Annons:
Etikettövrigt
Läst 3819 ggr
Soleii
10/6/14, 8:44 AM

Hjälp, skadedjur i skafferiet!

Fråga om skadedjur: igår upptäckte jag mörkbruna små larver i skafferiet, både i en glasburk med socker (hur kom de in?!) och utanför. Efter googling verkar det vara typ päls-eller fläskängrar. Vi har städat ur och rengjort med ättiksvatten och slängt alla torrvaror. Undrar hur jag ska tänka kring att köpa och sätta in nya? Borde en vänta med att sätta in ny mat där? Är det vanligt att ängrar kommer i skafferiet? Läste också att rödcederolja hjälper mot pälsängrar så har beställt en dyr liten flaska. Hjälper det även mot fläskängrar, om det nu är det?

Annons:
VildaVittra
10/6/14, 8:51 AM
#1

Förvara allt i lufttäta burkar. 

De har nog tagit sig in i sockerburken någon gång när du haft den öppen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bill&Bull
10/6/14, 8:57 AM
#2

Har för mig att pälsängrar är bland kläder/hår å dylikt, men kanske kan förekomma i skåpet med ;) vet ej. Kolla Anticimex sida där kan man se bilder på olika skadedjur och bra tips. Som #1 säger så förvara allt i burkar eller i tät plastpåse. Dammsuga ur skåp och sedan torka ur. De varor som du tror är drabbade skulle jag slänga.

||My Love For Animals Is Immortal||

Bill&Bull
10/6/14, 8:59 AM
#3

Såg nu att du skrev att du slängt allt, sorry är trött ;p

||My Love For Animals Is Immortal||

Ikajo
10/6/14, 9:28 AM
#4

Kontakta anticimex. Ängrar kan vara svåra att bli av med.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Soleii
10/6/14, 10:12 AM
#5

#4 ringde anticimex innan, men tydligen måste typ försäkringsbolaget ha avtal med dem och det har inte vårt försäkringsbolag. Får väl leta rätt på bolag och kundnummer när sambon kommer hem, ingen som helst ordning bland pappren här :) Läste lite blandat om huruvida man skulle försöka bli av med dem själv eller kontakta typ anticimex, men det verkar i alla fall vara ena envisa varelser.

Tråkigt då vi nyss fått lägenheten (kök och badrum) nyrenoverad och har bott i lådor de senaste veckorna. Jag orkar inte.

[Thiah]
10/6/14, 11:25 AM
#6

Ättiktorka och dammsug överallt. Tänk extra på skarvar vid väggar och skåp. Det räckte att jag gjorde så 1 gång hemma hos oss och sen var alla borta. Fick även slänga en matta som stod  hoprullad i ett helt annat rum, där verkade det var  nått sorts megabo.

Annons:
Ikajo
10/6/14, 11:30 AM
#7

#5 Det är en mardröm med skadedjur. Jag har fått in både kusar och mottfjäril tidigare. Det tär enormt på psyket. Utöver det som redan nämnts kan man spreja med radar. Det går att köpa i vanlig butik, följ bara instruktionerna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Forest]
10/26/14, 8:29 AM
#8

Ett annat tips är att köpa en Wizz  Antibakteriell rengöring den har funkat fint här när vi drabbades av något mindre ohyra i våra skåp. Jag tipsar även om att köpa bra burkar att förvara torrvaror i så som mjöl,flingor mm

Tant Grön
10/26/14, 12:53 PM
#9

Om du bor i lägenhet är det väl fastighetsägarens sak att ringa anticimex. Många fastighetsägare har väl avtal med anticimex.

zickan
11/27/14, 11:25 PM
#10

Anticimex är lättast dra in. Men rödceder i skåp, tvättkorg osv brukar hålla dom borta. 

Jag fick in för ett år sedan. Plockade ut alla torrvaror från skåpet. Spraya med 4i1 wizz sprayen lät stå över natten sedan dess har det varit borta. Menhade inte så mycket mat de kunde få fäste på 

Har inte hunnit prova själv. Men smådjursägare så det är alltid risk att få hem äckel i torrfodermixar och dra in annat. Hört att ohyra avskyr peppar. Sy små påsar och lägga peppar i till skåp, klädförvaring. Ska även fungera mot problem med ohyra på blommor om man strör peppar i jorden runt blomman.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Soleii
12/5/14, 5:45 PM
#11

#10 så bra tips med peppar! Jag skrubbade i flera omgångar med ättiksvatten och lät det stå tomt i ett par veckor. Nu sprayar jag med rödceder då och då samt har en skål lagerblad stående… Peppar peppar, men än så hsr det fungerar :) Anticimex ville inte komma för "bara" det :p

Upp till toppen
Annons: