Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2371 ggr
Imasy
2014-12-09 15:41

Vad kan jag kräva i detta läge?

För två år sedan renoverade vi om köket, och köpte rubbet från Ikea.

Spisfläkten började i somras leva sitt eget liv, slog på sig själv osv, och i augusti började det ryka i den och sedan dess är den urkopplad. Den 13:e augusti åkte min sambo och svärfar till Ikea och reklamerade fläkten via garantin. De kunde inte göra något utan skulle skicka en arbetsorder till ett företag de anlitade.

Tiden gick och inget hände. Vi kontaktade Ikea som säger att de ska kontakta "sitt" företag.

För ca 1½ månad sedan ringde en kille från det företaget och sa att de hade problem att få rätt reservdelar till våran fläkt, han hänvisade oss till en hemsida med några förslag på en fläkt, där vi valde ut en helt ny, och sedan skulle han kontakta oss för installation.

Inget mer har hänt. Vi har ringt och mailat Ikea igen, och de säger bara att de ska skicka en ny arbetsorder.

Idag fick jag kors i taket ur Ikea vem det är som ska utföra jobbet så jag kunde kontakta dem direkt. Då är det en firma som ligger 20 mil ifrån oss som ska utföra arbetet. 

Ringer upp dem men möts bara av en telefonsvarare där jag lämnar ett meddelande med mitt ärende. Ingen har än så länge ringt upp.

Men vad kan jag som kund kräva? Visst att säljaren har rätten att åtgärda felen, men en fyra månaders lång (minst iaf) väntan kan ju inte anses vara rimlig enligt vad lagen säger.

Jag vill gärna ha brandvarnarna inkopplade igen, men efter en månad tröttnade vi på att montera upp/ner dem varenda gång vi gör mat. Det är minusgrader ute nu och man är inte så sugen på att vädra ur den  lilla värmen man har inomhus bara för att man ska göra mat.

Jag kan ju iof förstå företaget att de inte har lust att åka hit. Håller man den lagliga hastighetsgränsen tar det dem över fem timmar t.o.r i att bara resa hit och hem. För jag tror inte att det tar dem två månader att beställa hem en fläkt, utan jag tror helt enkelt att vi är nerprioriterade på listan.

Annons:
Cindy S
2014-12-09 16:00
#1

Gör en anmälan till konsumentverket i alla fall. Annars kan du väl bara fortsätta ringa och tjata till dig hjälp. Stora företag som IKEA kan väl göra lite som de vill.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Imasy
2014-12-09 16:04
#2

Jag vill ju ändå försöka få kontakt med företaget som ska installera fläkten åt oss, och höra vad de säger innan jag går vidare. Men jag ger det bara denna vecka ut.

Grejen är ju den att Ikea har ju inget med detta att göra egentligen, då de skickar arbetet vidare till ett fristående företag och slipper på så vis undan.

Cindy S
2014-12-09 16:51
#3

Det borde väl ändå vara IKEA som har "lagligt" ansvar?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Imasy
2014-12-09 17:50
#4

Jo det är ju ikes som sålt fläkten och sedan anlitar detta företag. Ikea tycker att de gjort sitt genom att skicka en arbetsorder.

beem
2014-12-09 22:15
#5

Ansvaret ligger hos IKEA.  Om de anlitar en annan part som ska göra jobbet så är det fortfarande IKEA' S ansvar genetemot dig som kund. Kontakta IKEA igen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Imasy
2014-12-15 08:59
#6

Följetången fortsätter. Fick tag på det där företaget i tis eller onsdags förra veckan. Då fick jag veta att vår fläkt hade varit restad och detta företag hade ingen möjlighet att jaga på leverantören, det hade de inte tid med. När jag pratade med dem sa han att "fläkten kom förra veckan", och uppenbarligen var de så upptagna att de inte ens hann ringa oss redan "förra veckan". Gubben jag pratade med sa att de skulle kunna komma denna vecka. På låndag eller tisdag möjligtvis. Han skulle ringa på fredagen eller söndagen, beroende på vilken dag de kunde komma. Ingen ringde på hela helgen. Nästa vecka är det jul. I det här tempot får vi ingen fläkt förräns nästa år.

Annons:
Imasy
2014-12-17 13:21
#7

I morse kom fläktgubben. Alla var jätteglada för nu kan vi göra julbord.

Men som Arga Tanten i Pax säger, "NÄ NÄ  NÄ NÄ!". Glädjen blev kort kan jag säga. snabbt upptäckte vi att fläkten var för hög och passar inte under vårt ventilationsrör.

Han packade med sig fläkten och åkte vidare. Sen ringde han upp och sa att Ikea hälsar att de köper tillbaka fläkten så får vi lösa detta bäst fn vi vill.

Eftersom hela köket är efter ikeas mått och fläkten är en standard som är anpassad efter deras skåp, lär väl inte vi heller hitta någon passande fläkt, eftersom deras egna alternativ inte passar.

Är det verkligen ok att göra såhär?

Cindy S
2014-12-17 17:17
#8

#8 Ring, klaga, gråt. Kräv IKEA att de visar lagen där det står att de kan ta tillbaka vad de sålt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: