Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2032 ggr
CelsiusT
2014-07-13 12:22

Bänkskiva

Vi är på jakt efter en bänkskiva till köket. Problemet är att utrymmet den ska sitta på är 60cm djupt i ena änden och 40cm djupt i andra (pga en dörröppning). Så vi kommer att behöva kunna kapa skivan så att den passar in. Problemet är att kapningen behöver bli i ytterkant (alltså inte i bakkant mot väggen). Så jag antar att vi måste ha en bänkskiva i massivt trä för att det ska gå att få snyggt.

Någon som har några tips på var  man kan få tag i en billig bänkskiva i massivt trä? Eller någon som har andra tips på hur vi kan lösa det billigt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Halvdansken
2014-07-13 13:46
#1

Varför måste kapningen bli i ytterkant?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

CelsiusT
2014-07-13 15:42
#2

#1 Som jag skrev så beror det på en dörröppning som gör att den är 60 i ena änden som en vanlig bänk, men bara 40 i andra änden. Det är alltså rak vägg och ett rakt hörne, men efter hörnet kommer en dörröppning som gör att man måste kapa av bänkskivan så inte skivans ytterhörn kommer mitt i dörröppningen, lite jobbigt att behöva akta sig för att springa på det hela tiden ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Halvdansken
2014-07-13 19:58
#3

Ja, men det betyder väl inte att skivan måste kapas i ytterkant? Man kan kapa dem vid "väggsidan" utan problem.  Gör en ritning först, bara. Det gäller att tänka en gång extra.
Eller så förstår jag inte hur du menar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-07-13 20:01
#4

Vi har faktiskt exakt samma situation i vårt kök, men vi gjorde skivan 40 cm hela vägen istället för att skära den snett.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

CelsiusT
2014-07-14 05:45
#5

Nej det går inte. Har du ritning som trollar bort ett yttre hörn på bänken så tack gärna, min hjärna får det inte att gå ihop alls. Problemet är att bi har en 60djup diskmaskin i ena emden så fet bli ju liksom inte så snyggt om man inte täcker den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jalking
2014-07-14 09:42
#6

Jag hade ett liknande problem i köket. Det var inte frågan om en riktig köksbänk, utan en liten sidobänk (till vänster i bilden). Jag använde massivt trä, men av en tunnare sort. Hyllplan har jag för mig att det kallades i butiken. På en normal köksbänk behövs nog tjockare saker. Massivt funkar nog jättebra, men jag tror att det går att lösa snyggt med olika typer av kantlister. Prata med en byggbutik där det finns kunnig personal. Ofta gäller: Ju mindre butik, desto kunnigare och hjälpsammare personal.

Annons:
Jalking
2014-07-14 09:49
#7

…lösa snyggt med laminerad skiva och kantlister ska det vara. Lyckades inte redigera texten i efterhand.

Halvdansken
2014-07-14 10:37
#8

#5, ok så fattar jag. Jag trodde att ni skulle skära hela skivan snett, liksom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: