Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 3104 ggr
Saffran0Spice
9/9/14, 2:10 PM

Inreda nytt stort hem??

Var och tittade på en lägenhet idag - en riktig dröm lägenhet!
3a - 116kvm, takvåning, inglasad balkong med golvvärme och öppen takterrass, kök med 7m köksbänk, en liten toa och ett större badrum med dusch.

Såklart blev jag dödsförälskad direkt och sa ''jag flyttar in imorgon!''
Så imorgon så hör hyresvärden av sig om jag fått den eller inte 😃

Men så slog det mig - hur tusan ska jag fylla upp/inreda om jag får lägenheten??
Jag bor nu på 63kvm med 10kvm balkong - och får jag lägenheten hamnar jag på 116kvm + 20kvm takterrass!

Så söker MASSOR av inredningstips till både lägenhet och takterrass
Först imorgon vet jag om jag fått den, men det är kul att få drömma lite ^^

Hur ska man inreda 116kvm trevligast för 1 pers+1 hund+ 2 katter tycker ni?
Gillar inte riktigt det ''moderna'' med vitt, shabby chic och kala ytor =)

Annons:
VildaVittra
9/9/14, 2:12 PM
#1

Givetvis får ju hunden ett eget rum med en agilitybana och spa. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
9/9/14, 2:15 PM
#2

#1 Givetvis 😂

Maria
9/9/14, 2:38 PM
#3

Loppisar är ett säkert kort.

Det går att hitta hur mycket fint och praktiskt som helst i andra hand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
9/9/14, 2:39 PM
#4

#3 ja skulle jag få lägenheten blir det loppis!
måste ha större soffa till vardagsrummet hahaha - en liten två sits i nästan 30kvm vardagsrum/matplats/kök skulle se så tomt ut! XD

Halvdansken
9/9/14, 3:31 PM
#5

Ta det lugnt. Använd de möbler du har nu, köp efterhand du upptäcker nåt kul du kan göra.
Chabb Chick är inte modernt längre.  Få inspiration från IKEA kataloger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Praefatio
9/9/14, 6:32 PM
#6

Som #5 säger, ta't lugnt. Börja med det du har och utgå ifrån det. Skaffa nytt pö om pö, våga bo ett tag i lägenheten innan du börjar köpa en massa grejer så kommer du märka vad du saknar och vad som kommer att passa. När vi flyttade till större så gjorde jag långa listor på saker och möbler jag ville köpa, men när vi väl flyttade in så tog det inte lång tid förrän jag insåg att de där listorna inte alls var vad som behövdes i just detta hem. Jag är jätteglad att jag inte köpte de där äppellådorna till sängbord innan vi flyttade in, eller de där skrivborden, eller de där stolarna. De verkade bra i huvudet men nu när vi bott in oss så är det inte alls det vi vill ha längre.

Någonting du kommer att behöva lägga pengar på är belysning. Även mattor brukar man behöva skaffa när man flyttar till större.

Även om du inte gillar luftigt, så börja inte med att pracka in en massa grejer. Låt det komma över tid! Tänk också på att det blir tufft att städa 116 kvm ensam om man har massor av prylar som ska dammas av.

Annons:
Saffran0Spice
9/9/14, 6:38 PM
#7

#5-6 jodå jag ska ta det lugnt - letar mest inspiration ^^

[Forest]
9/9/14, 8:34 PM
#8

Kul att du hittat nytt boende hoppas du får den med. Inredningstips är svårt o ge vet inte helt vad du gillar själv är jag inte mycket allt-ska-vara-vitt men visst färg kan man ha på mycket annat 😉 Jag gillar att kolla på inredningssidor där man får tips på mycket gör det själv och även före o efter bilder :) 

http://www.styleroom.se/

Saffran0Spice
9/9/14, 8:36 PM
#9

#8 oh, tack för länken ^^
ja vi hoppas verkligen att vi får den!

[Forest]
9/9/14, 8:57 PM
#10

9 det är inte svårt att möblera ett rum extra ;) Har du lite kompisar som kanske är sugna på komma på middag så kan man ha ett matsalsbord m stolar :) Man kan köpa billigt beg och måla om det inte är så jätte snyggt eller bara klä om stolarna. Jag är lite loppis-återvinnings nörd och tycker ofta man kan återanvända saker ;) 

 Vi har med funderat på flytta och vart o spanat på lyxig trea idag bor vi i en 5a så möblera en trea där det ingår ett biljardbord med stolar då man kan använda b-bordet till matsalsbord. Det som verkligen lockar är det stora badrummet med bubbelbadkaret,bastu och egen stor tvättstuga samt en uppvärmd pool m tak ute.  en litet bonus förråd som kan göras om till hundrum eller datarum, kommer sakna mitt hundrum om det blir flytt behöver mitt skötbord för kunna ha alla grejor, har det som trimbord. 😉 Så här går jag och planerar "vad ska man ha detta"  och flytt blir det inte än men vi står iaf på turen att få det när han ska flytta frågan är bara när.. 🥵

Saffran0Spice
9/9/14, 9:27 PM
#11

#10 ja det kommer bli en hel del återvinnande och tillsnyggande då det är vad min ekonomi tillåter - ''nyaste'' kommer väl bli en soffa då jag vill ha en fräsh och relativt lite använd beg isåfall ^^

Annars kommer det nog fyllas ganska bra - lägenheten består av en liten gästtoa, badrum, stort sovrum, kök/matrum/vardagsrum, liten hall och inglasad balkong + takterrass. Sedan finns även en skrubb som skulle fungera som ett barnrum och får jag lägenheten så vet jag att iallafall det rummet blir kontor!

På det har lägenheten egen entré och trappuppgång, 2 trappor då det är takvåning.

Spänningen är olidlig, vill veta nu XD

[WickedAlly]
9/10/14, 9:56 AM
#12

Låter som en drömlägenhet verkligen :) 

Takterassen hade jag tyckt vart enklast att inreda tror jag. Hade köpt en paviljong, ett matbord med positionsstolar och sen två solsängar. 
Har själv ingen takterass men en vanlig altan och nästa sommar satsar jag på att köpa detta. Jag gillar Ikeas Äpplarö, trevlig varm brunfärg och det finns massa delar i samma serie. Tänker kika på blocket först dock, kan ju hända att någon tröttnat på sina sådana möbler :)
Sen några stora gröna växter, det livar ju alltid upp :)

Saffran0Spice
9/10/14, 10:56 AM
#13

#12 Får jag lägenheten så kommer jag nog köpa en liten paviljong och en matchande svart rotting soffa till mina stolar - lade upp en tråd på Trädgård.Ifokus och frågade om växter som kan leva året om på takterrass =)

Ska kolla in Äpplarö, låter fint ^^
Inte länge kvar tills jag får svar nu!

Annons:
Saffran0Spice
9/10/14, 12:45 PM
#14

JAG FICK LÄGENHETEN!!! 🥳

Carrosh
9/10/14, 1:05 PM
#15

#14 GRATTIS!!! 🥳🍸🎂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Thiah]
9/10/14, 1:54 PM
#16

#14 Grattis. Hoppas det här grannskapet är bättre än ditt förra! =)

Saffran0Spice
9/10/14, 1:59 PM
#17

#15 tack ^^
#16 Ja det verkar iallafall mycket bättre, trots att det ligger mer centralt =)

Inredningsidéerna flödar - kan knappt vänta till December!
Fast det går ju fort dit, underbart att få planera en jul i den lägenheten ^^

Halvdansken
9/10/14, 2:05 PM
#18

Det låter fantastiskt! Du kommer säkert att trivas där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Saffran0Spice
9/10/14, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ungefär så här ser lägenheten ut - känns lite svårmöblerad med alla dörrar och fönster, men vi ska allt få ihop det ^^

VildaVittra
9/10/14, 7:10 PM
#20

Jag skulle faktiskt göra kontoret till sovrum istället, där sover man ju bara, så kunde sovrummet vara kombinerat kontor och pysselrum= man behöver inte plocka bort symaskinen varje gång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Saffran0Spice
9/10/14, 7:13 PM
#21

kan hända att det blir så - om sängen kommer in i det rummet XD
bred säng + lite svängrum = svårt att få på plats

VildaVittra
9/10/14, 7:19 PM
#22

 #21 Man kan ju alltid fråga hyresvärden (efter påskrivet kontrakt) om man får göra om rummet till en alkov, då behövs inte lika mycket svängutrymme. Tjejen jag bytte lägenhet med i Sthlm gjorde om klädkammaren till alkov och det var en hyresrätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
9/10/14, 7:23 PM
#23

#22  naa, då har jag hellre det stora rummet som sovrum ^^

[Forest]
9/11/14, 8:40 AM
#24

bra planlösning verkar det vara :) Bra med pyssel/kontor jag skulle nog hålla mig till ha det lilla rummet till kontor och köra stort öppet sovrum. lilla kontoret kan man enkelt stänga dörren när gäster kommer för slippa att dom ser röran 😉

Saffran0Spice
9/11/14, 9:26 AM
#25

#24 hehehe smart - det hade jag inte tänkt på ^^

[Forest]
9/11/14, 9:53 AM
#26

25 😉 Har du sen öppet mellan sovrummet -kök-vardagsrum så kan man enkelt satsa på ha luftigt sovrum med säng, sängbord och matta + någon tavla eller annat på väggen. Detta för att hålla det så rent som möjligt på så sätt ser det mer städat ut. Satsa på att inte övermöblera, gör det mysigt med härliga kuddar+filtar samt stor matta i vardagsrummet.  

Vi är datanördar här hemma spelar lite, men här skaffa vi köksskiva och 3 ben vips fick vi ett stort skrivbord/databord har den fast mot väggen. Så vill du göra om ditt kontor billigt kan du billigt skaffa köksskivor och ha runt hela rummet pyssel långsidan,data kortsidan. Lite hyllor på väggen med korgar så får du ordning på div pysselsaker med. Billiga bordsben har dom på Ikea även träbockar 😉

Saffran0Spice
9/11/14, 10:03 AM
#27

#26 hahaha ja då min hyresvärd är byggmästare så kommer han nog få hjälpa mig en del med smarta lösningar runt om i hemmet - så ditt tips på borden kommer säkerligen användas 😃

Annons:
[Forest]
9/11/14, 11:29 AM
#28

27 oj menar öppet mellan sovrum och balkongen

Halvdansken
9/11/14, 2:53 PM
#29

Jag skulle gjort Kontoret till en walk-in-closet. Helt klart.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Saffran0Spice
9/11/14, 2:56 PM
#30

#29 hahaha till min hund isåfall?
Han har mer kläder än mig ^^

VildaVittra
9/11/14, 2:59 PM
#31

#30 Precis min tanke när jag läste halvdanskens inlägg. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
9/11/14, 3:17 PM
Upp till toppen
Annons: