Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2671 ggr
wingren
2014-12-19 18:49

Hyresrätt med kassa tvättmaskiner

Nu är sista måttet rågat! Har nu bott i hyresrätt i ett år och under den tiden har tvättmaskiner samt torkskåp och tummlare fungerat ca 4 gånger, utan att överdriva. Vad i helskotta ska jag göra? Tvättmaskinerna doserar sköljmedel och tvättmedel automatiskt men dem går bananas och även om jag klickar i att det är full maskin så går den sedan ner till minimal tvätt vilket resulterar i att tvätten inte blir ren och det luktar äckligt. Felanmälan sker bara mellan 8-12, tider då jag inte har möjlighet att ringa eftersom jag inte har någon mobiltelefon.

Jag är långtidsdeprimerad vilket gör att jag inte har vare sig minne, ork eller tålamod. Varje gång jag bokat tvättid får jag ångest för jag vet att det kommer vara ett rent helvete. Sen när jag väl tvättar vill jag bara lägga mig ner och dö, men det går ju inte. Sen att man ska asa hela jädra smutstvätten ner för tre trappor, bort till tvättstugan, tvätta, torka och tumla för att sedan få göra om samma sak en annan gång för att det inte blir rent. Jag orkar inte med det här, någon som vart i liknande situation och fick bukt med problemet? Vet inte vem jag ska begära att få prata med för att få saker att hända eller hur jag ska framföra detta på ett.. normalt sett. Ursäkta för onödigt långt inlägg och dåligt humör, men jag är så upprörd att jag skakar.

Annons:
Honestyisdead
2014-12-19 19:15
#1

Du måste felanmäla. Gå hem till någon som har telefon.

wingren
2014-12-19 19:20
#2

Jag lånade en telefon ja, men får bara lämna namn och nummer så dem ringer upp. Bad den jag lånade av att berätta problemet och att dem skulle lämna ett nummer till någon jag kunde ringa upp.

Honestyisdead
2014-12-19 19:24
#3

Då hade jag gått till kontoret

Maria
2014-12-20 12:48
#4

Det är bra att kontakta hyresgästföreningen också. Det ska ju finnas tillgång till fungerande tvättstuga i en fastighet. Det ingår ju så att säga i din hyra.

Är det alldeles hopplöst så kanske det vore praktiskt med en egen tvättmaskin i badrummet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-12-20 17:13
#5

Funderar, är det något en hyresvärd måste tillhandahålla, en tvättstuga? Tror inte det och då är det kanske inte mycket hyresgästföreningen kan göra, såtillvida det inte står i ditt hyreskontrakt att du ska ha tillgång till en fungerande tvättstuga.

Dina grannar måste ju uppleva samma problem som du, kanske de har tillgång till telefon mellan kl. 8-12 och kan felanmäla?  Skadar aldrig om fler anmäler problemet med trasiga maskiner.

Maria
2014-12-20 18:09
#6

#5 Uppenbarligen har det ju funnits en fungerande tvättstuga innan och då borde det rimligtvis ingå i hyran.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
beem
2014-12-20 20:21
#7

Prata med grannarna. Det måste ju vara fler som har samma problem. Det är alltid lättare att ta upp klagomål med hyresvärd om man är flera med samma problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-12-20 21:01
#8

# 6 vad vi tycker är rimligt är ju inte relevant utan vad som regleras gällande lägsta standard i jordabalken gällande hyreslagen där LGS avhandlas under 18 a . I § 6 och 7 står att man ska ha tillgång till tvättstuga ( i andra ordalag) men där regleras inget om maskinernas skick.

Att ringa hyresgästföreningen utan att ha felanmält till sin hyresvärd att maskinerna är trasiga lär inte leda till något agerande från hyresgästföreningen. De lär tala om för TS att börja med att felanmäla dem till hyresvärden.  Då TS har begränsat med ork och energi är det väl dumt att att lägga energi på att ringa in ärenden till hyresgästföreningen när ingen anmälan är framförd till hyresvärden?

Säger som #1, du måste få fram en anmälan till din hyresvärd och jag hoppas att du har någon granne som kan hjälpa dig att göra denna initiala anmälan till er hyresvärd.

Maria
2014-12-20 22:48
#9

#8 Tillgång till tvättstuga måste väl ändå innebära fungerande maskiner?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Imasy
2015-01-02 00:36
#10

Men om du inte kan ringa, kan du inte maila en felanmälan då?

Oavsett om tvättstugan fungerar eller inte, så måste jag säga att jag tyckte det var väl värt att ha en egen tvättmaskin när jag bodde i lägenhet.

Honestyisdead
2015-01-02 12:04
#11

#10 Visst hade det varit skönt med egen. Men.sen måste man fylla lägenheten medkläder som ska torka.

Bjallstal
2015-01-02 15:09
#12

Jag till exempel har inte plats till någon tvättmaskin i min lägenhet. Jag är beroende av att min tvättstuga fungerar och att alla håller sina tider. Vilket dem än så länge gör.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Honestyisdead
2015-01-02 15:29
#13

Tillgång till tvättstuga innebär självklart en fungerande.

Annons:
Upp till toppen
Annons: