Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3644 ggr
[Sabina]
11/14/14, 2:21 AM

Vad krävs för att bli godkänd av BRF´s styrelse?

Vad krävs egentligen för att bli godkänd av en bostadsrättsförening?  Efter 15 års psykisk misshandel, har jag fått nog. Jag måste flytta härifrån då sambon vägrar lämna vårt hem! Egentligen hade det ju varit bäst om han kunde ta hänsyn till mina nervskador i rygg och ben så jag kunde få bo kvar, nära både centrum och vård. Men han vägrar. Jag har tom kontaktat soc. men de kan inget göra då han inte misshandlat barnen (förutom för flera år sen så det är preskiberat)

Han har en god inkomst. Det har inte jag, då jag är sjukskriven sen en tid tillbaka men jag har pengar på banken för att kunna köpa en liten bostadsrätt i en annan liten stad och även kunna betala hyran för ca 1 år. Räcker dessa uppgifter för ett godkännande i BRF:n eller måste man ha en stadigvarande inkomst? För i så fall måste jag tyvärr stå ut med honom några år till 😕

Annons:
VildaVittra
11/14/14, 2:32 AM
#1

Preskriptionstiden för brott mot barn börjar inte räknas förrän det år de fyller 18 år.

Du kan inte hyra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
11/14/14, 2:46 AM
#2

Barnen har bara svaga minnen av misshandel så det tyckte soc-människorna inte var "så farligt" och numera har han ett ok förhållande med äldsta dottern i alla fall så det blev ett plus i kanten för honom. Hade inte min mamma gått bort i cancer i samma veva som utredningen så skulle jag nog orkat stå på mig mer men inte nu…😕 Jag har ingen kraft och är bara ledsen hela tiden

Jag har tittat på hyresbostäder här i kommunen men det är svårt att få då de har flera års kötid. Tyvärr.

VildaVittra
11/14/14, 2:52 AM
#3

#2 Inte så farligt? Än är inte den sista idioten född. 😡

Har du kollat på privata uthyresannonser? Som jag hyr ett torp som tillhör en stor jordbruksfastighet.

Orsaken till att jag tar upp att hyra är ju att om du skulle bli utförsäkrad så måste du börja med att sälja din bostad om du äger den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
11/14/14, 3:13 AM
#4

#3 Ja, jag blev ärligt talat mycket beklämd och lite rädd för hur soc. ser på åratals misshandel av mig (i början råkade jag också ut för fysisk misshandel men det har upphört då jag "redan ligger" pga nervskadorna.) Jag hoppades få hjälp med att komma bort ifrån honom men fastän de konstaterar flera års misshandel kan de inget göra då jag är en vuxen person… De hjälper bara då barn råkar illa ut och mina barn är inte tillräckligt utsatta.

Jag ska kolla uthyresannonser. Problemet är att jag är lite handikappad och kan inte riktigt packa, flytta kartonger osv. Sambon har även strypt alla mina kontakter så jag känner ingen häromkring som kan ställa upp och hjälpa mig. Därför vill jag inte flytta alltför många gånger. Vilket kan inträffa när man hyr i andra hand. Sedan vill jag ge barnen trygghet och inte flytta omkring för mycket, utan försöka ge dom en ny trygg fast punkt.

Utförsäkrad kan jag inte bli, då jag inte fått ett öre från försäkringskassan från början eftersom jag var studerande då jag blev sjuk.

Jag är även sjukskriven för utmattningssyndrom och "alla" vet att det kommer från min hemsituation och inte studier/jobb som är så vanligt. Jag tänker att om jag kommer ifrån min sambo och slipper denna vidriga stress som han orsakar så blir jag fortare frisk och kan då börja jobba igen. Tänkte som så att det kanske tar ett år till jag kryar på mig och under tiden betalar jag hyran med mina besparingar. Hellre det än stanna kvar här.

VildaVittra
11/14/14, 3:25 AM
#5

#4 Kontakta diakonen i din församling och berätta om din situation, det går säkert att lösa packningen på något vänster. En diakon är som en professionell medmänniska och du behöver inte vara kristen. 

Att hyra hus betyder inte per automatik att du hyr i andra hand, jag hyr i första hand. 

Jag håller med om att du måste ta dig därifrån illa kvickt och det är värt vilka pengar som helst. Jag flyttade abrupt från min tidigare bostad då jag inte annars skulle levt nu när jag blev sjuk, situationen där var ohållbar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
11/14/14, 3:49 AM
#6

#5 Stackare, det lät allvarligt att du var tvungen att flytta så abrupt 😕

För mig har detta hållit på i 15 år så jag har gett honom alltför många chanser att ändra sitt beteende. Men icke! Och nu när han inte ens tillåter mig sörja min mamma, nej då känner jag att måttet är rågat. Han har tagit ifrån mig alla mina vänner, kallar mig för fula saker osv men det räcker inte. Nu får jag inte sörja!

Tack för tipset om diakonen, det tar jag till mig.

Var hittade du din hyresvärd? Har ingen aning om var jag ska hitta hus att hyra. Jag måste ju ha ganska nära till kommunikationer såsom buss och mataffärer då jag har svårt att gå längre sträckor

Annons:
VildaVittra
11/14/14, 3:53 AM
#7

#6 Jag hittade en annons på lokus annonsmarknad. 

Vart ungefär bor du, kan hålla utkik.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
11/14/14, 3:56 AM
#8

#7 I Västra Götaland. Nära Grönstedt 😉

Tack vad gullig du är som hjälper mig så mycket. Det betyder jättemycket för mig 🌺

VildaVittra
11/14/14, 4:10 AM
#9

Ring och hör med denna? http://www.lokus.se/Visa/Vastra-Gotaland/Bostad/Villa-Radhus/Litet-hus-_6484018/?SC=1&SC_S=3&SC_L=19&SC_SB=True&AC=1&AH=1&AB=1&AO=1&AT=1&AM=1&AA=1&AJ=1&AS=1&AS_P=3&SF=1&SF_C=225&SF_P=183&SF_F=42&SP=1&SP_I=5&SP_C=225

Ser ut att gå bussar däromkring även in i skogarna när man tittar på eniros kartservice. 

Nära Grönstedt? Var det dig jag skickade dennes frön till i våras?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
11/14/14, 4:17 AM
#10

#9 Tack så mycket för länken. Nu har jag även bokmärkt sidan så jag också kan leta.

Nej, det var nog inte jag som fick fröna du skickade🙂

[Sabina]
11/14/14, 1:40 PM
#11

Finns det verkligen ingen som bor i bostadsrätt som kan svara på min ts-fråga? Ingen som sitter i BRF-styrelse?

NatasjaHemby
11/14/14, 2:10 PM
#12

Att bli godkänd av BRF är inte svårt. När jag köpte min lägenhet var det i princip bara en formalitet, de tittade bara efter betalningsanmärkningar och ev misskötsel där man bott tidigare. Jag hade ingen fast inkomst och levde under existensminimum, men eftersom banken godkänt mitt lån så var det inget problem.

SE*Simbelmynes

[Sabina]
11/14/14, 2:19 PM
#13

#12 Tack snälla för svaret, låter hoppfull för min del då också 🙂

Annons:
Gronstedt
11/17/14, 10:45 AM
#14

Sis13, vad otäckt du har det - så ska det inte behöva vara! Tyvärr känner jag inte till någon ledig bostad som kan passa dig. Men som #12 skriver, om du har pengarna eller fått lån godkänt och inte har några anmärkningar, så bör en BRF inte ha några invändningar.

Angående flyttning, så är jag inget vidare på att bära, men jag har en rymlig bil med dragkrok!

#9: Nej, det var inte Sis13, men hen bor i "grannbyn" i förhållande till mig och den kompisen.

[Sabina]
11/17/14, 3:24 PM
#15

#14 Tack för ditt svar, Gronstedt och för ditt erbjudande 🙂 . Jag tror dessvärre att det kommer ta ett tag innan jag hittar ett boende som passar, jag har ju några krav som måste uppfyllas då jag inte vill att barnen påverkas alltför mycket av en separation. I värsta fall får jag vänta på att få en hyreslägenhet här i kommunen men den som väntar på något gott….

Vill dock tillägga att jag är helt på det bestämda med att en separation måste ske! Och egentligen kan ju ingen annan hjälpa mig utom jag själv. Jag försöker bara få hjälp med att hitta olika utvägar härifrån.

Maria
11/17/14, 4:22 PM
#16

Du kan också börja med att prata med din bank om lånegaranti så vet du hur mycket det kommer att kosta dig och hur mycket du får låna. Har man bankens godkännande så brukar det inte vara några problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
12/19/14, 6:12 PM
#17

Sitter i styrelsen i en BRF och så länge en person godkänns för banklån ifrågasätter vi på intet vis köparens/köparnas ekonomi. En bank riskerar inte sina pengar i onödan. Det är nog lite olika hur djupt föreningar kollar upp kommande medlemmar.

Till syvende och sist om man inte sköter sina föreningsavgiftsbetalningar kan ju föreningen tvinga genom försäljning av bostaden för att få in sina kostnader.

Varför inte titta runt efter bostadsrätt och lägg bud om du tycker om den, du kan ju inte få mer än nej. Din situation idag låter inte som du ska avstå nån möjlighet till att flytta vare sig det är att hyra eller köpa. Hoppas du finner ork att lösa din boendefråga och få en chans att "komma på benen" igen i livet.

[Sabina]
12/20/14, 1:00 AM
#18

#17 Tack så mycket för ditt svar. Det känns väldigt hoppfullt att läsa! 🙂 Saken är dock att om jag skulle köpa en BR så skulle jag helst göra det kontant så ingen bank skulle vara involverad.

Tack för ditt stöd ❤️! Jag hoppas också att jag orkar under hela resans gång.

[Daisy-Moa-Elsa]
12/20/14, 10:25 AM
#19

Förstår att ta ett banklån i din situation inte är aktuellt, tycker ändå du ska börja titta dig runt efter nåt att köpa, se vad du vill, vad som finns i din prisklass o  lägg bud.  Du säger ju du har pengar kvar på banken till avgifterna, på ett år hinner mycket hända. Vem vet du kanske hittar dig ett litet jobb och kommer igång med en normal vardag utan allt du lever i  idag.

Som sagt var du kan inte få mer än nej av föreningen. Då e det bara på´t igen,  David vann väl mot Goliath 😉

[Sabina]
12/20/14, 1:39 PM
#20

# 19 Precis! Jag håller med dig i allt. Skönt att du förstår.🙂

Annons:
Torparmor
12/30/14, 12:53 PM
#21

Du kan be om ett förhandsbesked om lån fast du inte tänker låna pengarna


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: