Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3877 ggr
Ceratico
2014-10-29 21:03

Ska renovera rummet - råd, tips och trix?

Hejsan!
Jag är en 16 år gammal tjej som bestämt mig för att renovera i mitt rum. Som det är nu är bara jobbet halvdant och det är takfärg på väggarna och viseversa, inget riktigt golv är inlagt utan det är hederliga spånskivor, det finns inte en enda list i hela rummet och min dörr är en snedskuren plywoodskiva (och av någon anledning går det rör längs hela ena väggen).

Eftersom jag vantrivs i rummet har jag bestämt mig för att göra om, och eftersom mina föräldrar låtit det se ut såhär i flera år nu så kommer jag att finansiera det hela själv (har extrajobb). Under november kommer min lön att ligga på runt 3000:- och då får vi räkna in studiebidraget på 1050: också. Med andra ord lär jag ha ca. 4000:- att röra mig på, något mindre då jag har husdjur att försörja också.

I alla fall, för dessa pengar ska jag tapetsera om, lägga golv, sätta lister och även sätta in en dörr. Och av tidigare mätningar och ett ögonmått just i detta läge så är rummet ca. 3,5x4 meter (orkade inte leta efter måttstocken just nu), med andra ord ca. 14 kvm stort, och uppskattningsvis är det ca. 210 cm från golv till tak.

Jag räknar ju med att göra allt själv, eller fråga min pojkväns far eller morfar om hjälp ifall jag fastnar, då dom renoverat tidigare. Men är min budget helt åt helvete orimlig, eller måste jag dra ner på kvalitet på massor av saker för att få det att gå ihop? För det vill jag absolut inte!

Jag ska måla lite i taket på de fläckarna där det är orange  färg allra först och jag har för mig att vi ska ha vit målarfärg hemma redan (och spackel också). Men efter det, ska jag sätta in dörren (eller i alla fall listerna) först innan jag tapetserar?

Tack så mycket för hjälpen på förväg! Jag hoppas i alla fall att någon kan/vill hjälpa mig, för det är ju trots allt ett ganska stort projekt jag vill påbörja ^^

Annons:
parsley
2014-10-29 21:09
#1

Färg brukar vara billigare än tapeter, så kan du tänka dig att måla väggarna så bör du komma billigare undan. 

Ett målat golv ser trevligare ut än spånskiva, även om det är en budgetlösning. Billigast golv är förmodligen ett laminatgolv från IKEA.

VildaVittra
2014-10-29 21:11
#2

Satsa på väggfärg istället för tapeter, då bantar du kostnaden rejält. Vill du inte ha en enfärgad yta, så kan stämplar eller schabloner kanske vara något? Inspiration

Men om du ändå väljer att tapetsera, så kan du göra som du vill, men bäst resultat får du om du sätter upp listerna efter tapetsering.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ceratico
2014-10-29 21:14
#3

#1 Jag har målade väggar nu och jag tycker att det ser väldigt… dött ut eller hur man ska säga, vilket är anlednigen till att jag vill tapetsera, för då får man mer "liv" i rummet. Laminatgolv är det jag hade tänkt mig lägga faktiskt 😎

Sen har jag ännu inte kollat upp vad det faktiskt kostar att tapetsera… I värsta fall får väl någonting kanske vänta tills decemberlöningen 😮

Ceratico
2014-10-29 21:16
#4

#2 Hm… det där med design på väggfärg skulle kanske fungera, för då ser det inte så dött ut… får fundera på det :)

Ceratico
2014-10-29 21:18
#5

Jag tänker att jag vill ha ett lugnt rum och då tänker jag på färgen grön och halvmörka golv… mycket "naturlig" inredning, trälister osv.

VildaVittra
2014-10-29 21:23
#6

Ikea har annars ett ljust laminatgolv för 25 kr per kvadratmeter. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20275569/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ceratico
2014-10-29 21:28
#7

#6 Det går ju iofs att täcka mycket utav ytorna på golvet med mattor ifall jag vill ha det lite mörkar - tack för länken! :)

[jnordstrom]
2014-10-29 22:16
#8

Ett lugnt rum behöver ju inte betyda massa färg Heller. Utan ofta kan man tänka att ha en rätt neutral basfärg för att sen använda sig av lite olika accentfärg på utbytbara saker ex, textil och prydnader. Ett lugnt rum kan man ofta skapa av harmoni, härlig belysning är ofta effektivt. Så försök hitta vad som får dig att känna lugnt, kanske skippa mycket elektronik i rummet? Eller bra förvaring så man kan hålla ordning och reda? Eller är det kanske färgen grönt som får dig att känna lugn? Det är svårt! Hoppas du får till det så du blir nöjd!:)

Halvdansken
2014-10-30 09:59
#9

4000:- räcker inte så långt, bara dörren kan gå på det. Det är jättedyrt med dörrar. Kolla om du kan hitta nån 2a hands på blocket eller så.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2014-10-30 11:47
#10

Är det en redan befintlig dörr så finns det en massa kul "paneler" att sätta på. I en gammal lägenhet vi bodde i så hade tidigare boende satt på ett plastskal så att dörrarna såg ut som gamla spegeldörrar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2014-10-30 12:35
#11

Eller måla den med "svart-tavla färg". Vet inte vad det heter.
Så om det finns en dörr så gör nåt vid den istället för att köpa ny.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ceratico
2014-10-30 18:29
#12

#8 Ja, det är just färgen grönt och mer naturliga färger som får mig lugn, vilket är varför jag vill använda mig utav sådana färger, och såklart även inreda på så sätt. Enda elektroniken jag hade tänkt mig är en laptop, mobilen, en klocka och en hel del lampor då rummet har dåligt ljusinsläpp ^^

#9-11 Tyvärr är dörren en snedskuren plywood-skiva, som är ca. 1 cm tjock och det finns inga dörrlister eller liknande.

Om ni önskar så kan jag lägga upp bilder på hur rummet ser ut så får ni en liten överblick?

VildaVittra
2014-10-30 18:42
#13

#12 Gör gärna det.

#9 4000 kronor kommer man hur långt som helst med om man jämför priser. Dörrar behöver inte alls vara dyrt, på blocket finns de för en spottstyver och en helt ny kan man köpa från typ 299 på byggmax.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ceratico
2014-10-30 20:25
#14

Eftersom det blev en hel del bilder valde jag att göra ett litet album på imgur istället för att lägga upp dem en och en: http://imgur.com/a/zbNf6#0

VildaVittra
2014-10-30 21:39
#15

Ja, där var det ju en del att göra. Kikade runt lite och den billigaste dörren jag kunde hitta fanns på bauhaus. 

Jag skulle börja med att göra en budget för den billigaste varianten, sedan om det finns utrymme byta till något "bättre", exempelvis från färdigblandad väggfärg, till den exakta nyansen jag vill ha.

Billigt exempel:

Golv- Ikea Nivå Golvunderlägg 15 kvm 89 kr
             Ikea Slätten laminatgolv 15 kvm 375 kr

Lister- golvlist byggmax 15 meter 270 kr
                Taklist Byggmax 17 meter 350 kr
                 Dörrfoder byggmax 5 meter 90 kr

Väggar- Rusta Melon väggfärg 4 burkar 516 kr

Dörr- Innerdörr bauhaus 239 kr
             Dörrkarm Bauhaus 479 kr
              Dörrhandtag Bauhaus 80 kr

Totalt: 2488 kr

Exempel med melon väggfärg: 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ceratico
2014-10-30 22:09
#16

#15 Tack så jätte mycket! Det var en enorm hjälp, eftersom priserna är väldigt viktigt. Tidigare tänkte jag inte så mycket på hur mycket det faktiskt var som behövde göras så då tänkte jag inte nämnvärt på priset egentligen.

Men ska redan nu sitta och kolla upp en budget och se hur mycket det skulle kosta i så fall!

parsley
2014-10-30 22:20
#17

Går det att öppna och stänga dörren utan alltför mycket besvär så kanske det räcker att måla den också? Misstänker att det är del snickeriarbeten med att få en dörr på plats.

VildaVittra
2014-10-30 22:27
#18

#17 Inte så himla mycket snickeriarbete om en dörrkarm av standardmått får plats i hålet. Det som behövs är tålamod, noggrannhet och ett vattenpass. Man skruvar nämligen fast karmen med specialskruvar som man skruvar hit och dit till det är helt rakt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ceratico
2014-10-30 22:43
#19

Dörr -
http://www.bauhaus.se/furu-karm-obh-m9x21-93-mm.html - dörr, 599kr
http://www.bauhaus.se/furu-karm-obh-m8x20-93-mmm.html - dörrkarm, 399kr
http://www.bauhaus.se/dorrhandtag-matt-aluminium.html - dörrhantag, 80kr

Lister -
http://www.byggmax.se/golv/golvlist/antik-sockel-12-14x69mm-obehandlat-p08515070 - golvlist, 10kr/m
http://www.byggmax.se/virke/lister/taklist/taklist-halkal-15x43mm-obehandlat-p08515043 - taklist, 14kr/m
http://www.byggmax.se/dorrar/dorrfoder/foder-12x43mm-obehandlat-p08512043 - dörrfoder,12kr/m

Golv -
http://www.rusta.com/se/golvlaggningssats-p40951010.aspx - golvläggningssats, 49kr
http://www.rusta.com/se/laminatgolv-p40301194.aspx - laminatgolv, 49kr/kvm
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00018076/ - golvunderlägg, 6kr/kvm

Totalt: 2457kr

Då har jag inte räknat in väggarna ännu då jag är osäker på vad/hur jag ska göra med dem… Får åka till någon butik och kolla först tror jag.
Men sedan så funderar jag på att eftersom mycket är obehandlat furu jag kommer jobba med (för jag vill ha träets utseende) så är det väl bra att olja in det? Tänker eftersom jag har katter, och olyckan är ju så lätt framme. Vilken olja är det i så fall som är värd att användas?

Ceratico
2014-10-30 22:56
#20

#17 Nu vill jag ju dock inte ha en simpel plywoodskiva som dörr utan lister överhuvudtaget…

Annons:
VildaVittra
2014-10-30 22:56
#21

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ceratico
2014-10-30 22:59
#22

#21 Underbart! Då slänger jag med det i budgeten :D

Kom upp till 2597kr med linolja inräknat :)

[Forest]
2014-11-08 12:58
#23

ser ut att vara ganska stort tum, jag hade satsat på skippa gardin och skaffat träpersienner. Tavellister  kan man ha ljus,ljusslingor och enkla saker på + ramar/tavlor på. Såg inte din hela säng men att sätta upp gardinstång och gardin framför se en som gavel gör det varmare o mer ombonat. Spacklat och målat i färg, köpt klisterdekaler (vad det nu heter som man har på väggen?) Dörren ser inte rolig ut så jag förstår att du vill ha en riktig dörr, även lister. Golv visst kan du köpa golvfärg och måla flera gånger efter spacklat lite. Varför inte måla randigt?  

 Skön matta och lite kuddar så kommer mysfaktorn in :) Sen lite härlig belysning du vet väl att man kan fynda mycket genom återvinna man kan pimpa till saker rätt enkelt med lite färg ;) 

Hoppas dina päron sticker till lite hjälp och pengar. 

Helt OT VildaVittra har du något bra program som du målar med när du testar med renovera/möblera rum?

VildaVittra
2014-11-08 17:22
#24

#23 Använder bara paint som jag ritar ovanpå foton med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wingren
2014-11-10 19:46
#25

Ganska dyrt med lampor så kolla gärna på second hand affärer samt blocket/tradera eller köp & sälj-sidor på facebook :) Vissa säljer ju faktiskt även överbliven färg och sånt.

Ceratico
2014-11-14 20:48
#26

#23 Det låter mysigt som du beskriver det och jag ska definitivt ta del av dina tips! Tyvärr kommer det inte fungera med gardinen framför sängen då rummet faktiskt är väldigt litet (har en två meters marsvinsbur, 160 säng och ett, vad jag tror är, skrivbord på 160x70, kattlåda, klösträd osv som måste vara i rummet) :c
Vill ha en mindre säng (120 säng), men detta är vad jag har att tillgå just nu.

Men annars var det en väldigt bra idé :)
Träpersienner tror jag faktiskt att jag ev. sätter in, för det var inget som jag ens tänkt på! Men får tänka på katterna då också, för de gillar att sitta vid fönstret… 

#25 Det var det jag hade tänkt mig ^^

Men sen kommer ju inte allting hända samtidigt, rummet måste ju bli klart innan jag kan börja köpa saker och inreda det med :p

signemo
2014-11-15 18:55
#27

Be DIn pjokväns far eller morfar att komma o hälsa på o titta, de kanske kan ge dig bra o billiga tips

Var rädda om varandra

Annons:
Åsa S
2014-11-16 16:30
#28

fel tråd.

VildaVittra
2014-11-16 17:11
#29

#28 Fel tråd? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Älskamig]
2014-11-17 18:59
#30

Gillar du gamla saker kan du få ihop rätt så mycket saker för en billig peng. Min säng jag har skulle ha gått på 800 kr, men pga en repa fick jag den gratis. 😊 Köpte billig färg i en målarbutik (Rustas inomhusfärg funkar även jättebra!) och målade om den i vitt… Tycker den gav lugn i rummet. :) 

Ljusstakar och dekorationer hittar man också billigt på loppis, och det går ju även att måla om dem i snygga färger.

Upp till toppen
Annons: