Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2506 ggr
Skitgalen
12/29/14, 11:02 PM

Frusna rör, inget vatten

För någon dag sen upptäckte jag att vattnet på övervåningen inte fungerade, rören verkar ha frusit pga dålig isolering men idag kom det en rörmokare och satte dit nytt men det är fortfarande fruset och vattnet funkar inte. Måste man göra något för att det ska släppa eller gör det de av sig själv? Vet inte vilken kategori jag ska placera detta i men jag hoppas det blev rätt

Annons:
Zepp
12/29/14, 11:12 PM
#1

Man lämnar en kran öppen så att vatten kan sippra igen, så småningom släpper det.

Men man måste vara hemma hela tiden.

Föresten, är vattenledningen på utsidan?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skitgalen
12/29/14, 11:32 PM
#2

Okej jag är hemma hela dagen imorgon så jag ska testa detta. Ja jag tror det för rörmokaren kröp in i en sån lucka som går till ett utrymme utanför väggarna men ändå på insidan av huset eller så

Zepp
12/30/14, 12:03 AM
#3

Egentligen skall du ringa honom igen!

Jag har värmekabel i mina vattenrör som går under huset.

Enklast för dig vore att sätta dels isolering, dels värmekabel mot röret under isoleringen.

Alternativet vore ju annars att du fick värma upp utrymmet dör rören går.

Förr innan jag hade värmekabel så frös det i bland, då satte jag en värmefläkt i krypgrunden och öppnade kranen, kunde ta någon timme innan vattnet kom.

Sen fick fläkten stå där nere hela vintern, kom jag hem och det var fruset stack jag i kontakten på utsidan tills det rann igen.

Tröttnade efter några kalla vintrar och lade i värmekabel.. obs, gör inte detta själv om du inte är elektriker.

http://www.clasohlson.com/se/FrostGuard-v%C3%A4rmekabel/Pr363471000

Låt rörmokaren instalera det hela.. och om du inte redan har jordfelsbrytare skall du ha sådan till denna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skitgalen
12/30/14, 12:26 AM
#4

Nu är det inte mitt hus tyvärr så jag har inte så mycket o säga om saken eller vad som gäller renovering och tillbyggnad. Jag kan föra det vidare till min mamma och hennes sambo som äger huset men tror inte dom kommer göra nåt åt det. Hade inte detta problemet förra vintern så vet inte varför det kom nu, men jag ska testa låta kranen va på imorgon till o börja med.

Zepp
12/30/14, 12:32 AM
#5

Grejen är.. iallafall det man skall vara rädd för är när rör fryser så kan de börja läcka.. då kan vi prata om problem.

Antagligen är/har det blivit för kallt i det utrymmet av någon anledning, det kan vara hål någonstans där det blåser in?

En enkel första åtgärd vore att du tog bort den där luckan så utrymmet blev uppvärmt av resten av huset?

Var det krypvinden under taket, längst ut ?

Sen så.. rann det när han hade varit där?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Torparmor
12/30/14, 12:43 PM
#6

#5 Nja det är när ett fruset rör tinar som det riskerar att spricka och bli läckage. Vilket gör att upptiningen av ett fruset rör bör göras långsamt och helst börja så nära tappstället som möjligt.  Att öppna kranen och ta bort luckan är en bra början

#0 Vad gjorde egentligen rörmokaren?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Skitgalen
12/30/14, 1:56 PM
#7

Det har släppt nu och jag vet inte så mycket om vad som hände med rören eller nåt.
Rörmokaren var där och satte dit ny isolering, dom renoverade vårt badrum förra sommaren och då hade dom inte satt dit tillräckligt med isolering men det är löst nu.

Upp till toppen
Annons: