Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2432 ggr
[Udoon]
2014-12-08 08:22

störiga grannar

mina grannar för massor oväsen på nätterna så man inte får en blund i ögonen, det förstör för mig något enormt, för kan jag inte sova så funkar ingenting i vardagen, orkar inte laga mat, gå till jobbet eller någonting. vad ska jag göra? kan man ringa till störningsjouren? gap o gallskrik hela nätterna, det är andra gången på kort tid nu som jag fått ta en sjukdag för att jag inte fått sova någonting! kan tillägga att klarar jag inte av min arbetsträning kan det bli krångel med min ersättning så jag inte kan betala hyran, vill verkligen inte bli vräkt😭

Annons:
Magi-cat
2014-12-08 08:37
#1

Vad jobbigt med störiga grannar! Har du pratat med hyresvärden?

Hittade några länkar om vad man kan göra om grannarna stör:

http://blogg.hsb.se/juridik/2011/03/07/storande-grannar/

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Hur-manga-ganger-ska-jag-behova-saga-till-grannen-att-han-stor.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Udoon]
2014-12-08 13:25
#2

#1 har inte gjort något mer än att banka i väggen när dom sätter i gång, vilket inte hjälper. att gå och knacka och säga till dom på vågar jag inte, tror inte det skulle hjälpa heller. kan tillägga att det är småbarn som skriker, i åldern mellan 2-5år, 3stycken. när en sätter igång så är alla igång och galer inom nån minut. idag började dom runt 2 på natten, och håller fortfarande på i skrivande stund.  detta har pågått i lite över 2 veckor och snart orkar jag inte mer😭har inte möjlighet att flytta heller, fick stå i bostadskö i ca 7 år fär att få den här lägenheten.

Halvdansken
2014-12-08 14:36
#3

Jamen säg till hyresvärden!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjallstal
2014-12-08 15:12
#4

Har ni ingen störningsjour via hyresvärden? Jag har ett nummer till ett väktarbolag vi ska ringa om det uppstår något sådant efter kontorstider, även nattetid.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Udoon]
2014-12-08 16:01
#5

#4 sätter dom igång i natt igen så ringer jag störningsjouren då, är ny på det här med att bo i lägenhet så har inte riktigt koll på vad man "får" ringa och klaga om🤦‍♂️

beem
2014-12-08 17:08
#6

Kontakta hyresvärden omg det kanske är fler som har klagat.

Är det inte så att huset måste vara anslutet till störningsjouren  för att de ska rycka ut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Carrosh
2014-12-08 21:28
#7

Prata med hyresvärden, eller ring störningsjouren (om eran bostad är ansluten dit, det brukar oftast stå nere i porten). Hoppas det lugnar ner sig!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Thiah]
2014-12-09 07:57
#8

Är det inte svårare att få nått gjort om det är just småbarn som låter och inte t.ex. musik? Vet själv att vi säkert stör grannarna när Joel skriker vissa nätter.

Magi-cat
2014-12-09 08:08
#9

#8 Tänkte faktiskt detsamma när det framgick att det verkar vara barn som stör.
Det är en sak med vuxna som festar och spelar hög musik på nätterna och en annan med barn som gråter. Barn är ledsna ibland och de går liksom inte att stänga av. Där måste man ha förståelse..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Udoon]
2014-12-09 10:38
#10

#9 Förståelse kan jag ha om det är då och då, men från halv 2 på natten fram till på morgonen-förmiddag varje dag i två och en halv vecka? Där tar min förståelse slut. Det är ju inte bara dom som bor i huset även om dom kanske verkar tro det, ingen annan av grannarna för sånt oväsen.

Magi-cat
2014-12-09 11:21
#11

#10 Som sagt, anmäl det till hyresvärden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2014-12-09 12:01
#12

#10 fast skrikande barn är sällan nått man själv gärna har hemma fast man bor ensligt. Dom kanske har varit sjuka eller lider av nattskräck? Hör av dig till hyresvärden, kanske går det att ljudisolerad på nått sätt.

Åsa S
2014-12-09 12:15
#13

Jo jag tänker också så att de kanske varit sjuka ex. öroninflammationer, påssjuka el dyl. det är ju rätt mycket som går just nu bland barn och de kan ibland vara sjuka ett par veckor och de brukar kunna skrika en hel del ifall de har ont. Tror inte det är så mycket en hyresvärd kan göra ifall det är barn som skriker om natten för vad ska föräldrarna göra? tejpa för munnarna är ju inga bra alternativ.

Kanske du kan sova med öronproppar ett tag och se om perioden går över ungar växer upp rätt snabbt + de är ju inte sjuka jämt även om det ibland kan kännas så.

Annons:
beem
2014-12-09 12:54
#14

Jag uppfattade som om de förutom barnens skrik själva också lever om på natten. Är det barnen så kan du knappast kräva att det ska vara tyst. Föräldrarna rår ju inte för om barnen är sjuka ock skriker.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Udoon]
2014-12-09 13:29
#15

Nästa gång dom sätter igång mitt på natten så ringer jag störningsjouren, och hjälper inte det så får jag väl lämna lapp i trappen eller nåt, för det här funkar inte. dom gör ju ingenting heller, utan låter ungarna ligga o skrika. om inte annat så behöver inte jag smyga i min egen lägenhet längre, visas ingen hänsyn så behöver inte jag visa någon jag heller.

[Thiah]
2014-12-09 13:29
#16

#14 ah, ja är det så att det levs rövare så ska man absolut kunna kräva tystnad. Avskyr grannar som låter i "onödan". Vår förra granne brukade börja borra runt 24 tiden ibland. Vart är sunda förnuftet då liksom….

Imasy
2014-12-09 15:52
#17

Som förälder till "skrikungar" kan jag säga att det är ganska stressande för en själv också. När vi bodde i lägenheten och de var ledsna, speciellt sena kvällar och nätter, är jag tämligen säker så att en och en annan granne blev störd.

De som bodde vägg i vägg med oss var visserligen sådana som klagade på ALLT, men de blev helt tokiga för efter kl 20 skulle det vara TYST enligt dem.

Jag var i kontakt med hyresvärden en gång i ett helt annat ärende men kom in på frågan. Och de sa att jag kan ju inte rå för om en bebis gråter, det är helt enkelt något man får tåla om man ska bo i lägenhet. Det är skillnad om det är högljudd musik på sena nätter osv, men barn får låta.

I stället för att klaga hos hyresvärden kanske du kan ta det med grannen direkt, säga att barnen hörs, om kanske att de kan dämpa sig om möjligheten finns?

beem
2014-12-09 16:05
#18

#15  

Om du ringer störningsjouren - får hyresvärden rapport om det då eller hur fungerar det.

Jag skulle ha tagit kontakt med hyresvärden först. Kan ju vara så att fler klagat och då kanske de tar tag i saken.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Cindy S
2014-12-09 18:24
#19

Det är nog snällare att ta kontakt med hyresvärden, ifall det är sjukdom. Annars kan föräldrarna åka på avgift tror jag, utöver dyra sjukhusräkningar. Om det är dålig uppfostran är det ju en annan mer svårlöst femma.

Om ingenting förändras så blir nog störningsjouren eller hyresgästföreningen bäst, men för ditt samvetes skull så ta störningsjouren sist.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Udoon]
2014-12-09 18:45
#20

#19 Får nog lov att ringa hyresvärden då. Jag förstår att småbarn låter, men gränsen måste gå någonstans när man bor i hyreshus.  Att dessutom låta ungarna ligga och skrika så pass länge utan att göra någonting, inte ens lyfta upp och trösta eller vad man nu gör när småbarn gråter eller är sjuk, verkar inte schysst mot någon, och som sagt inte i hyreshus🤦‍♂️

Annons:
Imasy
2014-12-09 18:47
#21

#20

Fast du kan ju inte veta om de tröstar barnet eller ej, så länge du inte har genomskinliga väggar?

Och så som det ser ut i dag, när de som är i startgroparna att skaffa familj har svårigheter att få huslån kommer man nog få dras med detta, tyvärr.  Och jag kan nog lova dig att föräldrarna tycker det är precis lika jobbigt som du tycker det är.

[Udoon]
2014-12-09 19:01
#22

#21 antog det eftersom det är ganska så lyhört och jag kan höra dom gå runt och prata i vanliga fall, men det kan ju hända att dom är mycket tystare på natten, en vet ju aldrig.

Upp till toppen
Annons: