Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2788 ggr
Surpan
2015-01-22 11:02

Sovrumsinredning Japanskt?

Hej!

Ja behöver hjälp med mitt sovrum. Vi håller just nu på att måla om i dessa färger:

Rosa och Grå

Till dessa så vill vi ha en väldigt lantlig Japansk känsla. Vi vill inte inreda på samma sätt som i Japan, men vi vill att tankarna förs till körsbärsblommor, geishor och tempel. Alltså att det ska vara inspirerat av japansk kultur och natur istället för deras inredningsstil.

Har ni tips på gardiner, sängkläder eller tavlor som skulle passa bra in? Eller andra inredningsdetaljer som kan vara fina till?

/Surpan

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-22 11:06
#1

Trä möbler, strå mattor och väldigt enkelt inträtt - inte så mycket saker.
Stilrena grejor som smala vaser med en eller två blommor/kvistar är passande.
Och självklart bambu växter eller bambutillverkade saker som skålar och ljusstakar ^^

Smala panelgardiner i neutral färg som ex beige är fint och stilrent =)
Lacktavlor är också passande!

Surpan
2015-01-22 11:10
#2

#1 Tack för tipsen! Vi har ett ekoproblem i vårt sovrum, så vet inte om det räcker med panelgardiner, men vi funderar fortfarande lite på den. Vad är en lacktavla? 😟

/Surpan

Saffran0Spice
2015-01-22 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lacktavlor är målningar och tavlor målade på träskivor och som man sedan lackat.
Här är ex på några jag har hemma.

En närbild på en av dem
Man hittar ofta sådana billigt på loppisar =)

Surpan
2015-01-22 11:53
#4

Men guuuud vad fina! Är ju exakt nå sånt som skulle vara fint i temat! 😃 Måste försöka hitta såna då!

/Surpan

VildaVittra
2015-01-22 17:33
#5

Jag skulle satsa på mörklaserat lackat trä och fönsterluckor istället för gardiner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-01-22 18:04
#6

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Surpan
2015-01-22 18:45
#7

Den var helt galet vacker. Men vet inte riktigt vart man skulle ha den. Menar du att man kan ställa den framför fönstret typ?

/Surpan

VildaVittra
2015-01-22 18:49
#8

Jag skulle ha den som huvudgavel på sängen. De i fönsterna skulle jag ha i frostat glas med träram.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-01-22 18:59
#9

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-01-22 19:03
#10

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-01-22 20:19
#11

# 9 helt underbart vackert

Saffran0Spice
2015-01-22 20:47
#12

#9 ooooh, mitt nya te-skåp 😃 *önsketänkande*

Surpan
2015-01-23 09:09
#13

Gud vad fina!

Ja nu har vi äntligen bestämt hur vi ska binda ihop allting.. Vi har vita möbler, vilket inte passar jättebra ihop med temat, men vi gör så att vi tar in lite svart för att bryta av.

Vi kommer bygga egna såna shoji-ramar att ha för fönstret, de kommer vara svarta med vitt rispapper i, och så ställer vi dom bara på fönsterbrädan.

Över sängen där väggen är rosa så sätter vi fast såna klisterdekorer som föreställer ett svart körsbärsträd med rosa blommor, även lite svarta tecken. Den ska vi försöka hitta såna där avlånga tavlor med japanskt motiv och ha 3 - 4 stycken med svarta ramar. Sen ska vi försöka hitta massa krimskrams att ha på hyllor och sånt. 🙂

Vad tror ni?

/Surpan

Annons:
Surpan
2015-01-23 09:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Målade upp en liten bild över hur jag tänkte.  Vad ska man ha för gardiner i den andra fönstret?

/Surpan

VildaVittra
2015-01-23 16:14
#15

Jag tror det skulle se konstigt ut med gardiner i ena fönstret och en skärm i det andra. 

En rislampa i taket kanske skulle knyta an till det japanska också? Finns ju en del modeller på IKEA och det är inte speciellt dyrt. Mattor i naturmaterial som sisal? Kanske till och med en heltäckningsmatta om golvet är tråkigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-24 08:23
#16

Ja kanske.. men en liten svart rullgardin kanske? Det fönstret är bakom dörren så det syns inte direkt. Ska kika på sisal, tack!

/Surpan

VildaVittra
2015-01-24 18:36
#17

Eller tänk i banor av kyrkfönster, där man utnyttjar solljuset för att lysa upp ett konstverk. Ett fönster i glas med en målning på i japanskt tema? Någon du känner som kan måla? Det finns ju transparenta glasfärger på panduro exempelvis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: