver dem. Nu har vi trots allt fått elen fixad här och nya eluttag sitter bland annat vid varje lamp-knapp, men det hjälper ju inte när det inte är där man sätter prylarna som behöver el.

Jag har löst det mesta av mina problem med grenuttag. Då blir det en hel del sladdar, men allt är samlat och dessutom räcker sladdarna till de ställen jag behöver elen som mest. 

Jag tycker också det hade varit mest praktiskt att faktiskt kunna byta sladdar enkelt och lätt (utan att behöva elektrikerutbildning och en hel vetenskap) så att man faktiskt kunde anpassa sladdarna efter elen och inte prylarna efter sladdarna ;)

Zepp
2015-02-16 21:08
#3

Hehe.. det är ett oändligt problem!

När jag renoverade mitt hus drog vi oxå om elen, min far är elektriker.. så jag satte hur många uttag som helst, pluss några till utifall!

De är likt förbannat fulla och det ligger grenkontakter vid nästan alla.

Dock så slipper jag just förlängningssladdar, som jag hade kors o tvärs förut.🥵

Var kommer alla elprylar i från, de verkar föröka sig själva i mitt hem?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tarotstollan
2015-02-16 21:19
#4

#1. Tyvärr har jag ingen ekonomi  för att ta hit några hantverkare utan jag måste försöka klara det jag kan själv.

Då när de höll på med standardiseringen och stambyte, så verkade det som de jobbade på ackord för det var bara in med allt så fort det bara gick. De placera allt precis på samma sätt som de hade placerat allt hos grannarna. Det enda de frågade var om jag ville ha lampan över diskbänken eller över den bänken  jag nämnde innan. Eftersom jag inte hade någon lampa tidigare över diskbänken och det var så mörkt så valde jag ju diskbänken!
De andra som redan hade installerat egna lampor över diskbänken fick automatiskt den lampan placerad över bänken, även om de inte vill ha den! Det var standard fick de till svar! Inget val här inte!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zepp
2015-02-16 21:35
#5

Tror #1 menar att du sätter ett eget grenuttag själv där du vill ha det?

http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4ggf%C3%A4ste-f%C3%B6r-grenuttag/36-3293

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2015-02-16 21:40
#6

Jäpp, det är så jag har gjort för mikro och vattenkokare.

Annons:
Zepp
2015-02-16 21:46
#7

För övrigt.. den där kontakten under brytaren direkt vid början av rummet fick jag oxå.. iomed att min far är elektriker, det var inte förhandlingsbart!

Den är för dammsugaren och sådan utrustning, numera uppskattar jag den, man dammsuger utifrån och in, i stället för att börja inifrån rummet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tarotstollan
2015-02-16 22:40
#8

Jodå, jag har grenuttag men det ligger förlängningssladdar över allt ändå!  Det finns för få eluttag i lägenheten, helt enkelt. Tror huset byggdes i början på 60-talet. Dessutom kan jag inte borra eller något sådant, endast spika och det är inte lätt i betongväggar!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zepp
2015-02-16 23:17
#9

Har kaklat i köket som de flesta, så när jag satte upp redskapshängare skruvade jag den på undersidan av köksskåpen!

Man får använda korta skruv.

Oså har jag skruvat ett uttag med fyra kontakter vid bänkdiskmaskinen och micron.

De andra använder jag för handhållna köksredskap.

Har ett hus från 50-talet, det fanns ett uttag i varje rum, förutom vardagsrumet som hade två.

Har satt 4-uttag på flera ställen, de är fulla ändå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carrosh
2015-02-17 00:06
#10

Har samma problem här med! Har både över diskhon och på diskbänken, där det är tänkt att diskställ ska stå (förstår inte riktigt hur de tänkte där?). Har dock två andra bänkar med uttag, så det går med nöd och näppe, men något frustrerande är det ju!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Inkanyezi
2015-02-17 00:38
#11

Om man vill fästa upp en sladd där det är kaklat, kan man använda självhäftande ränna. Det blir snyggt, och om man gör rent ordentligt innan man trycker dit den så sitter det bra sedan. Det finns rännor som man bara kan trycka ner sladden i, och också sådana som har ett lock man snäpper fast.

Carrosh
2015-02-18 10:18
#12

#11 Vilket bra tips!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: