Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3002 ggr
Charlott_
11/26/14, 1:37 PM

Vad är rätt?

Hej!

Jag vet inte ifall detta är rätt forum alls men ville ha svar på några frågor.

Jag och mamma flyttade till ett fint litet hus i mars nu i år som hyrs av en kille. De är lite och göra och de får han bara göra för att man ska kunna överleva vintern typ..

För några månader sen så ville han sälja huset men de blev inte av och mamma blev jätte ledsen och ville så gärna bo kvar, han lovade mamma att hon fick bo kvar och inget säljande blev av på huset. Min mamma har en ledsjukdom och vill helst inte flytta en gång till…

Nu för 2 veckor sen ringde han min mamma och bara sa helt plötsligt att de är en som ska köpa huset och papprena för detta ska skrivas under nästa månad… o hon måste flytta…

Han har inte ens sagt till min mamma att huset ens ligger ute på annons och de är heller ingen som kommit och kollat på huset. Vem i hela världen köper ett hus för 1,1 miljon utan att åka och kolla på det?

Vad ska man göra i sånthär läge?

Annons:
[SisselaJ]
11/26/14, 2:51 PM
#1

Vad står på ert kontrakt?

Charlott_
11/26/14, 5:58 PM
#2

kontraktet ser ut att vara skrivet av en 5 åring. De står bara hyran. De står inte vad som ingår, inte adresen eller något, så han skulle göra ett nytt giltligt kontrakt. precis som vilket vanligt kontrakt som helst tror jag.

Jag har flyttat hemmifrån och ska till mamma på fredag och då ska jag kolla på de :)

[SisselaJ]
11/27/14, 12:15 AM
#3

Tänkte att det kanske stod någonting om längden på hyreskontraktet eller uppsägningstid. Jag är tyvärr inte så insatt men det kan ju va bra för er att kolla på. Tror tyvärr han har all rätt att sälja huset utan din mammas samtycke :(

Charlott_
11/29/14, 2:23 PM
#4

De nya kontraktet gäller inte då idioten inte skrivit datum så de gamla gäller… Jojo men man tyxker ju att man bör veta när han först vill sälja huset, sen lovar han mamma att hon ska få bo kvar å sen efter de bara få ett samtal att han ska sälja huset ändå å att hon har 3 månader på sig att flytta…. När han sa att mamma skulle få bo kvar här så har ju mamma lagt ner tid på att allt ska se bra ut för att är inte riktigt iordning sen vi egentligen flyttade hit… Tycker även de e skumt att någon ska köpa huset, en som inte ens kommit å kollat… Han skulle byta alla fönster då dem är gamla å de blåser in å bara de skulle gå på 120.000 typ.. Så tror de e typ lite därför han vill sälja också :s

Maria
11/29/14, 7:00 PM
#5

Det är ju tyvärr din mamma som har skrivit på ett kontrakt som ser ut att vara skrivet av en 5-åring och ett annat utan datum.

3 månader verkar vara gängse uppsägningstid.

Jag har själv hyrt del av hus under några år. Paret som ägde huset skulle skiljas så vi skulle flytta. Sedan blev vi kvar ändå. De nya ägarna ville ha oss som hyresgäster ett tag innan en äldre släkting skulle ta över. Vi kom överens om extralång tid vid uppsägning så vi hade 6 månader på oss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Charlott_
12/2/14, 1:15 AM
#6

Jaha oj då :/ Detta är så himla tråkigt. Att de ena finns sånna här människor alltså :/

Annons:
Imasy
12/9/14, 4:00 PM
#7

Ja han äger ju huset och kan ju göra vad han vill med det. Dessutom så tolkar jag det som att din mamma från tre månaders uppsägningstid vilket brukar vara standard.

Han hade ju egentligen lika gärna kunnat säga upp din mamma för att flytta in själv?

Sedan så kan jag tycka att det är fult gjort att inte säga vad som är på gång, men jag kan inte se att det skulle vara något olagligt i det hela.

Charlott_
12/10/14, 12:22 PM
#8

Okej. Men på kontraktet står de inte ens adress. Så teknist sett så hyr ju inte mamma de huset. Så hon kan ju lika gärna sluta betala hyra. För de står ej vart hon bor eller något. Så han kan ju ej göra något heller :)

Imasy
12/10/14, 12:50 PM
#9

#8

Fast det skulle nog inte hålla om ärendet gick vidare. Tyvärr så tror jag detta är ett sådant där misstag man får ta lärdom av och se till att ha ordentliga kontrakt i framtiden.

Upp till toppen
Annons: