Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 17950 ggr
Idihs
2015-01-09 22:31

Vanlig soffa i uterum?

Hejsan. 

Behöver lite tips o råd av er erfarna. 

Flyttade i höstas till ett hus.

Har ett uterum som vi inte inrett än då vi ville vänta tills efter jul. 

Nu sitter jag och kikar på lite insperation på inredning. 

I dagsläget finns bara ett utemöblemang i inte så fint skick. Skulle hellre vilja ha en soffa (men ej en sådan i rotting). 

Uterummet är ca 24 kvm med husväggen på en kort och en långsida och skjutdörraskjutdörrarr i glas på en kort och en långsida. Uterummet är inte Vinter isolerat. 

Solen ligger på där mestadels hela dagen. 

Min tanke är att ha en soffa och två fotöljer istället för utegruppen som är där nu. Samt att inreda med mattor och tyger för att skapa en mer avkopplande känsla men ändå så att man kan fika och äta där ute. 

Vad tror ni om att sätta ut en vanlig soffa där man tar in dynorna under vinterhalvårett? Elller finns det risk för att det sätter sig fukt i soffstommen och mattorna?

Annons:
VildaVittra
2015-01-10 00:24
#1

Det skulle med stor sannolikhet mögla, i och med att rummet är oisolerat, om inte soffan är ostoppad i övrigt. Soffor består dessutom mest utav spånskiva, något som blir förstört av fukt. 

Men det finns ju träsoffor med dynor. Och det finns mattor av plast/syntet som passar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-01-10 00:28
#2

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[jnordstrom]
2015-01-11 22:08
#3

Ovanstående har säkert rätt. Men när vi bodde i lägenhet med inglasad balkong hade vi mycket textilier. Bland annat en fåtölj i tyg, den stod där i 4,5 år utan att mögla :)

Bjallstal
2015-01-12 16:25
#4

Vi har soffa i vårt uterum, tredje året nu och den har hållt sig fräsch. Vi har bra ventilation och lite isolering.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

oh-la
2015-01-13 10:49
#5

finns väldigt fina utegrupper i konstrotting som inte är vare sig riktigt lounge-grupp eller utemöbel. mamma och pappa har en från plantagen som är underbar att sitta i. http://www.plantagen.se/sortiment/leva_ute/lounge_och_konstrotting/52a861a1b61822434a000975/san-diego-2-1-1

kanske något sådant skulle kunna funka? så har man möbler som "trivs" ute också :)

[Thiah]
2015-01-15 16:49
#6

Vi har en tygstol på vår inglasade balkong och den har klarat sig fint i många år. 

Jag hade kanske köpt en soffa på second hand och satt ut. Så är det inte massor av pengar som gått åt i fall att den gått sönder.

Annons:
Surpan
2015-01-16 12:01
#7

Jag har funderat på en sån här på vår balkong. Det är bara en stomme med ett överdrag över. Överdragen är bara att dra av och ta in om det skulle behövas. 🙂

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80264964/

/Surpan

VildaVittra
2015-01-16 12:16
#8

#7 Alltså, är det ingen stoppning på soffan om man tar av överdraget, eller hur se den ut under?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-16 12:24
#9

#8 Det är någon studsmattakonstruktion som jag förstått det. Alltså nylon uppspänt med fjädrar antar jag?

/Surpan

VildaVittra
2015-01-16 12:28
#10

#9 Hmm, undrar om den skulle klara att stå utomhus året om?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-16 12:31
#11

#10 I ett utrum skulle jag tro det. Eller? Jag vet faktiskt inte. Om meningen är att man ska använda utrymmet på ventern så lär det väl vara okej i värme och fuktighet? Är det inte meningen att man ska använda uterummet på vintern så kan man ju lika gärna montera ner den. 🙂 Det går ju inte med en vanlig soffa.

/Surpan

VildaVittra
2015-01-16 12:44
#12

#11 Tänkte i min trädgård. Skulle vilja ha en soffa, men en träsoffa är så otymplig och tung att bära in i garaget på hösten, en metallsoffa skulle kanske klara sig bättre att stå kvar året om. 

Bor själv, så måste konka ensam.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-16 12:57
#13

#12 Ah, i see. Skulle tänka mig att denna klarar ett par säsonger i alla fall. Men man får nog sätta fast den i marken med några tältpinnar om det blåser mycket. annars är den ju gjord för att vara lätt så du kan nog bära in den själv i garaget, eller montera ner den. 🙂

/Surpan

Annons:
VildaVittra
2015-01-16 13:09
#14

#13 Det är ju sant. Sätter upp den på min önskelista, den ligger ju i alla fall i en prisklass som jag kanske skulle ha råd med (fattiglapp). Man skulle ju kunna sy ett överdrag i sån där vaxduk som ser ut och känns som tyg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-16 13:11
#15

#14 Jag tycker den verkar jätteintressant själv så. Och så är jag svag för gult!

Skulle man absolut kunna göra 🙂 Man kan ju sy ett och ha över det befintliga överdraget så blir det lite mjukare också på samma gång.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: