Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3472 ggr
AnnaFagerell
7/23/14, 7:58 PM

Färg på putsat hus?

Har köpt ett hus i ett litet kvarter på landet som är putsat och sedan målat på 80 talet i en orange färg. Skulle vilja ha huset vinrött med vita knutar men någon har sagt till mig att det inte passar ett putsat hus?! 

Tips och ideér mottages.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[malda]
7/23/14, 8:05 PM
#1

Jag har alltid tyckt att putsade hus är fina i en blekgul nyans. Men mest är det nog en smakfråga. Du kan gå till en färghandlare och be om råd, de är väldigt kunniga. Många har program i datorn där man kan kolla lite vad som passar på ens hus, om olika kulörer passar tillsammans etc.

[malda]
7/23/14, 8:06 PM
#2

Tillägg: om du tycker speciellt om vinrött så tror jag att det skulle vara fint att måla fönster och dörrar vinröda, knutar och foder vita, och själva fasaden blekgul!

AnnaFagerell
7/23/14, 8:27 PM
#3

#2 Tycker du verkligen att vinröd/faluröd passar med gult? Gult kan ju vara fint annars med vita fönster?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[malda]
7/23/14, 8:39 PM
#4

Det tycker jag absolut! Titta tex på den här bilden http://www.nordsjoidedesign.se/img/526/176378.jpg den beskriver ganska exakt det jag menar, även om jag föredrar en lite mer diskret gul. Tycker det är fint när man vågar bryta av med något annat än vitt. Grönt och gult i rätt nyanser är fint tillsammans annars.

AnnaFagerell
7/23/14, 9:13 PM
#5

#4 Ja det var fint, men jag är rädd att det blir mycket rapsbaggar på sommaren… då vi bor på landet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[malda]
7/23/14, 9:23 PM
#6

Det har jag inte ens tänkt på som ett problem, men kan tänka mig at det lätt blir det i ett område där det finns många..

Ett helt hus med putsfasad i vinrött/falurött har jag svårt att se framför mig. Men som detaljer kan det bli jättefint. Här är ett till exempel med en varm, jordig beige färg, grågröna fönster och dörrar, och vinröda detaljer. Snyggt tyckte jag! http://www.alcro.se/Global/Scaled/756x478x1/PageFiles-1583-roda-rosa-hus-4.jpg

Edit: glömde länken 😂

Annons:
AnnaFagerell
7/24/14, 7:29 AM
#7

#6 Jag funderar faktiskt på gult ändå… Men tar gärna emot fler tips =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
7/24/14, 12:51 PM
#8

Jag växte upp i ett vinrött putsat hus som någon nu målat om i blekgult. Jag tyckte den vinröda var mycket finare, gult blir så beigt av luftföroreningar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
7/27/14, 5:43 PM
#9

Tycker putsade hus skall ha bleka färger.. det stämmer mest med materialet.

Sen så skall man se färgvalet till omgivningen oxå.. i stadsmiljö kan man välja lite friare vad gäller kulör.

Men på landet så har man oftast en annan bakgrund.. där gör sig tex inte lila hus lika bra!

Hur som helst.. fasadfärg är en sak, ofta är det färg på knutar och trädetaljer som gör helheten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: