Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2818 ggr
The_pearl
2014-12-16 12:50

Fuktskada i badrum

Vi har upptäckt en fuktskada i vårt badrum. Vi bor i en bostadsrätt. Vi har haft 2 personer till att mäta fukt, det gav fullt utslag på den ena och den andra som mäter ett värde visade på 140 (ska vara ca 80). Fuktskadan upptäcktes genom att det plaskade under kakelplattorna på golvet. Hur går vi tillväga nu? Försäkringsbolagen bollar över till varandra hela tiden. Och på vårt egna för lägenheten säger de ena gången att de ersätter allt och nästa att det är föreningens försäkrings som tar det. vi har ingen aning om hur vi ska göra när de säger olika. Styrelsen är vi i kontakt med då min sambo är ordförande, de andra i styrelsen är givetvis också meddelade. Försäkringen på lägenheten är den största hos folksam på bostadsrätt. vad kan man räkna med att betala själv ur egen ficka? Alltså som en försäkring intetäcker.

Annons:
Lill-Kisse
2014-12-17 16:08
#1

Inledningsvis är det väl bostadsrättsföreningen som avgör om det gäller det inre underhållet, som den boende ansvarar för,  eller inte.  Utifrån det kan man bestämma vems försäkringsbolag som kan ge viss ersättning.

Finns felet långt in i väggar och golv, dvs under tapet, kakel o dyl, brukar det vara bostadsrättsföreningen. Beror felet t ex på dåligt lagt kakel, kanske ni anses ansvariga i stället. 

Bostadsrättsföreningen bör naturligtvis ges möjlighet att komma hem till er med egen personal och göra en besiktning. Med lite tur kanske de ställer upp på att ordna reparationen.

annia1
2014-12-18 01:10
#2

Det är nog omöjligt för en utomstående att säga vad ni ska betala själva. Om erat försäkringsbolag står för nåt så får ni ju betala självrisk. Hur stor den är vet jag inte. För flera år sen så vet jag att självrisken på vattenskador var 10% minst 10 000 så om ni har sån självrisk så det minsta ni då får betala är 10 000.  Så om ni inte redan vet, kolla vad ni har för självrisk på vattenskador.

Och då ni bor i bostadsrätt så kan jag tänka mig att både eran försäkringen och bostadsrättsförening får betala. Om nån del av felet ligger på bostadsrättsföreningen så betalar väl dom den delen, men sen den delen som normalt ligger hos er får eran försäkringen ta och ni betalar självrisken.

Sen golvet bör brytas upp så snart som möjligt. För att i första hand ta reda på vart vattnet kommer ifrån. Som jag ser det så finns det väl två anledningar. Att brunnen och/eller avloppet nånstans är tät så att vattnet inte kommer undan och då letat sig in under kakelplattorna. Andra alternativet är att det är nåt vattenrör som läcker. Om det är ett rör som läcker så är ju risken att det står och läcker konstant så det tillför ju då vatten hela tiden och gör skadan större för var dag som går. Och en annan anledning att golvet bör upp så snart som möjligt är för att det ska få börja torka för det tar tid.

Så försök att få bostadsrättsförening att ta på sig att se till att få upp golvet så ni ser vart vattnet kommer från sen får försäkringsbolagen bråka med varandra i efterhand vem som ska betala vad.

.

The_pearl
2014-12-18 07:39
#3

På vår egen försäkring ska inte självrisken vara så hög vad jag förstått det som, eftersom vi ändå betalar in en del för en stor försäkring. Tänkte mest ifall någon varit med om liknande och vad man fick betala för då. Kakek, klinker o inredning har jag hört talas om, vårt försäkringsbolag säger att de yäcker "allt". Men vad "allt" innebär får vi liksom inte veta… man undrar hur svårt det kan vara för dom att ge ett tydligt svar… Jag känner mig rätt lugn över allting, min sambo är inte så lugn. Jag tänker att det löser sig och att det finns försäkringar. De ska täcka allting. Sen att försäkringsbolagen kladdar och krånglar, det hör väl till (ironisk). Nej men, försäkringsbolagen borde ju samarbeta med oss lite bättre kan man tycka, egentligen är problemet deras när de krånglar såhär, men det är vi som drabbas. vi hoppas på ett sätt att det är en vattenledning som står och läcker. Drt har varit på tal om stambyte innan. Så stammarna verkar vara slitna ändå. Är tacksam vid fler svar! Gärna med erfarenhet av både snickare eller utsatta för liknande händelse.

annia1
2014-12-18 15:45
#4

Vad ni betalar i premie har ingen betydelse för självrisken. Så kolla vad ni faktiskt har för självrisk på vattenskador. 

Om dom säger att dom täcker allt så bör det betyda just det. Och det är nog svårt att definiera vad allt innebär. Däremot om det är nåt som dom inte täcker så kan man säga vad det inte täcker. Så säger dom allt så ska dom ersätta det som inte bostadsrättsföreningens försäkring täcker. Så när ni frågar så fråga om det är nåt som dom inte täcker.

Om jag förstår dig rätt så har det inte gjorts nånting i erat badrum. Golvet bör ut omedelbart och det bör tas reda på vart vattnet kommer ifrån. Beroende på vart vattnet kommer ifrån så kan skadan vara begränsad förutsatt att tätskiktet är intakt och vara relativt lätt att åtgärda, men finns det bara en liten liten skada i tätskiktet eller om det är ett rör så beror det på vart på röret det läcker så kan skadan bli rätt omfattande. Plus att om golvet ligger kvar med vatten under så finns risken för mögel. 

 När det gäller hantverkare så brukar det vara den som betalar som bestämmer vem det ska bli så det borde vara försäkringsbolagen som bestämmer vilka hantverkare som ska göra jobbet. Och när det gäller badrum så brukar försäkringsbolagen vara rätt hårda då vissa områden i badrum krävs att det ska göras på visst sätt.

Jag har inte erfarenhet från bostadsrättsförening eller vattenskada i badrum. Men jag har haft vattenskada i källaren så erfarenhet av vattenskada har jag.

.

Upp till toppen
Annons: