Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 3406 ggr
wingren
9/9/14, 6:25 PM

att köpa lägenhet

Kollar hemnet varje dag på jakt efter lägenhet så förhoppningsvis flyttar vi inom ett år :) Men vad ska man tänka på inför köpet? Något man ska fråga mäklaren eller banken? Något som är bra o göra/titta på när man är på visning? :) Glad för alla tips jag kan få!

Annons:
VildaVittra
9/10/14, 8:14 PM
#1

Smaka på vattnet. På vissa platser är det verkligen vidrigt vatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
9/11/14, 10:22 AM
#2

Börja med att bestämma vad du har råd med. Det kan banken hjälpa dig med.
Man kan gå på visningar bara för att öva sig. Då får man erfarenhet av hur mäklare beter sig och blir man medveten om många frågor, som man inte har tänkt på innan.

[Daisy-Moa-Elsa]
9/14/14, 5:03 PM
#3

Läs på om föreningens ekonomi, deras ekonomiska plan, årsredovisningar, underhållsplan, om ej nybygge kolla upp om och ifall när fastigheten är stambytt, vad gjordes mer då? Nya eller gamla undercentraler, nytt eller gammalt tak osv. Om sådant behövs renoveras kan man nästan garantera en föreningsaviftshöjning så tillvida inte föreningen har en bra hög pengar på banken.

Maria
9/15/14, 6:50 PM
#4

Kontakta föreningen med frågor som ni eventuellt har.

Vi bor visserligen i ett radhusområde med friköpta hus men vi har en samfällighetsförening där min man är ordförande och han får många samtal från köpare så fort ett hus är till salu och det handlar om allt från ekonomin till kommunala förbindelser och interna "boenderegler".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wingren
9/16/14, 10:42 PM
#5

Tack så jättemycket för alla svar! Kul att så många ville hjälpa till :) Är ju trots allt mycket pengar det handlar om ^^

Appelkakan
10/7/14, 7:32 PM
#6

Absolut kolla upp föreningens ekonomi & framtidsplaner. Vissa föreningar har ju ganska höga hyreshöjningar varje år, medan andra knappt har några alls eller till & med sänkningar.

Sen tycker jag inte man ska vara rädd för att "rota" & titta efter ORDENTLIGT i lägenheten. Även om man kan bli lite obekväm & känna att man klampar in i någon annans hem & kanske inte vill  öppna tex. alla garderober & köksskåp, så ska man absolut kolla efter. Ibland har folk fuskat med snygga & moderna luckor, medan insidan av skåpen är gamla & fula.

Är man intresserad men lite osäker på byggnaden eller området(eller annars också för den delen) kan det alltid vara bra att knacka på & höra med någon granne hur det är att bo i huset. Där får man ofta ett ärligt svar om eventuella störningar eller lyhördhet.

Kolla upp var tvättstugan finns, & om källar-/vindsförråd ingår i hyran(& isåfall om de finns i samma hus eller längre bort) eller om det är separat kö dit.

Annons:
wingren
10/22/14, 11:18 PM
#7

#6 Tack för alla bra tips :) Glad att det finns många erfarna här ^^, Kan man verkligen knacka på hos grannarna? Så de inte tycker man är helt väck, ska man bo där några år framöver så gäller det ju o hålla sig på god fot menar jag.

Hur kollar man egentligen upp en förenings ekonomi o så? Vart vänder man sig och vad ska man fråga? Känns lite sådär med "hej hur är eran ekonomi?" Eller om man läser sig till det, vart hittar man den informationen?

Åsa S
10/24/14, 9:05 PM
#8

Man kan alltid begära att få en kopia av årsredovisningen från föreningen (el. mäklaren) det är offentlig handling.

MagArne
11/2/14, 8:18 PM
#9

Kolla vad det är för bostadsrättsförening du vill bo i. Vissa föreningar bygger på att de som bor där sköter i princip allt. Ekonomin, styrelse, skötsel m.m. Då ska man inte flytta dit om man inte kan tänka sig att hjälpa till eller sitta i styrelsen. Då är det en annan förening man ska titta på där de hyr in personal eller köper tjänster för dessa uppgifter eller så väljer man att bo i en hyresrätt.

Sen är det inte så farligt att sitta i styrelsen heller. Man får en jäkla bra koll på läget samt får vara med att påverka mycket (till sin egen fördel ;-)

Information om föreningens ekonomi får du om du pratar med någon i styrelsen. Mäklaren vet vem det är och oftast så har mäklaren redan begärt in kopior av årsredovisningar.

wingren
11/10/14, 7:39 PM
#10

Tack alla! Min sambo ska sätta sig ner och kolla upp allt sånt imorgon när jag är på jobbet ;) Så han ska titta här o sen kolla upp allt ni tipsat om :p Var o tittade på en lägenhet idag, ringde banken o fick lånelöfte och ska ringa upp mäklaren på onsdag efter andra visningen. Nu hoppas vi att ingen mer budar än vi ;) Stambyte skulle han kolla upp om det var gjort tills på onsdag ( :

Upp till toppen
Annons: